Într-o mișcare strategică de urgență, Nissan a decis să își schimbe radical parteneriatul european pentru respectarea țintelor de emisii de CO2. Presată de volumul insuficient de vehicule electrice vândute, care punea în pericol respectarea legislației UE, compania japoneză a depus la Comisia Europeană un document prin care anunță o asociere („Pool”) cu gigantul chinez BYD.
Această decizie marchează o ruptură istorică, fiind pentru prima dată când cei trei membri ai Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi nu participă într-o asociere comună privind emisiile de CO2 în Europa.
De Ce Nissan se Desparte de Alianță
Informațiile neoficiale sugerează că despărțirea este un rezultat direct al necesității Nissan de a cumpăra credite de emisii. Volumul mic de vânzări ale modelelor electrice Nissan (Leaf și Ariya) nu este suficient pentru a compensa emisiile ridicate ale restului gamei, în special ale vehiculelor comerciale diesel.
- Renault a anunțat anterior că nu va forma nicio asociere pentru 2025, mizând pe succesul propriilor sale modele electrice și pe motorizările hibride extrem de eficiente, care echipează atât mașinile Renault, cât și pe cele Dacia. Astfel, separarea permite Renault să își protejeze scorurile bune de emisii, care ar fi putut fi „trase în jos” de cifrele Nissan.
- Prin asocierea cu BYD, un producător care vinde exclusiv vehicule electrice (sau plug-in hybrid), Nissan obține acces la creditele de CO2 excedentare ale companiei chineze, plătind efectiv pentru a-și echilibra propriul nivel de emisii, fără a afecta interesele foștilor parteneri de Alianță.
Contextul Pieței Europene
Deși Nissan urmează să lanseze un al treilea model electric (Micra EV, produs de Renault), acesta nu va avea un impact asupra rezultatelor din anul curent. Reorientarea către BYD este o soluție rapidă și costisitoare pentru a evita amenzile masive din partea UE.
Schimbările pe piața pool-urilor de emisii nu se opresc aici. La Comisia Europeană, s-au remarcat următoarele mișcări majore:
- O altă asociere nouă a fost formată între KG Mobility (fosta SsangYong) și Xpeng (Zhaoqing Xiaopeng), un alt producător chinez de vehicule electrice.
- Volvo s-a asociat cu Suzuki.
- Tesla a dispărut din orice formă de asociere, indicând că nu va mai vinde creditele sale de emisii (o sursă importantă de venit anterior).
- VW Group a decis, de asemenea, să își atingă singur țintele, fără a apela la parteneri externi.
Aceste evoluții arată presiunea crescândă a reglementărilor UE asupra producătorilor auto și dependența tot mai mare a mărcilor consacrate de producătorii chinezi de vehicule electrice pentru a-și menține poziția pe piață.