Noul SUV Rivian R2 prezintă baterii cilindrice uriașe care sunt chiar mai mari decât celulele avansate 4680 folosite de Tesla. Rivian a surprins pe toată lumea astăzi nu numai prin dezvăluirea SUV-ului mult așteptat R2 la un preț de pornire de doar 45.000 de dolari, ci și prin prezentarea unei alte mașini, R3.
Alături de acestea au fost prezentate noi celule de baterie care stau la baza ambelor mașini. Celula poartă numărul 4695 datorită diametrului său de 46 de milimetri și înălțimii de 95 de milimetri. Specificațiile sale nu au fost încă detaliate, dar este considerabil mai mare decât celulele 4680 ale lui Tesla, ceea ce ar putea însemna multe.
Pe măsură ce celulele de baterie devin mai mari, tensiunea lor nu se schimbă decât dacă se modifică chimia, și Rivian are mai multe șanse să folosească o chimie de litiu-ion convențională. Ceea ce crește este ratingul celulei în ampere-oră, ceea ce se traduce într-o celulă 4695 care reține mai multă energie decât una 4680. Dar mai este ceva.
Celulele mai mari pot de obicei să se încarce și să se descarce la rate mai mari. Pe scurt, aceasta înseamnă că R2 probabil va putea să se încarce mai repede și să ofere mai multă putere maximă decât dacă ar primi energia sa dintr-un pachet ușor mai subțire format din celule 4680. Frânarea regenerativă a mașinii poate fi, de asemenea, mai puternică, ceea ce poate oferi câștiguri de eficiență.
Rivian nu este primul care se avântă în jocul 4695. BMW a dezvăluit recent mostre ale unei celule 4695 pe care intenționează să o folosească în gama sa Neue Klasse de vehicule electrice începând cu anul 2025. Într-adevăr, mai mulți producători de baterii produc acum celule în acest format de 46 mm, inclusiv Samsung SDI, Panasonic și LG.
Nu cunoaștem specificațiile exacte ale acestor noi celule 4695, dar putem face o mică estimare a specificațiilor pachetului pe baza imaginilor pe care Rivian ni le-a arătat la dezvăluire.
Focalizându-ne pe pachet, pare să fie format din 3 module mari separate de rame interne grele. Fiecare modul are 34 de celule lățime și 8 adâncime, pentru un conținut total de 272 de celule. Dacă vorbim despre litiu-ion și presupunem că toate celulele sunt conectate în serie, obținem o tensiune a modulului de 979,2V (nominal). Este o arhitectură de 1000V, nu de 800V cum ar putea sugera speculațiile.
Cu trei dintre aceste module conectate în paralel, tensiunea va rămâne aceeași, dar curentul disponibil va crește considerabil. Nu știm care sunt ratingurile individuale ale celulelor, dar alte celule 4695 sunt capabile să descarce impulsuri la până la 10C, sau de zece ori capacitatea lor nominală în ampere-oră. Acest lucru ar putea însemna o putere disponibilă de până la 900 kW, sau aproximativ 1200 cai putere. Celulele 4680 ale lui Rivian probabil se îndreaptă spre capacitate, însă ratele de descărcare atât de mari sunt puțin probabile.
Odată ce producătorul de mașini electrice dezvăluie capacitatea totală a pachetului, acest tip de informație poate fi extrapolat. Pentru moment, știți doar că aceste noi celule de baterie probabil vor permite performanțe pe măsură, dacă nu chiar mai mari, decât ceea ce este capabil Tesla în mașini precum Model Y. Cât de eficient folosește restul trenului de rulare această energie va conta în ceea ce privește performanța în viața reală, dar kilowatt-orele sunt acolo pentru a fi folosite.