DS Automobiles are o moștenire remarcabilă condusă de modelul DS introdus în 1955. Acest model iconic întruchipează mult mai mult decât o mașină.
Lansat în 1938 de Pierre Boulanger, șeful Citroën, și continuat de Pierre Bercot, succesorul său, începând din 1950, proiectul VGD (VGD pentru „Véhicule à Grande Diffusion” sau vehicul de serie) se concretizează abia 17 ani mai târziu, cu lansarea DS 19 în octombrie 1955. Trei oameni în special sunt implicați în proiectarea și dezvoltarea acestuia. Primul, André Lefèbvre, inginer aeronautic de formație, este un susținător pasionat al tracțiunii față, precum și al aerodinamicii, al designului ușor și al centrării masei. Al doilea, Paul Magès, inginer autodidact, creează sistemul hidraulic. El inventează celebra suspensie hidropneumatică, împreună cu sistemele de direcție, ambreiaj și frânare cu acționare hidraulică de pe DS. În cele din urmă, talentatul stilist, sculptor și pictor Flaminio Bertoni, împreună cu echipa sa de designeri, oferă modelului DS liniile sale revoluționare și elegante
SALONUL AUTO DIN 1955: DS ÎȘI FACE DEBUTUL LA PARIS
Joi, 6 octombrie 1955, DS 19 își face debutul la Salonul Auto de la Paris. Sub tavanul boltit al Grand Palais, dezvăluirea acestui automobil ținut secret până atunci stârnește uimire și admirație. Liniile sale avangardiste, dar elegante, stabilesc instantaneu un nou punct de referință. Vizitatorii și jurnaliștii sunt literalmente vrăjiți. Concurenții nu pot decât să aplaude geniul noului venit. Legenda spune că 12 000 de modele DS 19 au fost vândute până la sfârșitul zilei și că, atunci când salonul și-a închis porțile 10 zile mai târziu, au fost preluate aproximativ 80 000 de comenzi!
ANII 1950: DS ESTE ÎN PLIN AVÂNT!
Producția DS începe pe 7 octombrie 1955 la fabrica de pe Quai de Javel din Paris (Franța), la o zi după debutul la Salonul Auto de la Paris. Având în vedere caracterul inovator al primelor modele care apar pe stradă, se adună adesea lângă ele o mulțime de oameni. Soluțiile tehnice și estetice de pionierat ale mașinii stârnesc o curiozitate nesfârșită deoarece, pe lângă faptul că este o adevărată sculptură auto, DS este și un centru de tehnologie avansată. De exemplu, remarcabila sa suspensie hidropneumatică oferă niveluri fără precedent ale ținutei de drum și confortului. O altă caracteristică nouă de siguranță, sistemul său extrem de puternic de frânare asistată hidraulic cu discuri de frână față, îi conferă distanțe de frânare atât de scurte încât îi derutează pe unii șoferi experimentați când experimentează DS pentru prima dată.
Mai multe versiuni ale DS 19 sunt lansate în cursul anilor 1950. Prima este ID 19 introdusă în octombrie 1956, urmată de versiunile break, de familie și comerciale care apar în 1958, în același timp cu DS 19 Prestige. DS 19 deschide, de asemenea, un nou drum în 1958, oferind o gamă de culori pentru caroserie care trece de la patru la opt culori, un lucru fără precedent! Primele îmbunătățiri stilistice apar în anul următor, în 1959, cu o formă a caroseriei rafinată prin alungirea aripilor spate și adăugarea unor guri de aerisire mari, în stil „scrumieră”, pe aripile față.
De la bun început, DS 19 se bucură de o carieră internațională. Acesta este asamblat în Marea Britanie și Belgia începând cu 1956, iar în Africa de Sud începând cu 1959. Ca simbol al eleganței și avangardismului francez, automobilul este exportat în întreaga Europă de Vest, în aproape toate țările din Commonwealth, inclusiv în Canada și Australia și în Statele Unite, unde își creează rapid o mulțime de fani pasionați.
DS PRESTIGE: CU ȘOFER
O versiune cu șofer a modelului DS 19 este prezentată în octombrie 1958 la Salonul Auto de la Paris, cu vopsea neagră exclusivistă, un geam retractabil între scaunele șoferului și cele din spate și tapițerie gri, cu banchetele din față și din spate acoperite cu piele în față și cu țesătură Jersey în spate. Denumit DS 19 Prestige, modelul este lansat cinci luni mai târziu, în martie 1959, fiind disponibil cu interfon, radio și „dispozitiv de radiotelefonie” ca opțiuni. Este extrem de confortabil și devine cu succes mașina preferată a marilor lideri politici și industriali. De-a lungul anilor, primește aceleași îmbunătățiri tehnice ca modelul DS obișnuit, iar vânzările se încheie abia în ianuarie 1975.
