Dezvoltarea economică a României din ultimul deceniu s-a bazat și pe creșterea exporturilor spre piața comună a Uniunii Europene. O analiză realizată de Termene.ro arată, printr-un exemplu concludent, care ar fi preţul ieşirii României din UE dacă acest scenariu negru se va concretiza.
Pentru a înțelege cel mai bine dacă producția din România are mai multă nevoie de Uniunea Europeană sau invers cel mai bun exemplu este o analiza a unui autovehicul Dacia. Dacia este cu siguranță cel mai de succes brand al României, cel puțin din punct de vedere al exporturilor, scrie Termene.ro.
Termene.ro a în calcul un automobil Dacia, produs la Mioveni, care ar urma să fie trimis în Franța pentru a fi vândut în această țară cu un preț de showroom de 20.000 de euro.
Dacă România nu ar fi membră a Uniunii Europene și ar exporta un automobil Dacia în valoare de 20.000 de euro către un stat membru al UE, importatorul ar fi supus următoarelor taxe:
- Taxa vamală: Conform tarifelor vamale ale UE, importul de automobile din țări terțe este supus unei taxe vamale de 10% din valoarea vehiculului.
Calcul: 10% din 20.000 de euro este egal cu 2.000 de euro, scrie Termene.ro. - Taxa pe valoarea adăugată (TVA): Pe lângă taxa vamală, se aplică și TVA-ul specific țării în care se face importul. De exemplu, în Germania, TVA-ul este de 19%.
Calcul: 19% din (20.000 de euro + 2.000 de euro) = 19% din 22.000 de euro = 4.180 de euro, potrivit Termene.ro.
Astfel, costurile totale suplimentare pentru importator ar fi în total de 6.180 de euro. Dacă am elimina TVA-ul, pentru care să presupunem că oricum s-ar plăti TVA-ul la vânzare (și la export ca în cazul în care România ar ieși din UE), oricum prețul ar fi mai mare cu 2.000 de euro per autovehicul.