Porsche Macan – jumătate de măsură

Da mai departe!

Noul Porsche Macan Electric reprezintă viitorul SUV-urilor compacte de lux, combinând performanța emblematică a mărcii cu un propulsor complet electric. Cel puțin așa îl prezintă germanii care îl construiesc. A sosit la testele Autoreport.ro să ne convingă că a fost o decizie bună ca gama să primească doar propulsie electrică.

Datorită proporțiilor mai ascuțite și ADN-ului Porsche Design, Macan are un aspect dinamic și dominant. Proporțiile clasice Porsche au fost dezvoltate în continuare și adaptate în mod optim la provocările unui automobil electric. Acest lucru a accentuat și mai mult aspectul sportiv, modern și dinamic al modelului Macan. Designul o spune clar: Macan rămâne mașina sport din segmentul său, chiar și în formă electrică.

Înclinarea redusă a capotei și aripile puternic pronunțate conferă SUV-ului entry-level, care are o lungime de 4.784 mm, o lățime de 1.938 mm și o înălțime de 1.622 mm, un aspect dinamic chiar și în staționare. Noul Macan este echipat cu jante de până la 22 de inch avand anvelope cu dimensiuni diferite față-spate. Ampatamentul, care este cu 86 mm mai lung decât cel al modelului anterior (2.893 mm), este compensat de un bot și un spate scurte. Farurile sunt împărțite în două părți. Unitatea de faruri superioară, plată, cu lumini de zi în patru puncte este încorporată în aripi și evidențiază lățimea mașinii. Modulul principal al farurilor, cu tehnologie opțională matrix LED, este poziționat ușor mai jos, în partea frontală. Linia distinctivă a modelelor Porsche se integrează cu luneta plată. În combinație cu ușile fără ramă, cu lamele laterale caracteristice, rezultatul este un design elegant și sportiv. Umerii puternic pronunțați conferă părții din spate un aspect musculos. Logo-ul Porsche se află acum în centrul benzii de lumină sculpturală, 3D.

Porsche combină ADN-ul său de design cu o aerodinamică optimizată pentru autonomie. Datorită sistemului Porsche Active Aerodynamics (PAA), cu elemente active și pasive și un coeficient de rezistență la înaintare de 0,25, noul Macan este unul dintre cele mai aerodinamice SUV-uri de pe piață – cu efecte pozitive asupra autonomiei și consumului de energie. Sistemul PAA include spoilerul spate adaptiv, clapete de răcire active pe prizele de aer frontale și capace flexibile pe partea inferioară a caroseriei, care e complet etanșă. Gurile de ventilație de sub modulul farurilor și partea frontală coborâtă optimizează fluxul de aer. În partea din spate, marginile laterale și difuzorul cu lamele asigură eficiența aerodinamică.

Ce este sub carosierie nu duce lipsă de performanțele Porsche. Cifrele obținute indică performanțe E de primă clasă: în combinație cu Launch Control, Macan 4 produce până la 300 kW (408 CP) putere de supraalimentare. Comportamentul dinamic este unul ireproșabil, demn de marca germană.

Motoarele electrice își extrag energia de la o baterie litiu-ion amplasată în partea inferioară a caroseriei, cu o capacitate brută de 100 kWh, din care până la 95 kWh pot fi utilizați în mod activ. Bateria HV este o componentă centrală a noii platforme Premium Platform Electric (PPE) cu arhitectură de 800 de volți, utilizată de Porsche pentru prima dată pe noul Macan. Puterea de încărcare în curent continuu este de până la 270 kW. Bateria poate fi încărcată de la 10 la 80 % în aproximativ 21 de minute, la o stație de încărcare rapidă adecvată. La stațiile de încărcare de 400 de volți, un comutator de înaltă tensiune din baterie permite încărcarea în grup prin împărțirea efectivă a bateriei de 800 de volți în două baterii, fiecare cu o tensiune nominală de 400 de volți. 

Noul Macan este un SUV orientat spre performanță, cu un caracter practic pentru utilizarea zilnică, dotări de înaltă calitate și o configurație spațioasă. Electrificarea a dus la creșterea spațiului pentru bagaje a modelului Macan. În funcție de model și de echipamentele montate, capacitatea din spatele banchetei pentru pasageri este de până la 540 de litri (modul cargo). În plus, există „frunk”, un al doilea compartiment pentru bagaje cu o capacitate de 84 de litri – cu 127 de litri mai mult decât la modelul anterior, situat sub capotă. Dacă spătarul banchetei din spate este rabatat complet, capacitatea portbagajului din spate crește până la 1.348 de litri. Capacitatea maximă de remorcare de 2.000 kg completează calitățile extrem de practice ale noului Macan.

