Un studiu realizat de institutul de sondare a opiniei publice Civey arată că mulți se așteaptă ca micile companii fondate odată cu era mașinilor electrice să treacă prin vremuri dificile.
Realitatea dură a pieței auto va duce la multe falimente în rândul noilor producători de mașini electrice. La acest lucru se așteaptă marea majoritate a celor care au participat la un sondaj realizat de Civey în Germania.
Conform studiului, majoritatea pasionaților de automobile din Germania se așteaptă la un val de insolvențe în rândul noilor producători de automobile electrice.
Nu mai puțin de 78% dintre cei 2.513 respondenți la întrebările Civey consideră că va exista o creștere a numărului de insolvențe din cauza cererii slabe și a concurenței puternice. Dintre cei care mizează pe o perioadă plină de falimente, 46% se așteaptă cu certitudine la acest lucru, în timp ce 32% au răspuns „mai degrabă da”. Doar 6% dintre cei chestionați de Civey pentru Automobilwoche scot din calcul falimente ale multor noi companii.
O dovadă că studiul Civey este ancorat în realitate este situația prin care trece producătorul de mașini Fisker, companie fondată în 2007 al cărei prim produs – e drept, hibrid – Karma a ajuns pe piață în 2011.
Compania danezului Henrik Fisker, fost designer al BMW, a început activitatea pe piață cu întârzieri majore ale produselor promise în ciuda atragerii unor finanțări importante. Acum, într-o încercare disperată de a evita falimentul, compania vinde modelul său electric Ocean cu doar 25.000 de dolari, iar modele aflate în dezvoltare precum Pear, Alaska sau Ronin au tot mai mici șanse de a ajunge pe piață.
Mai grav chiar, după ce negocierile cu mari producători auto – printre care și Nissan – în ideea de a susține producția modelelor Fisker au eșuat, acțiunile companiei au scăzut cu până la 90%, iar bursa de la New York le-a oprit, temporar, de la tranzacționare.
Deși există și companii noi care au reușit deja să se impună pe piață – precum Nio din China și Lucid din SUA – și să atragă constant fonduri de la surse de încredere, există multe firme care au încercat să pătrundă în competitivul mediu din industria auto fără a reuși să ajungă la un nivel care să le dea mari speranțe de viitor.
Nu trebui uitat că, în vara lui 2023 Sono Motors – firmă care promitea un vehicul electric cu alimentare prin panouri solare, la un preț de circa 30.000 de euro, iar în toamna aceluiași an Atlas Technologies – start-up al cărui vehicul Lightyear avea și el alimentare suplimentară prin panouri solare, au suspendat producția.
„Mărci precum Fisker, Sono Motors, Aiways exemplifică problemele majore cu care se confruntă nou-veniții în domeniul electromobilității. Sondajele noastre arată clar că încrederea consumatorilor este greu de câștigat. Deși există o curiozitate inițială față de tehnologiile inovatoare, în procesul de luare a deciziilor majoritatea consumatorilor preferă, în cele din urmă, siguranța și fiabilitatea dovedite de producătorii auto tradiționali. Acest lucru reflectă o aversiune generală față de risc”, explică Parwiz Torgull, expert în domeniul auto al Civey.
Tot el menționează că „mulți oameni au tendința de a nu acționa până când nu există o tendință clară, iar titlurile negative (n.n. – din presă) nu ajută cu siguranță la creșterea încrederii. Până acum, Tesla este singura companie care a reușit să spargă acest tipar”.