În ultimele șase până la nouă luni, companiile auto au avut o revelație și și-au dat seama că planurile lor privind vehiculele electrice nu se aliniază cu cererea consumatorilor. În noiembrie 2024, Lotus și-a anulat propunerea de a trece la electrificare completă până în 2028. În schimb, se va concentra pe vehicule hibride, la fel ca Honda, iar aceasta este direcția în care se îndreaptă acum mulți producători auto.
Porsche a anunțat, de asemenea, că se va orienta spre oferirea mai multor opțiuni hibride, admițând că nu-și va atinge obiectivul inițial de 80% din vânzări să fie vehicule complet electrice până în 2030. Cu toate acestea, brandul german a declarat că va continua să-și extindă gama de vehicule electrice. Nissan a renunțat la planurile pentru un SUV electric mic în ianuarie, iar în aprilie, Mini a spus că nu va abandona motoarele pe benzină prea curând.
Chiar și Volvo a recunoscut înfrângerea în atingerea planurilor sale privind vehiculele electrice.
Și apoi sunt companiile care încearcă să mențină motoarele cu combustie în viață. BMW a declarat că motorul cu combustie este „fundația” sa. Lamborghini speră că vor apărea combustibilii sintetici, deoarece noul său V-8 poate funcționa cu aceștia fără a sacrifica performanța. Mercedes-Benz face o „corecție de curs” pentru a extinde durata de viață a motoarelor sale, iar Audi a anunțat că va construi acum motoare pe benzină pentru încă 10 ani.
Dacă anul 2025 a demonstrat ceva, este că industria auto se confruntă cu o schimbare masivă, iar producătorii auto se luptă să navigheze într-un peisaj în continuă schimbare, spre deosebire de orice au văzut vreodată. Concurența din China pe piața vehiculelor electrice pune producătorii auto occidentali într-o poziție dificilă, pe măsură ce adoptarea vehiculelor electrice începe să șovăie în alte părți. Planurile se schimbă, iar asta înseamnă că unii producători auto strâng șuruburile investițiilor în vehicule electrice pe măsură ce lucrurile evoluează.
Amânarea Rabla Plus – incertitudine pe piața auto din România, dar mai ales pentru EV
Conform celor mai recente informații (iulie 2025), România nu a renunțat complet la programul Rabla Plus, dar a suferit modificări semnificative, iar o posibilă suspendare sau amânare a fost anunțată.
Iată principalele motive și schimbări:
- Reducerea substanțială a subvenției: Cel mai important factor este înjumătățirea (sau chiar mai mult) a valorii ecotichetului acordat pentru achiziția de vehicule electrice. De la o valoare inițială de aproximativ 51.000 lei (aprox. 10.000 euro) în 2023, aceasta a scăzut la 25.500 lei (aprox. 5.100 euro) pentru 2024. Această reducere drastică a făcut mașinile electrice mai puțin atractive pentru cumpărătorii români, care depind în mare măsură de aceste subvenții, având în vedere prețurile încă ridicate ale mașinilor electrice.
- Incertitudine și întârzieri: Programul Rabla 2025 (care include și Rabla Plus) a fost marcat de incertitudine și întârzieri în lansare. Ministrul Mediului a suspendat evaluarea cererilor pentru instituții publice și UAT-uri, iar înscrierea persoanelor fizice a fost amânată. S-au vehiculat chiar și surse guvernamentale care indică o posibilă reluare a programului abia în 2027 pentru toate programele AFM, inclusiv Rabla.
- Critici din partea USR: Decizia de suspendare a evaluării cererilor a venit și în urma unor critici din partea USR, indicând probabil probleme legate de modul de gestionare sau de alocare a fondurilor.
- Presiuni bugetare: Este posibil ca reducerile și întârzierile să fie legate și de presiuni bugetare la nivel guvernamental, cu o reevaluare a priorităților de cheltuieli.
- Impactul asupra pieței: Reprezentanții industriei auto au avertizat asupra unui impact negativ semnificativ. O posibilă anulare sau o reducere drastică a subvențiilor ar duce la o scădere considerabilă a vânzărilor de vehicule noi (estimată la 40% pentru vehiculele noi), ceea ce ar periclita obiectivele de mediu legate de scoaterea mașinilor vechi din circulație și de reducerea poluării. De asemenea, s-a observat deja o scădere a vânzărilor de mașini noi și o creștere a importurilor de vehicule second-hand, mai vechi.
În concluzie, deși nu a fost anunțată o renunțare oficială la programul Rabla Plus, valoarea redusă a subvenției și incertitudinile privind continuarea sa au diminuat considerabil atractivitatea și eficacitatea acestuia, transformând situația într-un „mini-colaps” pentru piața mașinilor electrice din România, așa cum a descris-o un șef de la Dacia.