Volkswagen Multivan este, probabil una dintre cele mai polivalente mașini de pe piața europeană. Varianta bazată pe T7 vine la testele AutoReport.ro ca să ne arate multiplele noutăți. Cea mai importantă dintre ele, sistemul plug-in hybrid.
Designul este nou, însă ‘inconfundabil Multivan’. A rămas unic, căci originea liniei de modele este unică. „Noul Multivan poartă cu sine genele inconfundabile ale celui mai binecunoscut design de monovolum din lume,” spune Albert Kirzinger, Designer șef la Volkswagen Autovehicule Comerciale. Este foarte evident faptul că ADN-ul predecesorilor săi este o parte esențială în modelarea designului noului Multivan. La noul Multivan, linia caracteristică este îmbunătățită cu un ornament cu aspect cromat. Acest contrast cromatic cu vopseaua subliniază linia caracteristică chiar mai puternic decât la T3 – cea de-a treia generație Bulli și, în același timp, prima a modelului Multivan.
Proporțiile noului Multivan prezintă schimbări. Comparativ cu predecesorul său, versiunea de bază este acum mai lungă și mai lată. În același timp, a fost ușor micșorată înălțimea – însă cu spațiul interior la nivelul capului practic identic sau chiar mai mare, în cazul noului plafon panoramic din sticlă. În detaliu, noul Multivan are o lățime de 1.941 mm, exclusiv oglinzile opționale pliabile electric (+37 mm comparativ cu Multivan 6.1), o lungime de 4.973 mm (+69 mm) și o înălțime de până la 1.903 mm (-47 mm). Ampatamentul său măsoară 3.124 mm (+124 mm).
Caroseria noului Multivan nu numai că a fost reproiectată, ci și regândită din punct de vedere tehnic. De exemplu, acum este posibilă pentru prima oară la un Bulli deschiderea hayonului acționat electric prin gesturi (‘Easy open & close’), folosind o simplă mișcare a piciorului. Același lucru este valabil și pentru ușile glisante acționate electric, standard la versiunea ‘Style’. Pentru versiunile ‘Multivan’ și ‘Life’ – ambele echipate standard cu două uși glisante acționate manual (‘Life’: inclusiv asistență la închidere pentru ușile glisante și hayon) – funcția este disponibilă opțional. Ușile glisante acționate electric pot fi deschise și din exterior prin intermediul funcției ‘Easy open’, cu o mișcare a piciorului. Din interior, precum și cu ajutorul comutatoarelor de pe mânere, ele pot fi deschise și închise și de la butoanele de pe panoul de bord din dreapta sistemului Infotainment.
La fel ca exteriorul, și interiorul a fost regândit din nou. Aceasta include panoul de instrumente – o configurație cu afișaje gândite ergonomic și interconectate. Este echipat din standard cu Digital Cockpit și sistemul Infotainment ‘Ready 2 Discover’. Întotdeauna integrate: serviciile online de la ‘We Connect’ și ‘We Connect Plus’ (cele din urmă pentru o perioadă limitată, care poate fi extinsă apoi contra cost). Majoritatea comenzilor au fost proiectate ca taste tactile și butoane digitale. Un aspect important aici este acela că Volkswagen Autovehicule Comerciale folosește în mod sistematic tehnologia digitală pentru a rafina tot mai mult caracterul unui Bulli. Un exemplu este spațiul pentru urcarea prin spațiul pasagerilor: un Multivan nu va avea niciodată o consolă centrală convențională extinsă înspre interior, deoarece cu o asemenea consolă, un astfel de mod practic, esențial și tipic de intrare prin spate nu ar funcționa. Și din acest motiv, nici în noul Multivan nu există o consolă centrală. Mai degrabă, așa cum s-a menționat mai devreme, pentru prima dată există un sistem de selectare a treptelor de viteză shift-by-wire și care implicit economisește spațiu pentru cutia de viteze standard cu ambreiaj dublu. Și frâna de parcare este acționată electric. Cele două soluții creează și mai mult spațiu pentru intrarea prinspațiul pasagerilor, printre scaunul șoferului și scaunul pasagerului față.
