Ford a anunțat astăzi că motorul de 1 litru EcoBoost, premiat în numeroase rânduri, va utiliza tehnologii inovative de dezactivare a cilindrilor, pentru a îmbunătăți și mai mult eficiența consumului și pentru a reduce emisiile CO2.
Motorul compact și puternic Ford EcoBoost 1,0 va deveni, la începutul anului 2018, primul motor în trei cilindri din lume care să ofere funcția de dezactivare a cilindrilor. Această reușită se datorează unor tehnologii inovative dezvoltate de inginerii Ford din Europa, sfidând opinia industriei conform căreia un motor în trei cilindri cu capacitate cilindrică variabilă nu ar putea oferi rafinamentul necesar pentru utilizarea pe autoturisme.
Dezactivarea cilindrilor va conduce la scăderea costurilor de utilizare a motorului de 1 litru EcoBoost, oprind în mod automat alimentarea cu benzină și funcționarea supapelor pentru unul dintre cilindrii motorului, în condițiile de funcționare care nu necesită întreaga putere a motorului, de exemplu atunci când mașina se deplasează din inerție sau când rulează la viteză constantă, fără să solicite puternic motorul.
Un exemplu de tehnologie avansată care îi permite companiei să le ofere clienților săi puterea de care au nevoie, prin intermediul motorizărilor pe benzină, diesel sau cu componentă electrică, noua tehnologie poate dezactiva sau reactiva un cilindru în 14 milisecunde – adică de 20 de ori mai rapid decât o clipire. În combinație cu soluții avansate de reducere a vibrațiilor, dezactivarea cilindrului va fi imperceptibilă pentru șoferi, din punct de vedere al funcționării și performanței motorului.
“Ford a depășit, iarăși, granițele tehnologiilor din domeniul motoarelor, pentru a îmbunătăți și mai mult apreciatul motor EcoBoost de 1 litru și pentru a demonstra că încă există potențial neexploatat, chiar și pentru cele mai bune motoare cu ardere internă, de a oferi clienților un consum îmbunătățit,” a spus Bob Fascetti, vice-președinte, Global Powertrain Engineering, Ford Motor Company.
Sistemul de dezactivare a cilindrilor dezvoltat de inginerii Ford din Aachen și Köln în Germania, din Dagenham și Dunton în Marea Britanie și din Dearborn în Statele Unite, împreună cu partenerii tehnici ai Ford din cadrul Schaeffler Group, îmbunătățește eficiența consumului de combustibil și emisiile CO2, reducând frecarea și necesarul de alimentare în interiorul motorului.
Având la bază un concept simplu, dar tradus în tehnologii avansate pentru a funcționa la viteze de până la 4.500 de rotații pe minut – adică viteze de funcționare la care supapele se deschid și se închid de aproape 40 de ori pe secundă – sistemul folosește presiunea uleiului din motor pentru a activa un culbutor special și a întrerupe legătura dintre axul cu came și supapele primului cilindru.
Un program informatic sofisticat stabilește momentul optim pentru a dezactiva cilindrul, luând în calcul factori cum ar fi viteza, poziția accelerației și sarcina motorului. Un nou tip de modul monobloc pentru axul cu came – similar celui inaugurat mai devreme în cursul acestui an, pentru noul motor diesel Ford EcoBlue – eliberează suficient spațiu în extremitatea cilindrului pentru a găzdui componentele de transfer de ulei și de întrerupere a supapelor.
Designul Ford de dezactivare a unui singur cilindru reduce complexitatea proiectului, făcând posibilă producția de volum, dar a avut de depășit și numeroase provocări pentru a păstra apreciatul rafinament al motorului EcoBoost de 1 litru – cu inovații cum ar fi arborele cotit montat excentric sau volanta și fulia intenționat “neechilibrate” pentru a elimina vibrațiile.
O nouă volantă cu masă dublă și un nou disc de ambreiaj cu amortizare a vibrațiilor contribuie la neutralizarea oscilațiilor motorului atunci când acesta funcționează în doi cilindri, în special la turații mici, făcând posibilă o plajă mai amplă de funcționare. Supapele de admisie și evacuare sunt închise atunci când sistemul este activ, blocând în interior gazele existente și obținând un efect de rezistență care echilibrează forțele de la nivelul celor trei cilindri și care mențin, în același timp, temperatura cilindrului la un nivel optim pentru eficiență maximă în momentul reactivării.
Vor fi folosite și noi tampoane pentru motor, transmisii și suspensii, special reglate pentru a menține un nivel ridicat de rafinament. Motorul EcoBoost de 1 litru va fi caracterizat de un nivel superior de durabilitate, pentru a face față diferitelor forțe de încărcare rezultate din dezactivarea cilindrului – inclusiv datorită unui nou lanț de distribuție și unor culbutori fabricați printr-un proces special de injectare a aliajului.
Motorul Ford EcoBoost de 1 litru a fost lansat pe Ford Focus, în 2012, folosind tehnologii Ford EcoBoost cum ar fi injecția directă de înaltă presiune, dubla distribuție variabilă și turbo-alimentarea, pentru a oferi o eficiență sporită a consumului, în același timp cu niveluri de putere și performanțe asemănătoare unui motor aspirat de 1,6 litri.
În cursul acestui an, motorul EcoBoost de 1 litru a fost votat cel mai bun motor din clasa sa, în cadrul International Engine of the Year Awards, acesta fiind al 5-lea an consecutiv în care motorul câștigă reputatul premiu. În 2014, motorul EcoBoost 1,0 a devenit primul motor din lume care a fost premiat, în trei ani consecutivi, drept cel mai bun motor al anului (”International Engine of the Year”), după ce în anul 2012 fusese premiat și drept cel mai bun motor nou lansat (“Best New Engine”).
Acest motor compact – cu o chiulasă suficient de compactă pentru a încăpea în spațiul pentru bagaje dintr-un avion obișnuit de pasageri – este disponibil în versiuni de 100 CP, 125 CP și 140 CP – oferind un raport de putere/litru mai mare decât un supercar Bugatti Veyron.
În Europa, motorul în trei cilindri este disponibil pe unsprezece modele Ford, mai exact Fiesta, EcoSport, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C‑MAX, Tourneo și Transit Connect, Tourneo și Transit Courier și Mondeo. Unul din cinci autoturisme Ford noi vândute anul trecut a fost echipat cu motorul EcoBoost 1,0, inclusiv aproape doua din fiecare cinci modele Fiesta.