Înmatriculările de autovehicule din Europa Centrală și de Est depășesc performanțele UE în acest an. Dacă în UE, încasările din vânzările de mașini noi au crescut în perioada ianuarie-septembrie cu 0,9%, în ECE, creșterea a fost de 4,4%. În contrast, România a înregistrat o contracție puternică, de aproape 6%, marcând cea mai slabă performanță din regiune, arată un raport Erste Bank.
Până în septembrie 2025, încasările din vânzările de mașini noi în UE au crescut cu 0,9% față de aceeași perioadă a anului trecut, marcând a treia lună consecutivă de creștere. Regiunea CEE depășește UE, cu o creștere medie a încasărilor din vânzările de mașini noi de 4,4% între ianuarie și septembrie 2025.
La nivel național, Slovenia a înregistrat cea mai puternică creștere, depășind 8%, urmată de Ungaria și Croația, ambele înregistrând o creștere robustă de aproximativ 7-8%. Polonia a avut, de asemenea, o performanță bună, cu o creștere a înmatriculărilor de aproximativ 7%, în timp ce Cehia a raportat o creștere moderată de aproximativ 6%.
În contrast, România a înregistrat o contracție puternică de aproape -6%, marcând cea mai slabă performanță din regiune. Slovacia a rămas în general stabilă, cu o scădere marginală aproape de zero. Ultimele două țări se confruntă cu consolidarea fiscală și modificări ale sistemului fiscal care ar putea afecta tendința din acest an.
Înmatriculări de autovehicule ianuarie-septembrie 2025, % față de aceeași perioadă a anului trecut
Raportul Erste vorbește în continuare despre evoluția pieței monetare și de obligațiuni. Astfel, Slovacia a emis pe 28 octombrie 2025 obligațiuni de stat noi în valoare de 2 miliarde de euro, cu scadență la 12 ani, printr-o tranzacție sindicalizată. Comenzile au atras o cerere de peste 3,8 miliarde de euro.
Spread-ul obligațiunilor a fost stabilit la 99 puncte de bază peste mid-swaps. Slovacia a strâns 11,7 miliarde de euro din obligațiuni în acest an, atingând aproape ținta anuală de 12 miliarde de euro. Slovacia salută, de asemenea, decizia companiei chineze Gotion High-Tech Co. de a construi o fabrică de baterii pentru mașini electrice în valoare de 1,2 miliarde de euro, care ar urma să înceapă producția la scară largă în 2027.
În Polonia, bancherul central Litwiniuk a declarat că vede doar un spațiu restrâns pentru scăderea ratei dobânzii de politică monetară în 2025, dacă va fi cazul. El a recunoscut, însă, că evoluția inflației permite o abordare deschisă în ceea ce privește decizia privind rata dobânzii la următoarele reuniuni.
Piața valutară din regiune a înregistrat câștiguri față de euro în prima jumătate a săptămânii, pe fondul consolidării piețelor înaintea deciziei Fed privind rata dobânzii. Randamentele pe termen lung au scăzut ușor în întreaga regiune.
 
             
                                 
                                