Revoluția încărcării rapide a vehiculelor electrice continuă, iar Hyundai, deja un pionier în domeniu, își propune acum să reducă timpul de „alimentare” la nivelul unei mașini pe benzină.
Hyundai a anunțat că lucrează intens pentru a face încărcarea EV-urilor la fel de rapidă ca umplerea rezervorului unei mașini cu motor termic, țintind un timp de aproximativ 3 minute. Obiectivul principal este de a elimina anxietatea legată de autonomie, în special pentru șoferii care nu au posibilitatea de a încărca acasă.
Pentru a atinge această viteză incredibilă, Hyundai dezvoltă tehnologii de încărcare de 400 kW și lucrează la progrese majore în tehnologia bateriilor, fără a mări pur și simplu dimensiunea acestora.
De la 20 de minute la 3: O Provocare Ambițioasă
Deja, proprietarii de vehicule electrice Hyundai moderne, precum Ioniq 5 (și „verii” săi de la Kia), beneficiază de una dintre cele mai rapide încărcări DC de pe piață. Datorită arhitecturii electrice de 800 de volți, aceste mașini pot trece de la 10% la 80% din capacitatea bateriei în mai puțin de 20 de minute, pe un încărcător suficient de rapid. Aceste viteze erau, până nu demult, apanajul unor EV-uri mult mai scumpe.
Dar, pentru Hyundai, acest lucru nu este suficient. Mai ales când propriile EV-uri ating un maxim de aproximativ 225 de kilowați, iar pe piață apar deja opțiuni cu viteze de 400 kW, iar rivalii din China vizează chiar și două sau trei ori această valoare.
Tyrone Johnson, șeful noului centru de dezvoltare european al Hyundai, a declarat pentru publicația britanică Auto Express că dezvoltarea unor EV-uri cu încărcare mai rapidă va fi esențială pentru a convinge oamenii să renunțe la mașinile lor pe benzină, testate în timp. La urma urmei, acestea pot fi realimentate în câteva minute; chiar dacă sub 20 de minute este excelent, ideea oricărei așteptări poate fi descurajantă.
„Așteptarea clienților este că va dura trei minute să umpli o mașină, la fel ca în cazul unui motor cu combustie internă”, a explicat Johnson. „Este poate mai mult o percepție decât o realitate, dar ei își fac griji cu privire la autonomia și dacă vor avea brusc nevoie să parcurgă 300 de kilometri. Scopul este să ajungem la aceeași viteză ca [motoarele cu combustie internă].”
Unde se situează concurența?
În prezent, un Ioniq 5 se încarcă de la 10% la 80% în aproximativ 20 de minute pe un încărcător rapid de 350 kW. Majoritatea EV-urilor moderne se încadrează în intervalul 20-30 de minute, unele chiar depășind această durată. Dar progresul este constant. Noul Porsche Cayenne Electric, de exemplu, promite o viteză maximă de încărcare de 400 kW și o reîncărcare de la 10% la 80% în doar 16 minute. Deși Porsche este un EV mult mai scump, Hyundai trebuie să țină pasul pentru a-și menține reputația.
Raportul Auto Express indică faptul că Hyundai testează deja încărcarea de 400 kW în laboratoarele sale. Pe lângă viteza de încărcare, Hyundai încearcă să crească autonomia electrică fără a face bateria pur și simplu mai mare, ceea ce ar crește atât timpii de încărcare, cât și greutatea vehiculului.
Provocarea de 3 minute: Ce se întâmplă în China?
Dacă obiectivul de trei minute este real, atunci Hyundai are un drum lung de parcurs. În China, BYD poate deja realiza o încărcare rapidă de cinci minute, dar numai cu o stație de încărcare specializată de 1.000 kW (sau 1 megawatt) și un EV capabil să preia o asemenea putere. De asemenea, Zeekr 001 îmbunătățit este capabil să se încarce la peste 1,3 megawați, având nevoie de mai puțin de șapte minute pentru a trece de la 10% la 80%.
Cu toate acestea, spațiul vehiculelor electrice este definit de progres constant. Ceea ce vedem pe șosele astăzi este doar începutul, iar inovațiile viitoare promit să transforme fundamental experiența de utilizare a mașinilor electrice.