Vânzările în scădere, profiturile reduse și o piață a vehiculelor electrice mai mică decât se anticipa forțează Porsche să se concentreze din nou pe modelele cu motoare cu ardere internă (ICE).
De la debutul pe bursă din 2022, multe s-au schimbat pentru Porsche. Nu vorbim doar despre prețul acțiunilor, care a scăzut la mai puțin de jumătate din valoarea maximă, ci și despre vânzări, care sunt în declin. Încrederea în strategia de viitor, axată pe electrificare, pe care Porsche o lansase înainte de IPO (oferta publică inițială), a scăzut. Acum, șeful companiei recunoaște că a fost o greșeală să se îndepărteze de motoarele cu ardere internă și ia măsuri pentru a corecta această direcție.
Poate că „greșeală” este un cuvânt prea dur. Porsche și-a creat strategia axată pe vehicule electrice, care includea eliminarea treptată a modelelor 718 Boxster/Cayman și a Macan-ului pe benzină în favoarea versiunilor electrice, într-un moment în care toate semnalele pieței indicau o creștere susținută a vânzărilor de EV-uri și când brandul se bucura de un succes uriaș în China. Nu a citit greșit semnalele, ci semnalele în sine s-au dovedit a fi eronate.
Strategia se schimbă după scăderea vânzărilor
„Continuăm să ne confruntăm cu provocări semnificative la nivel mondial”, a recunoscut CEO-ul Oliver Blume, în contextul în care Porsche a anunțat cifrele pentru prima jumătate a anului, care arătau o scădere totală a vânzărilor cu 6% și o scădere a profitului cu un procent alarmant de 67%. „Aceasta nu este o furtună care va trece. Lumea se schimbă dramatic și, mai ales, diferit față de cum ne așteptam acum câțiva ani”, a adăugat el.
Asta nu înseamnă că vehiculele electrice de la Porsche au eșuat. Vânzările modelului Taycan au fost puternice până de curând, iar noul Macan Electric a avut un succes considerabil. Peste o treime din toate mașinile Porsche vândute în Europa sunt acum complet electrice, iar jumătate dintre cumpărătorii modelului Macan, cel mai vândut al mărcii, optează pentru versiunea electrică.
Acest lucru conferă mărcii o cotă mai mare în segmentul electric decât a unora dintre rivali, dar creșterea mai lentă decât se aștepta a pieței de EV-uri – în special în SUA, unde se pare că stagnează – înseamnă că acest segment este mai mic decât fusese prevăzut.
Succesorul Macan-ului cu motor cu ardere internă, programat pentru 2028
O parte a planului lui Blume de a stabiliza situația este de a investi mai mult în modelele tradiționale cu motoare cu ardere internă. „Un portofoliu de sisteme de propulsie mai echilibrat începând cu 2028 va îmbunătăți poziționarea pe piață și va susține o creștere durabilă pe termen lung”, a spus Blume.
Porsche nu renunță la vehiculele electrice, dar Macan Electric va avea totuși o variantă cu motor cu ardere internă, o decizie care nu fusese planificată inițial. Întrebat de un investitor, în timpul unei conferințe telefonice pentru rezultatele semestriale, despre succesorul Macan-ului cu motor pe benzină, Blume a dezvăluit că acesta va fi introdus nu mai târziu de 2028.
„Nu va fi mai târziu de 2028. Dezvoltăm un SUV compact cu versiuni atât cu motor cu ardere internă, cât și hibride”, a declarat Blume. „Am spus că va fi lansat la nivel global pe toate piețele până la sfârșitul deceniului. Accelerăm procesul cu termene de dezvoltare foarte scurte și creăm un Porsche foarte, foarte tipic pentru acest segment, dar și diferențiat de Macan-ul electric. Credem că, în special pentru SUV-uri, vom avea o gamă de produse foarte flexibilă între Macan și Cayenne, care va acoperi toate opțiunile de propulsie”.
Blume nu a clarificat dacă noul SUV compact cu motor cu ardere internă va păstra numele Macan sau va debuta sub o nouă denumire, diferențiindu-se astfel de fratele său electric. Această decizie ar putea semnala cât de strâns dorește Porsche să alinieze cele două modele sau cât de multă distanță vrea să pună între ele.
De asemenea, Cayenne va fi oferit cu o gamă de motoare electrice și cu ardere internă, iar super-SUV-ul electric K1, programat pentru sfârșitul deceniului, ar putea primi acum și o opțiune ICE, potrivit publicației Automobilwoche.
Modelele 718 Boxster și Cayman – despre care se crede că au fost amânate până în 2027 din cauza falimentului furnizorului de baterii Northvolt – ar părea să merite și mai mult o opțiune cu motor cu ardere internă, dar nu este clar dacă acest lucru se va întâmpla.
Provocări globale dincolo de sisteme de propulsie
Producerea mai multor mașini cu motor cu ardere internă nu va rezolva dezastrul de vânzări din China, unde livrările au scăzut cu 28% în acest an și este puțin probabil să se redreseze complet, și nici nu va rezolva problema noilor taxe vamale de 15% impuse de președintele Trump mașinilor Porsche importate din Europa în SUA. Reducerile de personal și creșterile de prețuri ajută la minimizarea impactului financiar al acestor probleme resimțit la sediul central din Stuttgart.
În afara prețurilor ușor mai mari, pentru clienții Porsche, această schimbare strategică, care va aduce o gamă mai largă de opțiuni de propulsie și mașini, nu poate fi decât o veste bună.