F-150 Lightning: De la Viziune la Semnul de Întrebare. Ford Ar Putea Renunța La Pick-up-ul Electric

Da mai departe!

Ceea ce a fost odată văzut ca vârful de lance al revoluției electrice a Ford, pick-up-ul F-150 Lightning, ar putea fi pe punctul de a fi retras de pe piață. Conform unor surse citate de The Wall Street Journal, directorii Ford iau serios în considerare oprirea producției modelului complet electric F-150 Lightning, pe fondul unei cereri mult sub așteptări și a unor pierderi financiare semnificative.

La momentul lansării, F-150 Lightning a fost prezentat într-o perioadă de optimism generalizat față de vehiculele electrice, Ford anticipând vânzări de până la 150.000 de unități anual. Realitatea a fost însă dură: anul trecut, doar 33.000 de unități au fost livrate, și cel mai probabil, la o pierdere substanțială.

De Ce O Posibilă Retragere?

Deși nu a fost luată încă o decizie finală, motivele unei posibile retrageri sunt multiple și complexe:

  1. Cerere Scăzută: Un dealer a declarat pentru WSJ că „pur și simplu nu există cerere” pentru Lightning, justificând astfel de ce nu mai comandă modelul.
  2. Reducerea Vânzărilor EV: Vânzările totale de vehicule electrice Ford au scăzut cu 24% în octombrie, după eliminarea creditelor fiscale.
  3. Pierderi Financiare: Lightning a fost de ani de zile un „loss-leader” costisitor pentru Ford, iar acum utilitatea sa strategică pare să se diminueze.
  4. Schimbarea Regulamentelor: Modificările aduse reglementărilor americane privind economia de combustibil, inclusiv anularea unor standarde de către fosta administrație Trump și impunerea de tarife, fac mai dificilă justificarea pierderilor pentru un vehicul care nu mai este „necesar” pentru a echilibra media flotei.

Contradicții și Strategii Viitoare

Pe de altă parte, un purtător de cuvânt al Ford a subliniat că F-150 Lightning este cel mai bine vândut pick-up electric din SUA – în ciuda concurenței crescânde de la Cybertruck, Chevy, GMC, Hummer și Rivian – și a înregistrat vânzări record în trimestrul al treilea al acestui an. Producția rămâne în prezent oprită la uzina Rouge Electric Vehicle Center (REVC) din cauza constrângerilor de aprovizionare cu aluminiu și a prioritizării modelelor pe benzină și hibride, care sunt mai profitabile. Planul actual prevede redeschiderea fabricii, dar fără o dată exactă.

Analiștii notează că renunțarea la Lightning ar submina strategia inițială a „Big Three” (Ford, GM, Stellantis) de a concura cu Tesla, transformând punctele lor forte – pick-up-urile mari – în motoare de profit electrice. Cu prețuri ridicate și baterii masive, pick-up-urile electrice ar fi trebuit să fie răspunsul Detroitului la Tesla.

Speranța într-un Viitor Incert

În loc să se bazeze pe Lightning, Ford pare să-și pună speranțele într-un nou pick-up electric de 30.000 de dolari și pe o „Platformă Universală EV”, despre care se spune că va avea mult mai puține piese și un proces de asamblare complet nou. CEO-ul Ford, Jim Farley, a lăudat acest viitor camion ca fiind cheia pentru a ține piept producătorilor chinezi avansați. Însă acest model nu va debuta mai devreme de 2027.

Întrebarea rămâne: ar trebui Ford și ceilalți producători să continue să piardă bani pe produse care nu sunt încă viabile economic, sperând să câștige războiul tehnologic prin experiență? Sau ar trebui să abandoneze ceea ce au făcut până acum și să revină peste câțiva ani cu un plan de atac proaspăt?

Răspunsul, pentru moment, rămâne învăluit în incertitudine, în timp ce industria auto se luptă cu realitățile tranziției către era electrică.

Related posts