Tesla continuă să domine Topul vânzărilor de EV – restul clasamentului ESTE CHINEZ

Da mai departe!

Deși Tesla Model Y și Model 3 rămân cele mai vândute vehicule electrice (VE) la nivel mondial, clasamentul global arată o problemă majoră pentru constructorii occidentali: opt din zece modele din top 10 sunt chinezești. Mai mult, piața globală de vehicule hibride plug-in (PHEV) este complet dominată de brandurile din China.

Conform unui nou raport al firmei de cercetare de piață Autovista24, bazat pe datele EV Volumes, în primele nouă luni ale anului 2025, Tesla Model Y și Model 3 au ocupat primele două poziții în clasamentul global al vânzărilor de vehicule electrice cu baterie (BEV).

  • Tesla Model Y a înregistrat 808.173 de unități vândute, deținând o cotă de 8,3% din totalul vânzărilor de mașini electrice și fiind considerat un lider „necontestat”.
  • Tesla Model 3 s-a clasat pe locul al doilea, cu 369.756 de unități.

Clasamentul EV: O Dominare Chineză Masivă

Dincolo de cele două modele americane, restul topului 10 este integral compus din mărci chinezești, care se extind rapid în Europa și America de Sud.

Pe locul trei se clasează Geely Geome Xingyuan (343.514 unități), un hatchback compact cu un preț de pornire extrem de mic (echivalentul a 9.260 USD), care devine un rival puternic pentru popularul BYD Seagull (locul patru, cu 292.579 de unități).

Clasament Global BEV (Ian.-Sept. 2025)ModelVânzări
1Tesla Model Y808.173
2Tesla Model 3369.756
3Geely Geome Xingyuan343.514
4BYD Seagull / Dolphin Surf292.579
5Wuling Mini287.082
6Xiaomi SU7219.810

Faptul că opt din primele zece cele mai vândute VE la nivel global sunt chinezești, în ciuda faptului că Tesla conduce, reprezintă un semnal de alarmă pentru companiile occidentale.

PHEV-urile: Fortăreața Chineză

Și mai îngrijorătoare este situația pe segmentul hibridelor plug-in (PHEV), unde producătorii chinezi și-au consolidat confortabil dominația. Niciun model occidental nu a reușit să pătrundă în top 10-ul global al PHEV-urilor în primele nouă luni ale anului 2025.

Liderul absolut este BYD Song Plus / Seal U, care a vândut 262.445 de unități.

Clasament Global PHEV (Ian.-Sept. 2025)ModelVânzări
1BYD Song Plus/ Seal U262.445
2BYD Qin Plus192.479
3BYD Song Pro175.263
4BYD Seal 6167.577
5Li Auto L6135.068

Probleme pentru Tesla și Rivalii

Deși Model Y este lider de model, cota de piață a Tesla la nivelul întregului portofoliu se diminuează, ajungând la 8% la nivel global, fiind depășită net de BYD, care deține o cotă combinată de 19,3% (incluzând BEV, PHEV și vehicule cu autonomie extinsă).

Dominanța BYD se vede și în rândul mărcilor, urmată la mare distanță de Geely (5,6%), Wuling (3,8%) și Volkswagen (2,8%).

Pentru Tesla, această realitate sugerează că vehiculele de pasageri, și nu proiectele futuriste precum roboții umanoizi sau robotaxi-urile, rămân principala sursă de venit. Mai mult, pentru ceilalți producători americani, europeni, japonezi și coreeni, lipsa totală din top 10 al VE-urilor arată o vulnerabilitate majoră pe cea mai mare piață a lor.

Pe măsură ce rivali precum Xiaomi SU7 (care a intrat deja în top 6 la doar un an de la lansare) și modelele Geely continuă să se îmbunătățească, poziția Model 3 pe locul al doilea este incertă. Fără o inovație majoră în tehnologia FSD (Full Self-Driving) sau un model nou care să concureze direct cu ofertele chinezești accesibile, avansul Tesla pe segmentul modelelor ar putea continua să se micșoreze.

Related posts