VICTORII ÎN MONTE CARLO: O MAȘINĂ DE COMPETIȚIE FORMIDABILĂ
În ianuarie 1956, la trei luni de la lansare, DS 19 își face debutul în cel mai prestigios raliu. Ocupă primul loc în clasa sa, este prima mașină franceză și toate cele șase mașini înscrise ajung la final. În 1959, echipa Coltelloni-Alexandre-Desrosiers duce ID 19 pe primul loc în clasamentul general și, de-a lungul anilor, urmează o serie întreagă de rezultate de top remarcabile. În 1966, versiunea „21” a DS obține a doua victorie la Monaco cu echipa finlandeză Toivonen-Mikander la volan. O mașină excelentă pentru drumurile deschise, DS este, de asemenea, un concurent formidabil în întreaga lume!
ANII 1960: DS CONDUCE PLUTONUL
În anii 1960, DS 19 își confirmă reputația de mașină rafinată, confortabilă și elegantă. Cu evoluții regulate, acesta își consolidează fără încetare dominația asupra rivalilor. Apoi, în iulie 1959, motorul său de 1 911 cmc beneficiază de o creștere a puterii de la 75 la 78 CP prin introducerea unui nou cap de cilindru și a unei aprinderi modificate. În octombrie 1960, este introdus celebrul DS 19 Cabriolet, apoi puterea este crescută din nou în martie 1961 cu 83 CP pentru o viteză maximă de 150 km/h! În septembrie anul următor, primește o nouă planșă de bord complet neagră evidențiată de o bandă gri deschis pe care, opțional, este posibil să se monteze un radio auto ca la DS Prestige.
În septembrie 1962, DS are parte de primul său facelift frontal. Acesta își pierde prizele de aer mari de pe aripi și câștigă două apărători de protecție din cauciuc cu vârf de săgeată și o bară de protecție inferioară redesenată. Această actualizare îmbunătățește și mai mult aerodinamica mașinii, reducând consumul de combustibil și mărind viteza maximă la 160 km/h.
În octombrie 1965, la un an după lansarea lui DS Pallas în 1964, un nou DS este lansat cu un motor mai performant de 2 175 cmc care dezvoltă 109 CP pentru o viteză maximă care este acum de 175 km/h! În plus față de DS 19, disponibil din 1955 și denumit astfel datorită motorului său de 1 911 cmc, gama beneficiază de DS 21.
DS a suferit un facelift în 1967 care, pe lângă aspectul său plăcut unanim admirat, include și o nouă caracteristică de siguranță, faimoasele faruri pivotante fiind acum montate în mod standard pe modelele Prestige, Pallas și Cabriolet din vârful gamei. Din acel moment, DS luminează interiorul virajelor înainte să le abordeze!
După introducerea în septembrie 1968 a unui panou de bord complet negru și înlocuirea DS 19 cu DS 20, în 1969 apare un panou de bord complet reproiectat, cu trei cadrane circulare mari și acoperit de o vizieră pe toată lățimea sa. Dar 1969 este mai ales marcat de o actualizare mecanică majoră. Motorul de 2 175 cmc al DS 21 este echipat cu injecție de combustibil controlată electronic, crescând puterea la 139 CP, iar viteza maximă depășește acum 185 km/h… Mai mult ca niciodată, DS își afirmă poziția față de concurență și rămâne o mașină extraordinară din toate punctele de vedere!
ds cabriolet: PATRU SCAUNE ÎN AER LIBER
Responsabil cu transformarea DS Prestige și recunoscut pentru producția de decapotabile din modelele DS începând din octombrie 1958, carosierul Henri Chapron este desemnat să dezvolte un model DS decapotabil de serie. După producerea a trei prototipuri, lansarea are loc la Salonul Auto de la Paris, în octombrie 1960. Finisajul minuțios și liniile pure ale cabrioletului includ tapițerie integrală din piele și, începând cu august 1964, elemente caracteristice modelului DS Pallas, cum ar fi farurile suplimentare și ornamentele speciale ale roților. DS Cabriolet este un model premium care costă de aproape două ori mai mult decât DS berlină și rămâne și astăzi un reper în estetica și rafinamentul automobilelor franceze.
ds pallas: LUX ȘI EXCELENȚĂ
Noul DS Pallas, lansat la Salonul Auto de la Paris din 1964, prezintă un nivel de echipare nemaiîntâlnit până acum pe o mașină de producție franceză. Se diferențiază de celelalte modele DS prin dotări meticuloase și deosebit de luxoase, inclusiv benzi combinate din oțel inoxidabil și cauciuc, capace pentru roți distincte, lumini spate speciale cu ornamente cromate și faruri suplimentare. La interior, scaunele sunt mai groase, spătarele scaunelor din față sunt mai înalte, iar tapițeria exclusivistă din piele este disponibilă opțional. DS Pallas are aceleași culori de caroserie ca și celelalte modele DS, dar este disponibil exclusiv cu vopsea metalizată.