În funcție de model și de echipare, șoferul și pasagerul din față stau cu până la 28 mm mai jos decât înainte, în timp ce pasagerii din spate stau cu până la 15 mm mai jos, cu un spațiu mai mare pentru picioare. Interiorul este inconfundabil Porsche: lățimea habitaclului este evidențiată de un panou negru integrat. Designul ascendent al consolei centrale sporește impresia unei poziții joase și axate pe performanță în mașină. În același timp, geamurile mari dau o senzație de lumină și aerisire spațiului interior. În plus față de interfețele digitale moderne ale utilizatorului, există și câteva elemente de control analogice – de exemplu, pe gurile de ventilație și comenzile de climatizare. O bandă luminoasă cu LED-uri este integrată în banda decorativă care traversează habitaclul și a ușile. Aceasta acționează atât ca iluminare ambientală, cât și ca lumină de comunicare. În funcție de situație, aceasta oferă informații sau avertismente – pentru salutări, procese de încărcare sau în combinație cu sistemele de asistență pentru șofer. Echiparea noului Macan permite un grad ridicat de personalizare.

Noul Macan este echipat cu conceptul de afișare și operare de ultimă generație, cu până la trei ecrane, inclusiv instrumentarul de bord de 12,6 inch, cu design curbat, de sine-stătător, și ecranul central de 10,9 inch. Pentru prima dată, pasagerul poate, de asemenea, să vizualizeze informații, să ajusteze setările sistemului de infotainment sau să transmită conținut video, în timp ce mașina este condusă, prin intermediul propriului ecran opțional, de 10,9 inchi. Pentru prima dată, Porsche Driver Experience include, de asemenea, un head-up display cu tehnologie de realitate augmentată. 

Macan 4, modelul testat de noi are tracțiune integrală. Cele două motoare electrice sunt controlate prin intermediul calculatorului central, aproape în timp real. Sistemul Porsche Traction Management (ePTM), controlat electronic, funcționează de aproximativ cinci ori mai rapid decât un sistem convențional de tracțiune integrală și poate răspunde la derapaje în 10 milisecunde. În plus, distribuția tracțiunii integrale este guvernată de programul de conducere selectat. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), un diferențial de blocare controlat electronic pe puntea spate, contribuie, de asemenea, la tracțiunea, stabilitatea la volan și dinamica laterală a modelului Macan Turbo.

Modelele Macan cu suspensie pneumatică – în standard și pe Turbo – sunt echipate cu sistemul de control electronic al amortizării Porsche Active Suspension Management (PASM). Acesta poate fi combinat, de asemenea, cu suspensia cu arcuri din oțel, ca opțiune. PASM dispune acum și de amortizoare cu tehnologie cu două supape. Datorită hărții mai extinse a amortizoarelor, acest lucru are ca rezultat un spectru mai larg între confort și performanță. Acest lucru face ca diferențele dintre programele de condus să fie și mai sesizabile.

Pentru prima dată, Macan dispune opțional de direcție pe puntea spate, cu un unghi maxim de virare de cinci grade. Acest lucru permite un diametru de întoarcere compact de 11,1 metri în traficul urban și la manevrele efectuate, permițând în același timp o stabilitate excepțională a condusului la viteze mai mari, asistată cu abilitate de direcția consecventă și precisă pe puntea față, pentru care Porsche este cunoscut.

În concluzie, avem o mașină electrică sportivă și gata pentru orice provocare, dar, deja piața dă semne că gama Macan este o jumătate de măsură, deoarece lipsesc versiunile termice sau măcar hibride.

Porsche Macan 4

0-100 km/h: 5,2 secunde
Viteza maximă: 220 km/oră
L/l/î: 4.784/1.938/1.622
Masă proprie: 2.330 kg
Volum portbagaj (l): 540
Putere (CP): 408
Cuplu maxim (Nm): 650
Autonomie: 520 kilometri
Acumulatori: 100 kWh
Tracțiune: integrală
Cutie de viteze: Automată
Consum: 20 kWh/100 km

Related posts