Luna trecută, mărcile chinezești au acoperit 5,5% din piața europeană. Totalul lor de 43.500 de unități vândute reprezintă o creștere de 121% față de august 2024. În luna august, Audi a vândut 41.300 de unități, iar Renault 37.800 în Europa.
În general, vânzările de mașini în Europa au crescut cu 5% la 790.000 luna trecută, susținute de entuziasmul continuu pentru mașinile electrice pe tot continentul. Hibridele plug-in (PHEV) au înregistrat un avânt deosebit de puternic, cu înmatriculări urcând la 83.900 în august, o creștere de 59% față de anul precedent, ceea ce le-a ridicat cota de piață la 10,6%.
Conform cifrelor JATO Dynamics, mașinile electrice cu baterie (BEV) au înregistrat și ele câștiguri, înregistrând o creștere de 27% comparativ cu august 2024, oferindu-le o cotă de piață record de 20,2%, în creștere cu 3,6 puncte procentuale de la an la an. Acest lucru aduce totalul înmatriculărilor complet electrice în Europa pentru 2025 la 1,54 milioane până în prezent. Analiștii avertizează însă că cifrele de creștere de vârf pentru BEV-uri s-ar putea să nu spună toată povestea.
Cifre, cu ceva rezerve
„Datele arată că a existat o cerere puternică pentru BEV-uri în august, totuși o creștere de 27% este mai puțin semnificativă decât pare, având în vedere cât de mult sunt promovate în Europa”, a declarat Felipe Munoz, Analist Global la JATO Dynamics. „Noua cotă de piață record pentru BEV-uri atinsă luna trecută a fost parțial distorsionată de faptul că Italia – în mod obișnuit un adoptator mai puțin entuziast al BEV-urilor – este de obicei liniștită în timpul lunii august”, a adăugat Munoz.
Vânzările de Mașini în Europa
Aug ’24 | Aug ’25 | Diferența | |
Total | 752.847 | 790.177 | +5,0% |
BEV | 125.494 | 159.746 | +27% |
PHEV | 52.820 | 83.872 | +59% |
SUV | 408.561 | 451.737 | +11% |
Mărci chinezești | 19.707 | 43.529 | +121% |
Mărci occidentale deținute de China | 23.601 | 19.613 | −17% |
Export to Sheets
Sursa: JATO Dynamics
Avântul în Creștere al Chinei
Cu toate acestea, producătorii tradiționali europeni ar putea găsi puțin confort în aceste rezultate. Vestea proastă pentru producătorii europeni de automobile este că interesul pentru mărcile chinezești crește într-un ritm și mai rapid, și se întâmplă în detrimentul unor nume foarte mari și cunoscute.
Audi a vândut 41.300 de unități în august, iar Renault 37.800. Ambele sunt jucători importanți pe piață, dar au fost depășite de mărcile chinezești care au înregistrat 43.500 de vânzări, o creștere masivă de 121% față de august 2024, raportează JATO.
Desigur, această cifră de „mărci chinezești” este formată din 40 de producători auto diferiți, dar JATO subliniază că 84% din total a fost realizat de doar cinci dintre ei, și anume MG, BYD, Jaecoo, Omoda și Leapmotor. Indiferent cum privești, este o veste proastă pentru mărcile europene cu tradiție și situația nu va face decât să se înrăutățească, deși cel puțin înțelegerea Stellantis cu Leapmotor înseamnă că Stellantis poate sărbători și această victorie.
Chiar și de unele singure, mărcile chinezești au făcut victime mari. MG a înmatriculat mai multe mașini decât Tesla și Fiat, BYD a depășit Suzuki și Jeep, iar Jaecoo și Omoda au vândut mai mult decât Alfa Romeo și Mitsubishi.
„Consumatorii europeni răspund pozitiv la gama crescândă și competitivă de mărci auto din China,” a spus analistul JATO, Felipe Munoz. „Se pare că aceste mărci au abordat cu succes problemele de percepție și conștientizare pe care le-au avut.”
Hibride, Nu Doar Electrice
Nu doar în segmentul EV (vehicule electrice) mărcile chinezești înregistrează progrese. Se descurcă excelent și în spațiul PHEV, unde nu sunt împiedicate de aceleași tarife aplicate vehiculelor lor complet electrice.
Peste 11.000 de plug-in-uri de marcă chineză au fost vândute în august, comparativ cu doar 779 în aceeași lună a anului trecut. BYD este acum a opta cea mai populară marcă PHEV în general, iar BYD Seal U, Jaecoo J7 și MG HS au ocupat trei locuri în topul 10 al celor mai bine vândute modele.
Cu toate acestea, dacă te-ai uita pur și simplu la tabelul cu cele 10 modele cel mai des înmatriculate, nu ai ghici cât de repede avansează China. Lista nu conține nume din Republica Populară și continuă să fie dominată de Volkswagen și Renault.
VW T-Roc a fost cel mai mare vânzător al regiunii, Dacia Sandero ocupând locul al doilea, iar Toyota Yaris Cross locul al treilea. Model Y actualizat de la Tesla a fost cel mai vândut EV, dar vânzările sale au scăzut cu 37% și nu a apărut în clasamentul general al top 10 mașini.