DS PRESIDENTIAL: CEL MAI LUNG DIN EPOCA SA
Pentru a înlocui limuzina produsă pe șasiul Traction Avant de carosierul Franay în 1955, președintele francez comandă un nou vehicul de stat, care va fi livrat la Palatul Elysée pe 14 noiembrie 1968. Caietul de sarcini prevedea un vehicul mai lung decât Lincoln-ul utilizat la acea vreme de președintele SUA. Dezvoltat și construit de carosierul Henri Chapron, dar conceput și proiectat de Quai de Javel, acest DS unic măsoară 6,53 metri lungime. Dispune de echipamente ultra-luxoase, cu geamuri de separare convexe și înclinate, tapițerie integrală din piele maro, un scaun rabatabil pentru interpreți, geamuri electrice, aer condiționat, iluminare directă și indirectă, interfon și minibar încorporat.
UN MILION DE DS CONSTRUITE!
Pe 7 octombrie 1969, la uzina Javel este produs exemplarul cu numărul un milion al modelului DS, un DS 21 Pallas Electronic Injection nou-nouț. În culoarea Metallic Sable, inclusiv plafonul, acesta merge apoi la Salonul Auto de la Paris, deschis din 2 octombrie și unde locul său fusese rezervat. Acolo, în fața unui executor judecătoresc, este înscris la o tragere la sorți și câștigat de Gilles Delègue, 22 de ani, student în anul al doilea la inginerie la Ecole Centrale.
ANII ’70: VÂRSTA MATURITĂȚII
Modificările aduse modelului DS în 1970 și 1971 se referă în principal la transmisia sa. În septembrie 1970, DS este oferit standard cu o nouă transmisie manuală cu cinci trepte în loc de patru, apoi, un an mai târziu, cu o transmisie automată Borg-Warner cu trei trepte. Înainte de finalul său, în iulie 1975, după o carieră admirabilă de 20 de ani, DS primește un ultim upgrade când DS 21 este înlocuit de DS 23 în septembrie 1972. Acest ultim model are un motor de 2 347 cmc cu injecție electronică, dezvoltând 141 CP pentru o viteză maximă de aproape 190 km/h.
ULTIMUL…
Modelul cu numărul 1.456.115 și ultimul DS este produs la fabrica Quai de Javel pe 24 aprilie 1975 la ora 15:00. Este un DS 23 Pallas Electronic Injection în culoarea Delta Blue. După cum indică bannerul de pe parbriz, este și DS-ul cu numărul 1.330.755 DS asamblat în această fabrică istorică. Acesta va fi apoi livrat unui șofer din Gironde (Franța) fidel Mărcii, al cărui nume s-a pierdut de-a lungul timpului, dar care a mai deținut alte opt modele DS înainte de acesta!
DS, STAR DE CINEMA
Atât pe ecran, cât și pe șosea, DS își lasă rapid amprenta. Lumea cinematografică îi oferă roluri principale care sunt amintite până în ziua de azi. De la filmul noir la comedie, la fel ca marile vedete, acesta excelează în toate genurile. Îl regăsim, de exemplu, alături de Brigitte Bardot în The Parisian (1957), de Alain Delon în The Samurai (1967), de Jean-Paul Belmondo și Bourvil în The Brain (1969), de Jean Gabin și Fernandel în That Tender Age (1964) și chiar de Louis de Funès în Rabbi Jacob (1973). Și în acest caz, DS simbolizează eleganța, viteza și puterea. În unele cazuri, tehnologia sa futuristă este pusă în valoare, chiar transformată în fantezie, ca în The Tenth Victim (1965) cu Ursula Andress și Marcello Mastroianni, unde are un plafon transparent colorat în albastru, și în Fantomas Unleashed (1965) cu Jean Marais când, echipat cu două aripi, o aripioară retractabilă și două motoare cu reacție, decolează ca un avion. În sfârșit, în nelipsitul Back to the Future 2 (1989) de Robert Zemeckis și coprodus de Steven Spielberg, este un taxi sci-fi roșu și galben într-un viitor imaginar plasat în 2015…
DS: MONUMENT ȘI SCULPTURĂ AUTO
O adevărată mașină de avangardă, DS este considerat încă de la lansare un adevărat model sculptural. În 1957, în celebra sa carte Mythologies, filosoful și scriitorul Roland Barthes vede în ea nici mai mult nici mai puțin decât „echivalentul aproape exact al marilor catedrale gotice”. În același an, reputația capodoperei de la biroul de design Quai de Javel este atât de mare încât, între 7 iulie și 24 noiembrie, este singura mașină invitată la cea de-a 11-a ediție a Trienalei de la Milano. La Palazzo Dell’Arte al Parco, ea este prezentată pentru acest eveniment fără roți, complet echipată și poziționată înclinată pe un soclu central la mai mult de un metru deasupra solului. Evenimentul oficial „International Exhibition of Decorative and Industrial art and Modern Architecture” acordă premiul său pentru design industrial caroseriei DS.
