Unul dintre cele mai mari guverne europene reînvie subvențiile pentru vehiculele electrice (EV), însă cu noi reguli stricte care ar putea schimba beneficiarii următorului val electric.
La doi ani după ce a eliminat stimulentele pentru vehiculele electrice – o mișcare care a declanșat o scădere bruscă a cererii – Germania se pregătește să le reintroducă. Noul program de achiziții va intra în vigoare în ianuarie 2026 și se va derula până la sfârșitul anului 2029.
Cancelarul german Friedrich Merz a dezvăluit că vor fi alocate 3 miliarde de euro pentru stimulentele de achiziție a vehiculelor cu zero emisii.
Axarea pe Accesibilitate și Venituri Mici
Noul plan vine într-un moment crucial pentru industria auto europeană, care se confruntă cu taxele de import impuse de SUA și cu o concurență acerbă din partea producătorilor chinezi.
Spre deosebire de schema anterioară, acest nou program este strict direcționat către gospodăriile cu venituri mici și medii.
- Valoarea Subvenției: Cumpărătorii eligibili pot primi până la 4.000 de euro.
- Plafonul de Preț: Se aplică doar vehiculelor electrice noi cu un preț sub 45.000 de euro. Acesta este o schimbare majoră față de plafonul anterior de 65.000 de euro.
- Excluderi: Vehiculele plug-in hybrid (PHEV) nu vor fi incluse în program.
- Noutate: Pentru prima dată, vehiculele electrice second-hand vor fi, de asemenea, eligibile.
Cine se Califică și Protecția Industriei Naționale
Deși detaliile finale ale programului sunt încă în curs de definitivare, este de așteptat să se aplice un plafon de venit de aproximativ 45.000 de euro pe gospodărie.
Tim Kluessendorf, secretarul general al Partidului Social Democrat, a subliniat că obiectivul este ca „toată lumea să își poată permite tranziția [electrică]”. El a adăugat însă o condiție importantă:
„Ceea ce este important pentru mine în elaborarea programului de subvenții este că acesta trebuie să beneficieze în special industria auto germană și europeană. Ministerul Mediului se va asigura că așa va fi. Viitorul este electric, și dorim ca acesta să fie scris în Germania.”
Această remarcă sugerează că stimulentele ar putea fi condiționate de achiziționarea de vehicule produse de constructori europeni, deși nu a fost făcută nicio confirmare oficială. Acest potențial protecționism ar veni ca un sprijin binevenit pentru industria auto locală, care se confruntă cu presiuni economice semnificative.
Schema anterioară de subvenții a Germaniei a plătit aproximativ 10 miliarde de euro cumpărătorilor între 2016 și 2023, înainte de a fi întreruptă din cauza constrângerilor bugetare. Acum, noul program reprezintă un pariu strategic al Guvernului german pentru a menține ritmul electrificării și a proteja coloana vertebrală a economiei sale.