CLEPA: Din 2019 până acum, furnizorii auto au anunțat eliminarea a 145.000 de locuri de muncă și crearea a doar 51.000

Da mai departe!

Confruntată cu un an 2024 foarte dificil, dar și cu perspective sumbre, industria europeană a producătorilor de componente auto a anunțat reducerea cu 54.000 a locurilor de muncă, peste valorile din pandemie.

Industria europeană de producătoare de componente auto s-a confruntat a avut un an 2024 foarte dificil, marcat de o scădere a cererii care au generat niveluri scăzute ale producției. Conform Asociației Europene a Furnizorilor Auto (CLEPA), producția de automobile continuă să se afle cu 20% sau trei milioane de unități sub nivelul de dinainte de pandemie. În plus, prețurile ridicate ale energiei și inflația care a accelerat începând cu 2020 au erodat avantajul competitiv al Europei în raport cu China și America de Nord.

În acest context, oficialii CLEPA notează că numai în 2024 a fost anunțată o reducere record, cu 54.000, a numărului de locuri de muncă din industria producătoare e componente auto, iar investițiile în domeniul vehiculelor electrice, cum ar fi componentele de electromobilitate sau bateriile, au scăzut vertiginos, multe dintre proiecte fiind amânate, reduse sau anulate complet. În plus, peste două treimi dintre furnizorii de automobile au raportat marje de profit sub nivelul necesar pentru a susține investițiile cruciale în noi tehnologii și modernizarea producției.

Reducerea numărului de locuri de muncă anunțată în 2024 și care va avea efecte majore și în „următorii doi până la cinci ani” depășește reducerile de locuri de muncă care au fost anunțate în timpul pandemiei din anii 2020 și 2021 la un loc. Atunci a fost anunțată o scădere cu 53.700 a numărului de locuri de muncă.

În total, din 2019 până la finalul lui 2024, furnizorii europeni de componente pentru automobile au anunțat o reducere a numărului de posturi cu circa 145.000, în timp ce au fost create doar 51.000 de noi locuri de muncă.

„Electrificarea sporește presiunea. Un studiu PwC Strategy publicat în 2021, care a analizat în special impactul electrificării asupra ocupării forței de muncă în industria furnizoare de automobile, a indicat pierderea a până la 500.000 de locuri de muncă în următorii 15 ani și crearea a circa 226.000 de noi posturi”, notează cei de la CLEPA.

Aceste reduceri de personal corespund unei reduceri a producției de mașini cu aproximativ 700.000 de vehicule în 2024 față de 2023 și chiar cu 3,2 milioane în 2024 față de 2019. Aceste date sunt menționate într-un raport al LMC Automotive (LMCA).

„Majorarea estimată a producției de vehicule complet electrice (BEV) pentru 2024 nu s-a materializat, înregistrând un ușor declin comparativ cu 2023. Cu toate acestea, studiul LMCA prognozează o revenire la creștere în 2025, vehiculele electrice – incluzând aici BEV și PHEV (vehicule hibride cu încărcare la priză) – urmând să reprezinte până la 27% din producția totală de vehicule, față de 20% în 2024”, consideră CLEPA.

În ciuda acestui fapt, furnizorii de componente auto rămân prudenți cu privire la ritmul tranziției la noile sisteme de propulsie. În octombrie, 65% dintre membrii CLEPA se așteptau ca penetrarea pieței BEV să rămână sub 50% până în 2030. Previziunile de piață mai largi sugerează o absorbție ușor mai mare, dar indică și o încetinire, producția UE de vehicule electrice între 2025 și 2030 fiind revizuită în scădere cu un total de cinci până la șase milioane de unități pentru această perioadă.

În plus, conform celui mai recent studiu realizat de McKinsey și CLEPA, începând din 2020 doar aproximativ o treime dintre furnizorii componente auto au menținut niveluri sănătoase de profit. Și mai îngrijorător este faptul că 38% dintre respondenții acestui studiu se așteaptă la un EBIT negativ sau marginal în 2024, subliniind persistența presiunii financiare asupra industriei.

Provocările legate de profitabilitate au continuat să afecteze puternic sectorul în 2024, 65% dintre furnizorii de automobile având dificultăți în a menține marjele de profit peste 5% – pragul minim necesar pentru investiții durabile în tehnologii viitoare.

„În timp ce declinul cererii reflectă provocări structurale grave pentru industria europeană a automobilelor, acestea subliniază, de asemenea, necesitatea de a debloca întregul potențial al regiunii în materie de inovare în domeniul mobilității. Accesul la finanțare, sprijinul pentru investiții și reglementările neutre din punct de vedere tehnologic sunt esențiale pentru menținerea poziției de lider mondial a Europei în domeniul tehnologiei auto”, declară Benjamin Krieger, secretarul general CLEPA.

După ani de creștere constantă investițiile în componente pentru vehicule electrice au scăzut brusc în 2024 în întreaga Uniune Europeană. Trebuie amintit că, din 2020 până în 2022, investițiile directe în componente pentru mașini electrice crescuseră vertiginos, investițiile de capital atingând un nivel maxim estimat la 18,15 miliarde de euro în 2022. Tendința s-a menținut și în 2023, însă în 2024 acestea au scăzut vertiginos ajungând, conform CLEPA, la doar 5,64 miliarde de euro – cel mai scăzut nivel din 2019.

„Un factor-cheie în spatele acestei scăderi este cererea mai slabă decât se preconiza pentru vehiculele electrice, care a avut un impact semnificativ asupra deciziilor de investiții. În plus, cel puțin opt companii au amânat sau au abandonat proiectele europene privind producția de baterii în 2024”, încheie oficialii CLEPA raportul „Data Digest #18”.

Related posts