ACEA Cere o Nouă Abordare a Emisiilor: „Obiectivele de CO2 pentru 2030 și 2035 nu mai sunt Realizabile”

Da mai departe!

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) solicită Comisiei Europene o revizuire urgentă a strategiei de decarbonizare, argumentând că ritmul actual al pieței face imposibilă atingerea țintelor de emisii stabilite pentru 2030 și 2035.

Pe măsură ce obiectivele Europei privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și autoutilitare devin din ce în ce mai greu de atins, ACEA cere o abordare mai inteligentă și mai realistă. Această nouă direcție ar trebui să recunoască provocările specifice ale pieței și să sprijine o tranziție competitivă și orientată către consumatori către mobilitatea cu emisii zero.

„Ritmul actual de creștere a pieței mașinilor complet electrice (BEV) pentru autoturisme și autoutilitare indică faptul că obiectivele privind emisiile de CO2 pentru 2030 și 2035 nu mai sunt realizabile”, notează tranșant ACEA.

Contextul Crizei și Presiunile asupra Industriei

Industria auto europeană se confruntă cu vânzări slabe, un declin pronunțat al veniturilor, taxe suplimentare impuse de SUA și o presiune tot mai mare exercitată de producătorii chinezi. În acest context, producătorii auto speră să obțină o eliminare sau o amânare a interdicției de a vinde mașini cu motoare cu ardere internă din 2035, precum și permisiunea de a utiliza orice tehnologii care reduc emisiile de CO2.

Deși producătorii rămân angajați față de neutralitatea climatică până în 2050 și consideră electrificarea drept principala cale de decarbonizare, realitatea din teren este complexă:

  • Ecosistemul Slab: „Ecosistemul de sprijin (infrastructura, stimulentele, dezvoltarea lanțului valoric al bateriilor) și cererea consumatorilor nu pot ține pasul cu ritmul impus.”
  • Competitivitatea: „Concentrarea exclusivă asupra vehiculelor complet electrice cu baterie riscă să submineze competitivitatea industrială și autonomia strategică a Europei.”

Situația este deosebit de dificilă în segmentul vehiculelor comerciale ușoare (utilitare), unde vânzările de autoutilitare electrice sunt prea scăzute pentru a atinge chiar și obiectivul de reducere cu 15% a emisiilor de CO2 până la finalul anului 2025.

Oficialii ACEA avertizează că împingerea consumatorilor către opțiuni exclusiv electrice fără crearea unor condiții adecvate va avea probabil efectul opus: oamenii își vor păstra vehiculele vechi mai mult timp, ceea ce va duce la o flotă învechită și, în general, la emisii mai mari.

Ce Solicită ACEA: Abordarea Pragmatică pe Trei Piloni

ACEA cere o abordare mai realistă și pragmatică, bazată pe trei piloni esențiali:

  1. Întărirea Condițiilor Favorabile Electrificării: Sunt necesare obiective mai ambițioase în materie de infrastructură, investiții în rețeaua electrică, reforme legislative și stimulente susținute pentru cerere, pentru a face vehiculele electrice practice și atractive din punct de vedere economic.
  2. Abordare „Pe Trei Benzi”: Politicile de decarbonizare trebuie corelate cu competitivitatea și reziliența și adaptate pentru diferite segmente (autoturisme, autoutilitare și vehicule grele). Autoutilitarele, de exemplu, necesită o abordare distinctă.
  3. Neutralitatea Tehnologică: Sprijinirea tuturor opțiunilor viabile de propulsie care reduc emisiile din transportul rutier, cum ar fi hibrizii plug-in (PHEV), extensoarele de autonomie (REEV) și pilele de combustie cu hidrogen.

Soluții Alternative și Cerințe Suplimentare

Producătorii iau în considerare și cuantificarea emisiilor de CO2 pe întregul ciclu de viață al vehiculului (well-to-wheel sau life-cycle assessment), de la fabricație până la reciclare.

Dacă cerințele vor fi îndeplinite, emisiile rămase de la vehiculele neelectrice pot fi compensate prin:

  • Reînnoirea parcurilor auto.
  • Creșterea utilizării materialelor cu emisii reduse de carbon.
  • Utilizarea sporită a combustibililor decarbonizați.

În plus față de o abordare mai realistă a emisiilor, producătorii auto europeni așteaptă decizii concrete care să-i ajute să lupte de la egal la egal cu concurenții din China și SUA. Una dintre doleanțe este stabilirea unei clase de vehicule electrice pentru care normele de siguranță și depoluare să nu evolueze în următorii ani. Această măsură ar putea reduce sesizabil prețul mașinilor respective într-un orizont de timp destul de scurt.

Related posts