O directivă europeană aprobată în mai anul trecut prevede că din 2027 producătorii de petrol vor plăti în funcţie de CO2 emis, iar acest lucru ar duce la transferarea costurilor suplimentare asupra preţului combustibilului la pompă.
Mașinile termice vor avea un viitor sumbur, iar dacă vehiculele electrice nu sunt pe placul tuturor, vor deveni obligatorii prin diverse tertipuri legislative. Un astfel de tertip este în strânsă legătură cu Euro 7, viitoarele standarde aberante impuse de acesta, dar și despre costurile pe care acesta la aduce.
Noua directivă europeană 959/2023 a Parlamentului European și a Consiliului din 10 mai 2023 introduce o reformă produndă a ETS (Emission Trading System) care reglementează comercializarea certificatelor de emisii de CO2, piață care în 2005 a permis companiilor din anumite sectoare să obțină permisiunea de a polua.
Noua directivă se extinde, dar mai presus de toate, prevede crearea unei noi piețe de emisii pentru încălzirea casnică și transportul rutier.
În esență, companiile petroliere vor trebui să plătească pentru CO2 emis în fabricarea carburanților, dar costul suplimentar se va reflecta, inevitabil în prețul final la pompă al benzinei și motorinei. Sistemul va intra în vigoare din 2027, cu prognoze alarmante.
Noua directivă UE 959/2023 afectează consumul în masă de combustibili. Instituțiile europene își propun să limiteze noul preț al cotelor de CO2 la maximum 45 de euro pe tonă, ceea ce ar echivala cu 10 cenți, cost suplimentar pe litrul de benzină, respectiv 12 cenți pe litrul de motorină.
Privind evoluția prețurilor pe actuala piață ETS, prognozele sunt descurajatoare:
La licitațiile europene, prețul a crescut de la 8,34 euro per tonă în ianuarie 2018, la media așteptată pentru 2023 de 86,17 euro per tonă. Prognoza prețurilor medii pentru 2025 urcă la 104,84 euro/tonă. O creștere exponențială până la momentul Euro 7 va duce prețul pe tona de CO2 la 200 de euro, ceea ce va ridica prețul benzinei cu 47 de cenți litrul, iar cel al motorinei cu 53 de cenți litrul. Dacă această creștere se aplică la prețurile actuale, benzina ar costa 2,288 euro litrul, iar motorina 2,191 litrul. În România prețul ar fi de 11 lei litrul de combustibil.