Pentru Salonul Auto de la Paris din octombrie 1962, DS, care tocmai a beneficiat de îmbunătățiri aerodinamice la partea frontală, este expus ca o sculptură. Și în acest caz, o mașină fără roți și cu toată partea inferioară a caroseriei este reprezentată în cel mai original mod posibil. La fel ca o rachetă în silozul de lansare, acesta este instalat complet vertical pe fundul unei gropi circulare amenajate pentru această ocazie și montat pe un mecanism electric motorizat care îl rotește încet în jurul axei sale. Efectul asupra vizitatorilor rămâne de neuitat. Iar generalul de Gaulle, în timpul vizitei sale oficiale, nu va omite să se oprească pentru a-l admira!
ds: STAR ADVERTORIAL!
Odată cu apariția modelului DS, comunicațiile publicitare ale Quai de Javel se schimbă. Prima broșură tipărită în septembrie 1955, cu o lună înainte de prezentarea sa la Salonul Auto de la Paris, este un adevărat spectacol de culori. Este realizată de René Dumoulin. Cea intitulată Air and water, publicată pentru Salonul Auto de la Paris din octombrie 1959, plasa o caroserie pe patru baloane roșii uriașe care pluteau pe apă. Menită să ilustreze principiul suspensiei hidropneumatice, această imagine a fotografului suprarealist Pierre Jahan face înconjurul lumii. Ea este amintită și astăzi ca un simbol al publicității auto. De la începutul anilor 1960, publicitatea DS este opera lui Robert Delpire, al cărui talent de grafician și editor o pune în valoare.
2014: LANSAREA MĂRCII DS AUTOMOBILES
Fondată la Paris la 1 iunie 2014, DS Automobiles devine o Marcă de sine stătătoare. Scopul său este să promoveze valorile de inovație și diversitate moștenite de la DS din 1955 pentru a întruchipa arta franceză de a călători. În 2025, DS Automobiles oferă o gamă globală și diversă cu DS 3, DS 4, DS 7 și N°8.
Concepute pentru clienții care caută ceva diferit, care doresc să călătorească în lume și să se bucure de fiecare moment, creațiile DS se remarcă prin designul lor carismatic, rafinamentul interior, tehnologia sofisticată și confortul de înaltă clasă. Combinate cu o suită de servicii personalizate, acestea oferă o experiență de Marcă unică înainte, în timpul și după fiecare călătorie.
Cu numeroase recorduri de la intrarea sa în Formula E în 2015, inclusiv două titluri duble pentru echipe și piloți, DS Automobiles este în fruntea electrificării și vinde fiecare dintre modelele sale într-o versiune electrificată. Marca oferă, de asemenea, transmisii 100% electrice, precum și hibrizi cu autoîncărcare și plug-in cu până la 360 CP și tracțiune integrală. În 2025, DS Automobiles își accelerează tranziția către sistemul complet electric prin sosirea N°8, un nou model care oferă o autonomie de până la 750 km.
Cu o prezență în 40 de țări, Marca DS are o rețea de distribuție exclusivistă care include aproape 450 de DS STORES în întreaga lume.
2025, DS N°8: INVITAȚIE LA CĂLĂTORIA ELECTRICĂ
Inspirat de conceptul DS AERO SPORT LOUNGE, DS N°8 se bucură de o caliate impecabilă, autonomie extinsă și confort total, devenind cea mai silențioasă mașină electrică. DS N°8 întruchipează mai mult ca niciodată liniștea dinamică prin intermediul unui nou tip de SUV Coupé. DS N°8, primul design 100% electric de la DS Automobiles, are o autonomie combinată de 750 km (ciclu WLTP) și peste 500 km pe autostradă datorită unui Cx excepțional de 0,24. Cu o putere de până la 350 CP, disponibil cu două sau patru roți motrice, DS N°8 redefinește standardele de confort și întruchipează noua artă franceză a călătoriilor electrice.