Deși până acum nu au existat într-un Multivan, spațiile de depozitare într-o consolă centrală sunt foarte practice. La fel ca masa din spate, oferită pentru fiecare generație Multivan de până acum. Și din acest motiv, Volkswagen Autovehicule Comerciale pur și simplu le-a reinventat pe amândouă și le-a combinat. În acest mod s-a creat o masă multifuncțională, integrată în sistemul de șine al scaunelor, care a fost de asemenea reproiectată. Datorită unui sistem de blocare inovator, această masă multifuncțională poate fi utilizată drept consolă centrală între scaunul șoferului și scaunul pasagerului față sau ca masă pliantă, inclusiv cu suporturi pentru pahare și coșuri de depozitare în al doilea sau al treilea rând de scaune.
Multivan este definiția abilității de utilizare remarcabilă a spațiului. Și a fost așa întotdeauna. În noul Multivan, acest spațiu poate fi folosit mai bine ca niciodată. Și asta din numeroase motive: pe de-o parte, acum vor exista numai scaune individuale în spate – bancheta pe întreaga lățime din al treilea rând a dispărut. În al doilea rând, noile scaune individuale din rândurile doi și trei, cu mese pliabile practice, sunt cu până la 25% mai ușoare. În funcție de specificație și poziția în habitaclu, acestea cântăresc între 23 și 29 kg. Prin urmare, acum este mai ușor ca niciodată să fie scoase, puse înăuntru și aranjate flexibil în interior, folosind noul sistem de șine. Deoarece bancheta cu trei locuri din spate a fost eliminată în favoarea scaunelor individuale, pentru prima dată acum este posibilă eliminarea simplă a scaunelor de pe o singură parte a autovehiculului, de exemplu pentru a transporta în siguranță biciclete. Astfel, modul în care cele până la cinci locuri din spate sunt aranjate poate fi ales în mod individual.
Deoarece șinele au o conexiune electrică, opțional este posibilă echiparea scaunelor exterioare din spațiul pasagerilor cu funcție de încălzire. Acesta este și modul în care se obține funcția importantă de detectare a ocupării scaunelor, ce permite șoferului să vadă dacă toată lumea din spate și-a cuplat centurile. Semnalul pentru aceasta este transmis wireless.
Încărcată până la plafon și până în spatele celui de-al treilea rând de scaune, versiunea de bază a modelului Multivan poate transporta un volum de 469 de litri de bagaje; încărcarea până în spatele celui de-al doilea rând crește acest volum până la 1.844 (1.850 de litri cu plafon panoramic din sticlă). Dacă se utilizează întreaga capacitate de încărcare, până la plafon și până în spatele primului rând de scaune, volumul ajunge la 3.672 de litri.
Spre deosebire de predecesorul său, acest Multivan de test este echipat cu un sistem hibrid plug-in la bord. Motivul este că numai acest tip de sistem de propulsie face condusul urban cu zero emisii și autonomia ridicată/consumul total scăzut, compatibile una cu cealaltă. Modelul Multivan cu sistem de propulsie plug-in hibrid are în denumire sufixul ‘eHybrid’. Puterea sistemului cu motor electric plus motor pe benzină supraalimentat (TSI): 160kW / 218CP.
Datorită unei baterii litiu-ion de 13 kWh, Multivan eHybrid acoperă distanțele zilnice uzuale exclusiv prin propulsia electrică. Am rulat în acest mod, dar și în cel hibrid. Pe autostradă, am constatat că la viteze de peste 130 km/h intervine și economicul motor TSI. Motorul electric este integrat pe cutia DSG, iar comportamentul dinamic al mașinii este unul foarte bun.
În oraș, Multivanul se manevrează foarte ușor, iar când este nevoie să fie parcat, poate ocupa un simplu loc de parcare. Pe parcursul testului, am transportat în mașină până la 7 persoane.
Noul Multivan este pe cale să transmită un sentiment de lifestyle automotive în era modernă. Prin urmare, rămâne același monovolum pentru oamenii dinamici, familii, persoane sportive, pentru cei curioși și pentru cei care călătoresc frecvent. De data aceasta, mașina este conectată la tehnologiile de ultimă oră, are conectivitate Apple Car Play și Android Auto, dar și sisteme de siguranță activă moderne precum frânare automată, lane assist, recunoașterea semnelor de circulație, dar și parcare automată.