Cancelarul german, Friedrich Merz, a cerut marți mai multă ‘flexibilitate’ cu privire la reglementările europene care prevăd interzicerea vânzărilor de mașini cu motoare cu ardere internă după 2035, un calendar criticat de industria auto, un sector cheie care în prezent este în criză, informează AFP.
‘Suntem, desigur, fundamental dedicați tranziției către mobilitatea electrică’, dar ‘avem nevoie de reglementări europene inteligente, fiabile și flexibile’, a declarat cancelarul german la deschiderea Salonului Auto Internațional de la Munchen.
Declarațiile lui Friedrich Merz sunt mai prudente, dar în linie cu cele venite de la reprezentanții marilor producători germani de automobile – BMW, Mercedes și Volkswagen – cărora li s-a alăturat Stellantis, al patrulea grup ca mărime din lume, care și-au exprimat public îndoielile cu privire la obiectivul stabilit de Bruxelles. ‘2035 nu este realizabil’, a declarat luni, directorul general al Volkswagen, Oliver Blume, solicitând ‘clauze de revizuire’ anuale.
Friedrich Merz, susținător al unui sector auto german, pe care l-a descris drept ‘esențial pentru prosperitatea țării’, a considerat că deciziile care ‘impun o singură tehnologie’ nu sunt calea corectă. Protecția climei, a spus el, trebuie realizată în modul cel mai rentabil posibil, rămânând în același timp flexibil în ceea ce privește tehnologiile.
Chiar dacă sectorul auto mizează cu siguranță pe vehiculele electrice, tranziția în termeni de vânzări de modele noi în Europa este prea lentă pentru a garanta 100% până în 2035.
Totuși, peste 150 de companii – producători de vehicule electrice, producători de baterii și operatori de încărcare – văd lucrurile diferit și luni au făcut un apel către președintele Comisiei Europene ‘să nu dea înapoi’.
Vineri, după încheierea Salonului auto de la Munchen, producătorii auto se vor întâlni cu Ursula von der Leyen la Bruxelles pentru a discuta despre viitorul sectorului în fața provocărilor electrificării, concurenței și tensiunilor comerciale.
Jan Vlasak, în vârstă de 35 de ani, care lucrează pentru un producător german al cărui nume a refuzat să îl numească, spune că speră că UE va ceda. ‘Cred că (data 2035) ar trebui revizuită, împinsă înapoi cu cinci sau zece ani, asta ar fi bine’, a declarat Jan Vlasak.
‘Este rar ca politicienii să se pronunțe atât de clar’ pentru a apăra industria auto, a declarat și Markus Sigmund, angajat la furnizorul de automobile Bosch. Potrivit acestuia, economia europeană este ‘într-un impas’, spre deosebire de China, un maestru în arta vehiculelor electrice accesibile.
În acest context, Salonul Auto de la Munchen beneficiază de o puternică prezență chineză: aproximativ 100 de expozanți din aproximativ 700, o creștere de 40% față de 2023.
Gigantul auto chinez BYD a prezentat luni modelul său compact Dolphin Surf, care din luna mai poate fi achiziționat pentru aproximativ 20.000 de euro și care va fi produs, de la sfârșitul acestui an, și la viitoarea sa fabrică din Ungaria, ocolind astfel taxele vamale europene.
Cel mai mare producător german de automobile, Volkswagen, va răspunde în 2026 cu trei mărci principale – VW, Cupra și Skoda – care vor lansa vehicule entry-level pentru aproximativ 25.000 de euro. Obiectivul este acela de a cuceri aproximativ 20% din segmentul mașinilor electrice mici din Europa, adică câteva sute de mii de vehicule pe an.
O absență notabilă de la Munchen este constructorul american Tesla, prezent acum doi ani, ale cărui vânzări europene, îngreunate de sprijinul politic pentru formațiunile de extremă dreapta al lui Elon Musk, au scăzut cu 43% în prima jumătate a anului. Acest lucru ar trebui să ofere mărcilor chineze mai multă vizibilitate.