Autoritățile chineze, pe punctul de a interzice mânerele retractabile de la portierele auto

Da mai departe!

Potrivit unui raport, autoritățile de reglementare din China plănuiesc să interzică complet mânerele de uși de mașină complet retractabile (ascunse) în întreaga industrie auto, invocând pericole pentru siguranță și deficiențe funcționale. Dacă ar fi implementată, măsura ar reprezenta o schimbare majoră în designul auto, în special pentru vehiculele cu energie nouă (NEV) care au adoptat pe scară largă această funcție.

Conform unui profesionist din departamentul de cercetare și dezvoltare al unui producător auto, care a vorbit pe 4 septembrie pentru Mingjing Pro (明镜Pro), sunt în curs de desfășurare discuții privind noile reglementări care ar interzice în mod explicit mânerele de uși complet retractabile. Mânerele semi-retractabile și cele tradiționale ar fi în continuare permise, dar, un aspect crucial, ar trebui să includă o redundanță mecanică pentru a asigura o funcționare fiabilă.

Surse indică faptul că un proiect de standarde obligatorii pentru mânerele de uși este așteptat să fie finalizat luna aceasta. Propunerea actuală sugerează o interdicție directă a mânerelor complet retractabile, cu o perioadă de tranziție de un an. Punerea în aplicare este anticipată să înceapă în iulie 2027, ceea ce înseamnă că noile vehicule vândute în China după această dată nu vor mai avea aceste designuri. Discuțiile includ, de asemenea, mecanisme de deblocare automată pentru condiții neobișnuite, cum ar fi scenariile de accident.

Vestea a creat reacții în industrie. „Am notificat deja diverse proiecte să implementeze acest lucru”, a declarat sursa, recunoscând că, deși este încă în faza de discuție, impactul potențial este imens. Această acțiune de reglementare subliniază preocupările crescânde legate de mânerele de uși ascunse, care s-au confruntat cu critici publice pe scară largă, deoarece funcționalitatea lor este mult sub așteptări.


Ascensiunea și declinul unei tendințe de design

Mânerele de uși complet retractabile au devenit un element de design predominant la vehiculele moderne, fiind adesea clasificate în „tip manetă” (mecanism fizic) și „tip pop-out controlat electronic” (motorizat). Deși sunt lăudate pentru estetica lor futuristă și pentru beneficiile aerodinamice percepute, utilitatea lor practică și siguranța au fost tot mai des puse la îndoială.

Calculele inginerilor sugerează că o reducere de 0,01 Cd a coeficientului de rezistență, adesea atribuită mânerelor ascunse, se traduce printr-o economie minimă de aproximativ 0,6 kWh pe 100 km. Pentru încărcarea acasă, economiile de costuri sunt neglijabile. Mai mult, documente SAE indică faptul că mânerele ascunse îmbunătățesc coeficientul de rezistență al unui sedan cu doar 0,005-0,01 Cd, mult mai puțin decât cei 0,03 Cd adesea revendicați de producători. Greutatea suplimentară de 7-8 kilograme de la motoare și structurile mecanice poate chiar anula orice câștig aerodinamic.

Pe lângă afirmațiile dubioase privind eficiența, mânerele de uși ascunse prezintă dezavantaje substanțiale:

  • Cost și fiabilitate: Mânerele de uși electronice sunt, se pare, de trei ori mai scumpe decât cele mecanice, dar suferă de o rată de eșec de opt ori mai mare. Acest lucru contribuie la creșterea costurilor de reparație pentru vehiculele electrice, o marcă de top raportând că defecțiunile mânerelor de uși reprezintă 12% din toate cazurile de reparații ale vehiculelor, necesitând adesea înlocuiri costisitoare ale întregului ansamblu.
  • Eșecuri critice de siguranță: În accidente care implică pierderea energiei electrice sau incendiu, mânerele de uși electrice (atât exterioare, cât și interioare) pot deveni inoperabile, îngreunând grav eforturile de salvare și evadarea ocupanților.
    • Într-un incident din 2024 de „ușă înghețată” în Changchun, ocupanții unui vehicul electric au rămas blocați din cauza unui motor de mâner înghețat, pierzând timp critic pentru salvare.
    • În timpul sezonului de ploi torențiale din Guangdong, din 2024, mai multe vehicule cu mânere de uși electrice au suferit scurtcircuite, împiedicând deschiderea ușilor și forțând pasagerii să spargă geamurile pentru a scăpa.
    • Testele de coliziune ale China Insurance Automotive Safety Index (C-IASI) relevă faptul că vehiculele cu mânere de uși electronice au obținut o rată de succes de doar 67% la deschiderea ușilor în coliziunile laterale, contrastând puternic cu rata de succes de 98% a mânerelor mecanice.
    • National Accident In-depth Investigation System (NAIS) a raportat o creștere de 47% a accidentelor cauzate de defecțiunile mânerelor de uși în 2024, mânerele ascunse reprezentând un procent uimitor de 82% din aceste incidente.
    • Asociația Consumatorilor a notat o creștere de 132% de la an la an a plângerilor legate de prinderea degetelor copiilor de mânerele de uși ascunse în 2024, inclusiv cazuri extreme de oase rupte.
  • Inconveniență: Utilizatorii le găsesc adesea incomode, mai ales în vehicule necunoscute, și sunt predispuse la defecțiuni în condiții meteorologice extreme, cum ar fi temperaturile de îngheț.

Recunoașterea problemelor în industrie și alternative

Unii producători auto au adoptat deja o abordare mai prudentă. De exemplu, Volkswagen a optat în mod constant pentru mânere de uși semi-retractabile, echilibrând estetica cu caracterul practic și siguranța.

Noile modele A5L și Q6L e-tron ale FAW–Audi au mânere de uși semi-retractabile cu micro-întrerupătoare integrate. În cazul unei coliziuni, un cordon roșu se declanșează automat, funcționând ca un mâner mecanic pentru salvatorii externi.

Wei Jianjun, Președintele Great Wall Motor, a criticat public mânerele de uși ascunse, afirmând că „contribuția lor la reducerea rezistenței la înaintare este neglijabilă” și că sunt „grele, au o etanșeitate slabă, sunt zgomotoase și se bazează pe energie electrică, punând în pericol siguranța”.


Contextul de reglementare mai amplu

Această potențială interdicție vine după ce Ministerul Industriei și Tehnologiei Informației (MIIT) a inițiat în mai 2025 o revizuire a standardului național obligatoriu „Cerințe tehnice de siguranță pentru mânerele de uși auto”, abordând în mod specific riscurile de siguranță prezentate de actualele designuri de mânere de uși ascunse. Această mișcare este văzută ca începutul unei acțiuni de reglementare mai ample pentru a îmbunătăți siguranța auto.

Pe lângă mânerele de uși, și alte tendințe de design controversate, cum ar fi eliminarea butoanelor fizice în favoarea ecranelor tactile complete, a acoperișurilor panoramice din sticlă și a oglinzilor laterale electronice, au atras critici. De asemenea, au fost ridicate preocupări cu privire la utilizarea necorespunzătoare a „inelelor de greutate” pentru a ocoli detectarea mâinilor pe volan în sistemele avansate de asistență a șoferului (ADAS), ceea ce a dus la accidente.

La nivel internațional, organismele de reglementare răspund și ele. European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) a anunțat că, începând cu 2026, vehiculele care integrează funcții critice precum semnalizatoarele, luminile de avarie, claxoanele, ștergătoarele și apelurile de urgență în ecrane tactile, fără comenzi fizice, nu vor mai obține un rating de siguranță de cinci stele.

Related posts