Frica de întuneric, care are rădăcini în trecutul nostru preistoric, cauzează situații de stres la volan. Noi studii arată că cei mai mulți șoferi își fac griji legate de lipsa de vizibilitate pe timp de noapte, multora fiindu-le frică să nu lovească pietoni. Ford introduce o tehnologie cu ajutorul căreia mașina poate să frâneze automat pe întuneric la detectarea pietonilor. Sistemul scanează șoseaua și trotuarele pentru a observa din timp pietoni care ar putea să traverseze strada.
După lăsarea întunericului, accidentele din trafic care implică pietoni au un risc de două ori mai mare să ducă la un impact mortal.
Nu doar copiilor le este frică de întuneric. Fie că preferă să doarmă cu lumina deschisă sau își fac griji legate de condusul pe timp de noapte, adulții se sperie și ei de partea întunecată a zilei.
Experții consideră că frica de întuneric – sau nictofobia – își are rădăcinile în timpurile strămoșilor noștri care locuiau în peșteri și care se aflau în pericol mai mare să fie atacați de prădători după căderea întunericului. Astăzi, acest lucru ne afectează în timp ce ne aflăm la volan.
Grijile legate de momentele de apariția nictalopiei („orbirea” pe timp de noapte) și frica de a lovi ceva sau pe cineva sunt anxietățile de noapte cel mai des întâlnite în rândul șoferilor, arată un nou sondaj comandat de Ford (3). Însă cel puțin pentru ultima dintre acestea există acum o soluție care trece peste mâncatul multor morcovi cruzi. Ford introduce în premieră o nouă tehnologie care este construită pentru a detecta pietonii pe timp de noapte și a aplica ulterior frânele în mod automat în cazul în care șoferul nu răspunde la avertizările inițiale.
„Știm că unii conducători auto consideră că șofatul pe timp de noapte este o experiență stresantă. Pietonii – uneori distrași de telefoanele mobile – pot să intre fără nicio avertizare prealabilă pe șosea, lăsându-le chiar și celor mai atenți șoferi foarte puțin timp de reacție, în special când acest lucru se întâmplă în orașe”, spune Gregor Allexi, inginer sisteme de siguranță activă în cadrul Ford of Europe. „Zi și noapte, Pedestrian Detection (sistemul de detecție a pietonilor) este conceput pentru a ajuta la identificarea celor care se află pe șosea sau care sunt pe cale de a intra pe aceasta”.
Din miile de șoferi care au participat la sondaj la nivel european, 81% admit faptul că le este frică să conducă pe timp de noapte, procentul urcând până la 87% în cazul femeilor. Mai mult de jumătate dintre șoferi susțin că vizibilitatea precară pe timp de noapte este o sursă de stres și mai mult de o treime își fac griji că ar putea să fie implicați într-un accident. Frica de a lovi un pieton a fost semnalată de unul din cinci șoferi participanți la studiu.
În 2014, mai mult de una din cinci persoane decedate în accidente rutiere au fost pietoni, jumătate dintre aceștia pierzându-și viața în urma unor accidente care au avut loc pe timp de noapte (4). Pentru versiunea îmbunătățită a tehnologiei Pedestrian Detection, care acum poate funcționa pentru prima dată pe timp de noapte, echipa de dezvoltare a muncit după lăsarea serii, aruncând manechine de dimensiuni umane în fața mașinilor în zone de testare cu circuit închis și testând apoi sistemul pe drumuri publice în orașe aglomerate, inclusiv în Paris și Amsterdam.
Cum funcționează?
Sistemul Pedestrian Detection procesează informația primită de la un radar localizat în bara frontală și de la o cameră montată în zona superioară a parbrizului. În același timp, o bază de date de „siluete ale pietonilor” îi oferă sistemului capacitatea de a distinge oamenii de obiecte precum copacii sau indicatoarele rutiere. Camera înregistrează la 30 de frame-uri pe secundă, mai multe decât oferă un proiector de cinema. Fluxul video în timp real și unghiul larg de filmare îi permite sistemului să detecteze pietonii chiar și în condiții de luminozitate scăzută, atunci când singura sursă de lumină este cea a farurilor.
Dacă sistemul detectează o coliziune iminentă cu un pieton, îl avertizează în prima fază audio și vizual pe cel de la volan. Dacă acesta nu reacționează, sistemul apasă automat frânele. Versiunea avansată a sistemului Pedestrian Detection va fi introdusă ceva mai târziu în acest an pe noua generație Fiesta, care se află expusă în această perioadă la Salonul Auto de la Geneva.
Pe măsură ce mașinile autonome vor apărea pe șosele, călătoriile pe timp de noapte vor deveni, evident, mult mai ușoare. Anul trecut, un prototip de cercetare autonom Ford Fusion Hybrid a parcurs fără faruri, pe întuneric beznă, un traseu stabilit în Centrul de Testare Ford Arizona ca parte a eforturilor companiei de a dezvolta și de a le oferi clienților din întreaga lume mașini complet autonome.
Sfaturi pentru cei care conduc noaptea
Câteva lucruri care te ajută în șofatul pe timp de noapte:
- Asigură-te că suprafețele vitrate și oglinzile sunt curate și nu sunt acoperite deloc cu gheață sau condens.
- Curăță toate blocurile optice, asigură-te că farurile și stopurile funcționează și păstrează becuri de rezervă la îndemână în mașină.
- Pe porțiunile de șosea neluminate, folosește faza lungă. Nu uita să comuți pe faza scurtă când vezi mașini care vin pe sensul opus sau când ai în față un alt automobil.
- Nu conduce dacă ești obosit sau pentru mai mult de două ore fără să faci pauză.
- Programează vizite regulate la optician pentru a-ți verifica starea ochilor.