Vehiculele electrice au acum o durată de viață de 18 ani, egalând mașinile cu motoare cu ardere internă, potrivit unei analize. Un studiu extins a analizat peste 300 de milioane de înregistrări de inspecție tehnică periodică (ITP) din perioada 2005-2022 înainte de a ajunge la această concluzie.
Vehiculele electrice pot acum dura la fel de mult și adesea fi mai fiabile decât mașinile cu motoare cu ardere internă comparabile. Aceasta este concluzia unui nou studiu multinational realizat de cercetători de la Universitatea din Birmingham și de la London School of Economics (LSE), care a analizat peste 300 de milioane de înregistrări, inclusiv date de la 30 de milioane de mașini.
Publicate în revista Nature Energy, constatările reprezintă o indicație interesantă a cât de mult a evoluat tehnologia EV. Cu toate acestea, cercetătorii avertizează că sunt necesare studii suplimentare pentru a înțelege pe deplin potențialul pe termen lung al acestor vehicule.
Studiul a utilizat date ITP anonimizate din Marea Britanie pentru setul său principal de date. Acest lucru a permis cercetătorilor să examineze înregistrări din 2005 până în 2022. Aceste înregistrări sunt suficient de detaliate pentru a putea deduce când s-a încheiat viața unei mașini și ce tip de sistem de propulsie a folosit fiecare.
Pe scurt, studiul peer-reviewed a constatat că primele vehicule electrice au avut dificultăți în a dura la fel de mult ca mașinile cu motoare cu ardere internă, dar în acest moment, acestea au ajuns din urmă. „Deși BEV-urile reprezintă o tehnologie mai nouă care a fost tradițional mai puțin fiabilă, acestea au evoluat rapid, iar cele mai recente BEV-uri se așteaptă să depășească durata de viață medie a vehiculelor ICE din același cohortă”, se arată în studiu.
Progrese mai rapide pentru vehiculele electrice decât pentru cele cu motoare cu ardere internă
Una dintre constatările remarcabile ale cercetării este cât de rapid s-au îmbunătățit vehiculele electrice cu baterii în ceea ce privește fiabilitatea. Studiul a constatat că, pentru fiecare an de producție, probabilitatea de eșec a scăzut cu 12%, o cifră care este semnificativ mai mare decât îmbunătățirea de 6,7% pentru vehiculele pe benzină și doar 1,9% pentru cele diesel. Cu alte cuvinte, dacă luați în considerare un BEV, șansele ca acesta să nu se defecteze sunt dramatic mai mari cu fiecare model mai nou, făcând ca acele prime probleme ale EV-urilor să pară o amintire îndepărtată.
Co-autorul Dr. Viet Nguyen-Tien de la LSE, a declarat: „Constatările noastre oferă informații critice privind durata de viață și impactul asupra mediului al vehiculelor electrice. Nu mai este doar o opțiune de nișă, BEV-urile sunt o alternativă viabilă și durabilă la vehiculele tradiționale – un pas semnificativ către realizarea unui viitor cu emisii zero de carbon.”
Co-autorul Robert Elliott, profesor de economie la Universitatea din Birmingham, a adăugat: „BEV-urile oferă beneficii semnificative pentru mediu, mai ales pe măsură ce Europa trece la un mix energetic mai regenerabil. În ciuda emisiilor inițiale mai mari din producție, un vehicul electric de lungă durată poate compensa rapid amprenta sa de carbon, contribuind la combaterea schimbărilor climatice – făcându-le o opțiune mai durabilă pe termen lung.”
Cum se compară vehiculele electrice moderne?
Pentru a cuantifica progresul, cercetătorii au furnizat unele cifre concrete. Un BEV modern se poate lăuda acum cu o durată medie de viață de 18,4 ani și poate parcurge 200.000 de kilometri înainte de a se retrage. Acest kilometraj nu numai că se potrivește, dar depășește media pentru mașinile pe benzină.
Pentru comparație, mașinile pe benzină au, în general, o durată de viață ușor mai lungă, în medie 18,7 ani, dar parcurg mai puțini kilometri, în jur de 187.000 km în medie. Mașinile diesel, prin contrast, au o durată de viață mai scurtă de 16,3 ani, dar compensează cu un kilometraj semnificativ mai mare, ajungând adesea la aproximativ 410.000 km înainte de a se retrage. Acestea sunt, desigur, medii, așa că, cum se spune, kilometrajul dvs. poate varia – da, știm despre SUV-ul dvs. japonez care a trecut de 480.000 km fără probleme.
Provocări viitoare
În același timp, ei recunosc că comunitatea trebuie să continue să cerceteze subiectul. Pentru început, suntem încă într-o oarecare măsură în primele zile ale tranziției către vehiculele electrice. Încă nu știm cum se vor descurca EV-urile moderne de masă peste 20 sau 30 de ani.
În plus, costurile de înlocuire a bateriilor sunt încă exponențial mai mari decât înlocuirile de componente similare la mașinile cu motoare cu ardere internă. În cele din urmă, cercetătorii recunosc că unele dintre datele incluse de ITP ar putea fi eronate sau greșite din cauza modului în care sunt înregistrate. În orice caz, este interesant să vedem că vehiculele electrice fac tipul de progres rapid necesar pentru a le plasa în același domeniu cu vehiculele cu motoare cu ardere internă de pe șosele astăzi.