Pentru constructorii germani de automobile premium, eșecul timpuriu pare a fi rețeta succesului atunci când vine vorba despre construirea unei game de vehicule electrice. După un debut greu și dezamăgitor în domeniul mașinilor electrice, BMW a reușit să depășească mărcile concurente.
În 2008, inginerii BMW și-au propus să dezvolte de la zero un automobil electric de oraș. Cinci ani mai târziu, compania prezenta micul i3, un model cu patru locuri, uși cu deschidere atipică, autonomie redusă, un design complet diferit și un interior ascet și destul de departe de „premium”. Automobilul nu semăna cu nimic altceva din portofoliul mărcii bavareze și, în special din cauza prețului ridicat și al autonomiei limitate, vânzările inițiale au fost dezamăgitoare. În 2014, de exemplu, mașina era vândută la nivel mondial în doar 16.052 de unități.
Ca reacție, BMW și-a regândit planurile privind vehiculele electrice și a redus ritmul de dezvoltare al acestora. Privită la început ca o înfrângere, încetinirea ritmului de lansare pentru electrice nu a fost însă decât o „reconfigurare a traseului” care a dus la o decizie inspirată: în loc să producă mașini electrice cu un design și o tehnologie complet diferite de cele ale mașinilor termice, BMW a preferat o abordare mai puțin radicală. A proiectat mașini electrice aproape imposibil de distins de surorile lor având sub capotă motoare cu ardere internă sau sisteme hibride și a impus asamblarea lor pe aceeași linie de producție pentru a limita costurile.
Ca urmare, în întreg anul 2023, marca a vândut 376.183 de mașini complet electrice (+74,4%), iar în primul trimestru din 2024 alte 78.691 de unități (+40,6%). Aceste valori sunt mai mult decât duble față de cele raportate de rivalii de la Audi (178.429 în 2023) și cu o treime mai mari decât cele ale Mercedes-Benz (240.000 de unități).
Iar gama de electrice continuă să crească în ciuda unei piețe care pare să fi ajuns la un prag dificil. În prezent, BMW comercializează modelele electrice iX1, iX2, iX3, i4, i5, i7 și iX. Ca urmare, anul acesta, compania se așteaptă ca unul din cinci automobile nou livrate să aibă un sistem de propulsie exclusiv electric.
„BMW a reușit să adapteze cunoștințele sale de peste un deceniu în materie de vehicule electrice cu baterii în gama sa actuală de modele cu un handicap aproape zero. Au transpus sloganul «Ultimate Driving Machine» în vehiculele lor electrice”, consideră Matthias Schmidt, analist auto independent din Hamburg.
Succesul BMW este cu atât mai impresionant cu cât coincide cu o încetinire a cererii de vehicule electrice, în special în Europa, unde guvernele reduc sau chiar elimină subvențiile. În același timp, mărci ca Mercedes-Benz au invocat cererea slabă din Germania pentru a justifica scăderea livrărilor de electrice din primul trimestru (47.500 de unități, -8%), Tesla a raportat prima scădere a vânzărilor globale din 2020 până acum, iar Audi, deși nu a raportat încă vânzările din primul trimestru, are mici șanse să înregistreze o creștere față de perioada similară din anul anterior.
Chiar dacă la capitolul portofoliu de produse și unități vândute BMW se dovedește lider al zonei premium a pieței auto, mai ales că, așa cum susține Pal Skirta, analist la Metzler, „gama de produse electrice a BMW este cea mai proaspătă și mai atractivă”, compania este nevoită să facă sacrificii pentru a susține ritmul vânzărilor. Conform lui Michael Dean, analist Bloomberg Intelligence, în Europa, BMW oferă cele mai mari reduceri din zona vehiculelor electrice premium, ceea ce înseamnă că impulsionarea volumului vânzărilor riscă să erodeze profitabilitatea.
Pe de altă parte, tot mai mulți producători chinezi de mașini electrice prezintă modele premium și de lux, iar Mercedes-Benz și Audi lucrează la noi produse care vor fi lansate începând de anul viitor. Această avalanșă de noi concurenți este de așteptat să erodeze succesul BMW din ultima vreme.
Cu toate acestea, Oliver Zipse, șeful grupului BMW, a luat unele decizii care îi oferă constructorului auto din Munchen avantaje clare. În loc să investească miliarde de dolari în propriile fabrici de baterii, BMW se aprovizionează, grație unor contracte ferme, cu celule de la furnizori externi ceea ce îi permite constructorului auto să răspundă în mod flexibil la fluctuațiile cererii. Totodată, compania a investit major în retehnologizarea uzinelor sale și a creat parteneriate puternice cu companii de software și hardware.
În plus, noua generație de vehicule, deja celebra „Neue Klasse”, este tot mai aproape de momentul intrării pe piață. În toamna anului trecut, BMW a prezentat conceptul Vision Neue Klasse, un sedan cu dimensiunile actualei Seria 3, iar în urmă cu câteva săptămâni a fost dezvăluit și Vision Neue Klasse X, un Sport Activity Vehicle (SAV) care ascunde un viitor BMW X3.
„Împreună cu BMW Vision Neue Klasse, noul Vision Neue Klasse X prezintă amploarea viitoarei noastre game de modele BMW. Neue Klasse reflectă varietatea tuturor modelelor pe care clienţii le doresc astăzi şi în viitor – de la sedanul sportiv, cu toate derivatele sale, până la familia SAV (n.n. – Sport Activity Vehicle) modernă. În acest fel, subliniem că Neue Klasse este mai mult decât un automobil sau un concept specific. Gama redefineşte marca BMW – şi, în acelaşi timp, va însemna BMW mai mult ca niciodată”, a declarat Oliver Zipse.
Este interesant de observat că, după o perioadă „mai domoală” în privința abordărilor stilistice de design care să separe electricele de termice, BMW pare să revină la ideea fostului i3 – un aspect modern, radical și sportiv. Doar că aceasta va fi imprimată tuturor vehiculelor mărcii, nu doar versiunilor electrice.
„Pentru designul Neue Klasse, BMW s-a concentrat cu adevărat pe un interior care este mai mult un mediu de viață. Acesta va fi un argument de vânzare în special în China, dar și în țările în care clienții petrec multe ore pe zi în mașină”, consideră Pal Skirta.