Europa a atins o nouă bornă importantă la mașini electrice. A depășit pragul de un milion de puncte publice de încărcare pentru vehicule electrice (EV).
Această realizare marchează o schimbare semnificativă în infrastructura de transport și confirmă poziția de lider a Europei în adoptarea vehiculelor electrice, anunță evmagazine.com.
Conform companiei de consultanță energetică LCP Delta, dezvoltarea infrastructurii de încărcare a cunoscut o expansiune rapidă, stimulată de sprijinul guvernamental, creșterea vânzărilor de vehicule electrice și investițiile masive din partea operatorilor de puncte de încărcare (CPO).
În doar șapte ani, Europa a trecut de la 100.000 de puncte de încărcare în 2018 la peste un milion în prezent.
Estimările sugerează că această tendință ascendentă va continua, cu două milioane de stații publice de încărcare până în 2029 și trei milioane până în 2032. Acest progres este esențial pentru a sprijini tranziția către transportul electric și pentru a răspunde cererii tot mai mari din partea șoferilor care nu au posibilitatea de a încărca acasă.
În prezent, Olanda este liderul european în infrastructura de încărcare, cu peste 175.000 de stații publice, datorită unei strategii naționale axate pe instalarea de puncte de încărcare în zonele rezidențiale.
Franța ocupă locul al doilea, având 165.000 de puncte de încărcare, majoritatea situate în orașe mari, pentru a facilita accesul utilizatorilor urbani.
Germania, deși deține cel mai mare număr de vehicule electrice pe drumuri, se află pe locul trei, cu 140.000 de stații publice. Cu toate acestea, Germania excelează la capitolul încărcătoare rapide, oferind o rețea optimizată pentru timpi mai scurți de încărcare.
Regatul Unit se află pe locul patru, cu aproximativ 95.000 de stații publice, însă mulți șoferi britanici preferă încărcarea acasă datorită disponibilității parcărilor private.
Conform datelor disponibile până în 2023, în România existau aproximativ 1.600 de stații publice de încărcare pentru vehicule electrice.
Deși atingerea acestui prag este un moment definitoriu pentru mobilitatea electrică, există și provocări. LCP Delta atrage atenția asupra faptului că rata de utilizare a stațiilor publice a stagnat în 2024, ridicând semne de întrebare privind viabilitatea economică a acestora.
Unul dintre principalele obstacole este diferența mare de preț dintre încărcarea acasă și cea la stațiile publice.
John Murray, șeful departamentului EV la LCP Delta, consideră că atingerea pragului de un milion de stații de încărcare marchează începutul unei noi etape în industrie, caracterizată de creșterea vitezei de încărcare, îmbunătățirea fiabilității și o utilizare mai eficientă a infrastructurii.
Totodată, Murray avertizează că industria ar putea trece printr-o perioadă de consolidare, în care unii operatori de puncte de încărcare ar putea ieși de pe piață din cauza competiției intense. Următorii ani vor fi esențiali pentru stabilirea liderilor din acest sector.
Pe măsură ce Europa își extinde rețeaua de încărcare, este crucial ca autoritățile și companiile din domeniu să găsească soluții pentru accesibilitatea și eficiența stațiilor publice. Succesul tranziției către mobilitatea electrică va depinde de modul în care aceste provocări vor fi gestionate în anii următori.