O scădere a cotei de piață a vehiculelor electrice pe baterii în 2025 va face probabil mult mai dificilă îndeplinirea de către UE a obiectivelor sale privind emisiile de carbon, deoarece creșterea cotei de piață și a vânzărilor de vehicule electrice pe baterii este una dintre modalitățile cheie prin care producătorii de automobile plănuiau să îndeplinească aceste obiective.
Perspectivele pentru vehiculul electric cu baterie (BEV) în UE continuă să se înrăutățească, potrivit noilor date furnizate de S&P Global. Acesta estimează că ponderea vehiculelor electrice pe baterii în 2025 va fi probabil de 21%. Aceasta este o revizuire în scădere semnificativă față de previziunile S&P Global din prima jumătate a anului 2024, care era de 27%.
Această revizuire se datorează în principal schimbării condițiilor de piață, deoarece cererea de vehicule electrice suferă la nivel global.
O cotă de piață mai scăzută a vehiculelor electrice cu baterii în 2025 este, de asemenea, de natură să facă mult mai dificilă îndeplinirea obiectivelor UE privind emisiile de carbon pentru 2025. Acest lucru se datorează faptului că majorarea cotei de piață și a vânzărilor de mașini electrice pe baterii este una dintre modalitățile principale prin care producătorii de vehicule au planificat îndeplinirea acestor obiective.
Alte modalități includ parteneriatul producătorilor cu emisii mai ridicate cu cei cu emisii mai scăzute, precum și schimbarea strategiilor de vânzări pentru a pune accentul pe modele de vehicule mai eficiente. Tehnologia hibridă ușoară, care presupune utilizarea unui mic motor electric alimentat de baterii pentru a ajuta un motor diesel sau pe benzină tradițional, ar putea contribui, de asemenea, la îndeplinirea acestor obiective.
Martin Kupka, ministrul ceh al transporturilor, a afirmat într-o declarație pe site-ul Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) : „Fără un plan de acțiune specific pentru industria auto, riscăm să rămânem în urma SUA și a Chinei. Verificarea realității arată că UE trebuie să dispună de un sistem mai flexibil pentru ca producătorii de automobile să atingă obiectivele ambițioase de reducere a emisiilor de CO2. Ar trebui să ne asigurăm că industria utilizează profiturile pentru a investi în noi soluții, în loc să plătească penalități.”
Sigrid de Vries, directorul general al ACEA, a declarat, de asemenea, în comunicatul de presă: „Criza iminentă necesită măsuri urgente. Toți indicatorii arată o stagnare a pieței vehiculelor electrice din UE, într-un moment în care este nevoie de accelerare. În afară de costurile de conformare disproporționate pentru producătorii din UE în 2025, succesul întregii politici de decarbonizare a transportului rutier este în pericol.
„Apreciem faptul că mai mulți comisari europeni au subliniat predictibilitatea și stabilitatea reglementărilor în cadrul audierilor lor de confirmare, dar stabilitatea nu poate fi un obiectiv în sine. Producătorii au investit masiv și vor continua să facă acest lucru. Europa trebuie să mențină cursul transformării ecologice prin adoptarea unei strategii care să funcționeze.”
Taxele vamale UE mai ridicate pentru vehiculele electrice chinezești (EV) ar putea afecta și mai mult piața mașinilor electrice pe baterii
UE a impus recent taxe suplimentare de import mai ridicate producătorilor chinezi de vehicule electrice, precum Geely, BYD și SAIC. Această decizie a fost luată pe fondul acuzațiilor tot mai numeroase conform cărora guvernul chinez subvenționează puternic aceste companii, permițându-le astfel să își vândă modelele la prețuri semnificativ reduse în UE.
Acest lucru, la rândul său, a subcotat considerabil prețurile altor producători europeni de automobile, precum Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz și BMW.
În prezent, UE a impus o taxă de 18,8% pentru Geely, 17% pentru BYD și 35,3% pentru SAIC.
Cu toate acestea, odată cu punerea în aplicare a acestor taxe, este probabil ca aceste vehicule electrice să devină mult mai scumpe, descurajând astfel vânzările, mai ales că oamenii încă se luptă cu criza costului vieții în Europa.
Acest lucru, la rândul său, este de natură să facă și mai dificilă atingerea obiectivelor privind emisiile de carbon, atât în 2025, cât și mai departe, în 2030.