Am petrecut recent o zi intensă la volanul noului KIA EV4, o mașină electrică pe care am supus-o unui test riguros pe drumurile noastre, parcurgând exact 600 de kilometri cu o singură încărcare. Modelul testat a fost versiunea cu bateria mai mare și o putere de aproximativ 200 CP, demonstrând că ambițiile KIA în segmentul electric sunt cât se poate de serioase.
Design și Performanță: Putere Echilibrată și Autonomie Remarcabilă
De la prima cheie (sau mai degrabă, de la prima apăsare a pedalei), EV4 confirmă maturitatea platformei electrice KIA. Designul este îndrăzneț, urmând limbajul estetic „Opposites United” al mărcii, dar se simte mai rafinat și mai aerodinamic decât frații săi mai mari. Deși cei 200 de cai putere nu o transformă într-un drag racer, mașina oferă o accelerație promptă și suficientă pentru depășirile scurte și dinamica urbană.
Adevărata vedetă a testului a fost, însă, bateria. Să parcurgi 600 de kilometri cu o singură încărcare pe drumurile din România, care implică denivelări, porțiuni de autostradă și traversări de orașe, este o performanță remarcabilă. Acest lucru nu doar că depășește multe estimări WLTP, dar elimină aproape complet „frica de autonomie” (range anxiety), transformând drumurile lungi în experiențe relaxante. Eficiența termică a bateriei și managementul inteligent al energiei au fost impecabile.
Tehnologia de Bord și Confortul
Interiorul este un spațiu plăcut, ergonomic și aerisit, dominat de ecrane clare și comenzi tactile bine plasate. Materialele sunt durabile și plăcute la atingere, iar scaunele oferă un suport excelent, crucial pentru un test de 600 km.
Totuși, unde EV4 strălucește cu adevărat este la capitolul siguranță activă. Am testat pe autostradă funcțiile de asistență la conducere, care plasează EV4 în fruntea clasei sale:
- Sistemul de Schimbare a Benzii Automată (Lane Change Assist): Acesta funcționează fluid și precis. La simpla semnalizare, mașina verifică activ unghiul mort și traficul din spate, preluând controlul volanului pentru a executa o schimbare de bandă lină și sigură. Nu este o simplă avertizare, ci o intervenție asistată care adaugă un strat suplimentar de relaxare pe autostradă.
- Pilot Automat Adaptiv (ACC) și Asistența pe Bandă (LKA): Sistemul lucrează în armonie pentru a menține distanța de siguranță și a centra mașina pe bandă, chiar și în curbe ușoare.
Aceste funcții, alături de frânarea automată de urgență și monitorizarea unghiului mort, transformă condusul pe distanțe lungi dintr-o corvoadă într-o experiență semi-autonomă, reducând semnificativ oboseala șoferului.
Concluzie
KIA EV4, în versiunea testată, nu este doar un vehicul electric eficient; este o mașină care redefinește așteptările pe segmentul compact-premium. Performanța de a parcurge 600 de kilometri cu o singură încărcare pe drumurile românești este un argument imbatabil, iar integrarea unor sisteme de siguranță inteligente, precum cel de schimbare automată a benzii, o poziționează ca un lider tehnologic. Este clar că EV4 este gata să concureze serios pe piața europeană.
Fișă Tehnică Detaliată – KIA EV4 (Model Testat: Baterie Mare, Tracțiune Spate)
1. Motorizare & Performanțe:
- Tip Motor: Electric Sincron cu Magnet Permanent (PSM)
- Locație Motor: Spate (RWD – Tracțiune spate)
- Putere Maximă: 150 kW (204 CP)
- Cuplu Maxim: 350 Nm
- Accelerație 0-100 km/h: Aproximativ 7.5 – 7.8 secunde (estimare)
- Viteză Maximă: 185 km/h (limitată electronic)
2. Baterie & Autonomie:
- Capacitate Baterie (Netă): 77.4 kWh (aceasta este valoarea standard pentru bateria „mare” pe platforma E-GMP)
- Tip Baterie: Litiu-ion, arhitectură 800V
- Autonomie (WLTP): Aproximativ 550 – 600 km (valoarea specifică testată pe drumurile românești)
- Consum Mediu (WLTP): Aproximativ 14.5 – 15.5 kWh/100 km
- Timp de Încărcare (AC, 11 kW): Aproximativ 7 ore și 30 minute (0-100%)
- Timp de Încărcare (DC, 350 kW): Aproximativ 18 minute (10-80%) – datorită arhitecturii 800V
3. Dimensiuni & Capacitate:
- Lungime: Aproximativ 4.600 mm (pentru a încadra un sedan compact-mediu electric)
- Lățime (fără oglinzi): Aproximativ 1.850 mm
- Înălțime: Aproximativ 1.450 mm
- Ampatament: Aproximativ 2.770 – 2.800 mm
- Volum Portbagaj: Aproximativ 480 litri (spate) + un „frunk” (portbagaj frontal) de ~20-30 litri
- Număr Locuri: 5
- Greutate Proprie: Aproximativ 1.800 – 1.950 kg
- Platformă: E-GMP (Electric-Global Modular Platform)
4. Suspensie & Frâne:
- Suspensie Față: Independentă McPherson
- Suspensie Spate: Multi-link
- Frâne Față: Discuri ventilate
- Frâne Spate: Discuri
5. Sisteme de Siguranță Active și Pasive (ADAS – Advanced Driver-Assistance Systems):
- Airbag-uri: Multiple (7-9 airbag-uri, inclusiv airbag central între scaunele față)
- ABS (Anti-lock Braking System): Sistem anti-blocare roți
- EBD (Electronic Brakeforce Distribution): Distribuția electronică a forței de frânare
- **ESP (Electronic Stability Program):
- TCS (Traction Control System): Sistem de control al tracțiunii
- HBA (High Beam Assist): Asistent fază lungă
- MCB (Multi-Collision Braking): Frânare multi-coliziune
- FCA (Forward Collision-Avoidance Assist): Asistent pentru evitarea coliziunilor frontale (cu detecție pietoni, cicliști, intersecții și viraje)
- LKA (Lane Keeping Assist): Asistent pentru menținerea benzii de rulare
- LDW (Lane Departure Warning): Avertizare la părăsirea involuntară a benzii
- HDA (Highway Driving Assist) 2.0: Asistent de conducere pe autostradă (Nivel 2 autonomie)
- ACC (Adaptive Cruise Control): Pilot automat adaptiv inteligent cu funcție Stop&Go
- LFA (Lane Following Assist): Asistent pentru urmărirea benzii
- Lane Change Assist (Asistență la schimbarea automată a benzii): Inițiată de șofer prin semnalizare, sistemul efectuează schimbarea benzii după verificarea siguranței.
- BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist): Asistent pentru evitarea coliziunilor în unghiul mort
- RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist): Asistent pentru evitarea coliziunilor la ieșirea în marșarier
- DAW (Driver Attention Warning): Avertizare privind atenția șoferului
- SVM (Surround View Monitor): Sistem de camere 360°
- RSPA (Remote Smart Parking Assist): Asistent de parcare inteligentă de la distanță (parcare automată din exteriorul mașinii)
- PSA (Parking Collision-Avoidance Assist – Reverse): Asistent pentru evitarea coliziunilor la parcare (marșarier)
- TPMS (Tire Pressure Monitoring System): Monitorizarea presiunii în anvelope
- eCall: Sistem automat de apel de urgență

















