O acțiune intentată în instanță de acționari nord-americani ai Stellantis arată unul dintre motivele pentru care producătorii auto nu își permit să înregistreze scăderi ale profitului.
Grupul Stellantis – care include mărci precum Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Opel sau Peugeot – a fost dat în judecată de un grup de acționari din Statele Unite. Aceștia consideră că producătorul auto i-a înșelat prin ascunderea creșterii stocurilor și a altor puncte slabe înainte de a afișa rezultate financiare dezamăgitoare care au determinat scăderea prețului acțiunilor.
Plângerea depusă la tribunalul federal din Manhattan arată că Stellantis a umflat artificial prețul acțiunilor sale pentru o mare parte din 2024, făcând evaluări „covârșitor de pozitive” privind stocurile, puterea de stabilire a prețurilor, noile produse și marja operațională.
Acționarii afirmă că adevărul a ieșit la iveală pe 25 iulie, atunci când Stellantis și-a prezentat rezultatele pentru prima jumătate a anului și a dezvăluit că venitul operațional ajustat a scăzut cu 40%, la 8,46 miliarde de euro (9,28 miliarde de dolari), sub nivelul de 8,85 miliarde de euro așteptat de analiști.
Tot atunci Stellantis a anunțat că marja veniturilor operaționale ajustate pentru întregul an a scăzut sub obiectivul său de două cifre. Ca urmare a acestor rezultate, acțiunile grupului, listate în SUA, au scăzut cu 1,94 dolari, sau 9,9%, la 17,66 dolari.
Directorul executiv al grupului, Carlos Tavares și directorul financiar Natalie Knight sunt și ei acuzați odată cu întreaga companie. Conform Reuters, constructorul auto nu a comentat încă situația.
Stellantis a fost creată în 2021 în urma fuziunii dintre grupurile Fiat Chrysler și PSA Peugeot – Citroen din Franța și include acum Cele 14 mărci la care se adaugă noua alianță cu chinezii de la Leapmotor care poartă, pe piețele din afara Chinei, numele Leapmotor International.
Procedura de chemare în instanță a unei companii de proprii săi acționari nu este una neobișnuită în Statele Unite atunci când sunt acțiunile tranzacționabile sunt afectate de scăderi drastice și neașteptate. În cazul de față, purtând titulatura „Long v Stellantis NV et al, U.S. District Court, Southern District of New York, nr. 24-06196”, eventualele despăgubiri ar trebui pltite de Stellantis persoanelor care au deținut acțiuni ale grupului în perioada 15 februarie 2024 – 24 iulie 2024.
Conform raportului financiar pentru prima jumătate a lui 2024, grupul Stellantis a obținut venituri nete de 85 miliarde de euro, în scădere cu 14% față de perioada similară din 2023, Totodată, profitul net a scăzut cu nu mai puțin de 48% până la doar 5,6 miliarde de euro, iar venitul operațional s-a redus cu 5,7 miliarde până la 8,5 miliarde de euro, corespunzător unei marje mai mici de 10%.
Ca urmare a acestui rezultat sub așteptări, Carlos Tavares, CEO al grupului, a declarat pentru Bloomberg că nu va ezita să renunțe la mărcile care produc pierderi, fără a le nominaliza. „Dacă nu fac bani le vom închide. Nu ne putem permite să avem mărci care nu fac bani”, a spus Tavares.
El a menționat și că toate mărcile grupului sunt active importante și profitabile, dar nu există „absolut niciun tabu” dacă performanțele lor se deteriorează. Brandurile „sunt aici pentru a fi valorificate. (…) Dacă acestea nu sunt capabile să monetizeze valoarea pe care o reprezintă, atunci vor apărea decizii”. Ulterior, oficialul a negat că are intenția imediată de a vinde sau închide unele companii din grup.