În România sunt înmatriculate 10,8 milioane autovehicule

Da mai departe!

Raportul DGPCI cu privire la parcul auto național arată că, la finalul lui 2024, în România erau înmatriculate 10,78 milioane de vehicule, cu 4,37% mai multe decât la sfârșitul lui 2023.

Conform datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), la finalul lui 2024 în România se aflau înregistrate 10.785.260 de vehicule, în creștere cu 4,37% față de cele 10.333.293 care apăreau în statistică în 2023.

Din totalul anului 2024 nu mai puțin de 8.449.781 sunt autoturisme, mai multe cu 4,23% decât la sfârșitul lui 2023. Totodată, 1.119.723 sunt autovehicule de transport mărfuri, exclusiv autotractoare (care sunt doar 184.953), 473.292 sunt remorci și 224.688 intră în categoria motociclete. Restul sunt mopede (6.614 unități), autobuze și microbuze (57.128 unități), semiremorci (173.071 unități), vehicule pentru scopuri speciale (57.671 unități) și tractoare (38.339 unități).

În categoria autoturismelor, cele mai multe sunt alimentate cu motorină (4.284.499 unități), și benzină (3.759.587 unități), în timp ce 266.598 sunt hibride de toate tipurile și doar 49.594 sunt complet electrice. Chiar mai interesant, în timp ce numărul de mașini alimentate cu benzină a avansat cu doar 1,30% din 2023 până în 2024, cel al dieselurilor a crescut cu 4,52%.

În schimb, deși piața de mașini electrice noi a scăzut dramatic (-36%), numărul mașinilor de acest tip s-a majorat în parcul național cu 26,29% de la 39.271 în 2023 la 49.594 în 2024. Asta arată că au existat și români care au înmatriculat autoturisme pur electrice importate ca vehicule second-hand.

O creștere chiar mai mare apare în dreptul mașinilor cu sisteme hibride de propulsie (benzină + electric, motorină + electric, GPL + electric, după cum le definește DGPCI). Numărul acestora s-a majorat cu 44,93% de la 183.955 la finalul lui 2023, la 266.598 la sfârșitul lui 2024.

În privința vechimii, cele mai multe autoturisme, adică 3.037.393, au peste 20 de ani, în timp ce numărul de mașini între 16 și 20 de ani este de 2.499.274, cel între 11 și 15 ani de 1.267.551, iar cel între 6 și 10 ani de 951.819. Doar ceva mai mult de 400.000 sunt între 3 și 5 ani și 291.712 între 0 și 2 ani.

Aceste valori arată că, în timp ce numărul de mașini noi (0-2 ani) s-a majorat cu 9,81%, cel între 3 și 5 ani a scăzut cu 6,21%. La fel, în timp ce numărul mașinilor cu vârste între 6 și 10 ani a crescut cu 9,91%, cel al autoturismelor între 11 și 15 ani a scăzut cu 3,62%. Cel ai grav, din punctul de vedere al vechimii parcului auto este că numărul autoturismelor mai vechi de 20 de ani a crescut cu nu mai puțin de 12,77%.

În acest context, cota de piață a mașinilor între 0 și 2 ani a urcat de la 3,28% din totalul autoturismelor la 3,45%, cea a mașinilor între 3 și 5 ani a scăzut de la 5,29% la 4,76%, iar cea a mașinilor între 6 și 10 ani a crescut de la 10,68% până la 11,26%. În continuare, procentul de mașini între 11 și 15 ani a scăzut de la 16,22% la 15%, iar cel al mașinilor între 16 și 20 de ani de la 31,30% la 29,58%. Grav și deloc de dorit, cota partea din total a mașinilor mai vechi de 20 de ani s-a majorat de la 33,23% în 2023 la 35,95% în 2024.

Related posts