Această nouă autonomie minimă pentru PHEV-uri ar putea avea implicații majore pentru modelele plug-in vândute atât în interiorul, cât și în afara Chinei. Probabil și în interiorul UE va urma o reglementare similară.
Autoritățile de reglementare chineze au stabilit că viitoarele mașini hibride plug-in (PHEV) trebuie să poată parcurge cel puțin 100 de kilometri (62 de mile) folosind doar energie electrică pentru a se califica pentru orice subvenții fiscale.
Această nouă reglementare include, de asemenea, reguli de consum mai stricte în modul hibrid cu motor cu combustie. Regula intră în vigoare în China începând cu 1 ianuarie 2026.
Pe măsură ce lumea mașinilor electrificate crește, este clar că China a devenit un lider. Deși rata de penetrare a vehiculelor electrice este cea mai mare din lume, China are încă mulți șovăielnici care nu sunt convinși de un viitor complet electric (full-EV). Există multe motive pentru acest lucru, unele fiind similare cu cele ale scepticilor americani în privința EV-urilor – cum ar fi autonomia sau timpul de încărcare.
Contextul Pieței și Noile Standarde
Astfel, mărcile chineze au modificat platformele destinate exclusiv vehiculelor electrice pentru a găzdui atât mașini electrice, cât și mașini pe combustibili fosili. Geely are versiuni ale unor mașini care odată erau doar electrice, cum ar fi Lynk & Co Z10, în timp ce Xpeng și-a anunțat intenția de a adăuga motoare pe benzină la EV-uri precum G6, G7 și P7+ pentru a le spori atractivitatea și a crește vânzările. La prima vedere, este lăudabil că mărcile răspund cerințelor pieței.
Dar există și un potențial de regres. Ideea este că lumea trebuie să treacă la mașini electrificate pentru a opri utilizarea benzinei și poluarea aerului – nu să reînceapă să folosească benzină din cauza încăpățânării sau a disconfortului față de vehiculele electrice. Guvernul chinez pare să fie pe aceeași lungime de undă. Vinerea trecută, China a publicat noi standarde de performanță pentru modelele hibride plug-in (PHEV). Mașinile care nu îndeplinesc acest standard nu vor fi eligibile pentru beneficiul fiscal redus sau eliminat al Chinei pentru mașinile electrificate – sau „vehicule cu energie nouă”, așa cum sunt numite acolo.
Noile standarde se referă la economia de combustibil și, cel mai notabil, există acum un prag minim de autonomie exclusiv electrică pentru modelele PHEV: 100 de kilometri (62 de mile). Acesta este o creștere față de cei 43 de kilometri (27 de mile) prevăzuți de reglementarea anterioară. Standardul actualizat include, de asemenea, reguli mai stricte privind economia de combustibil atunci când mașina se află în modul hibrid cu menținerea încărcării, când motorul pe benzină este în funcțiune.
Implicații și Efecte
Conform relatărilor de la Yicai Global, reglementările urmăresc să stimuleze mai multă cercetare și dezvoltare în mașinile electrificate. Producătorii vor simți presiunea de a-și îmbunătăți vehiculele și de a oferi specificații mai bune.
Acest lucru ar trebui să aibă ca rezultat și o utilizare mai mare a modului complet electric și a celui cu consum redus, ceea ce este benefic pentru eforturile de electrificare. A improviza un PHEV sau un EV cu autonomie extinsă (EREV) mediocru doar pentru a obține subvenția guvernamentală (plăcuțele de înmatriculare „verzi”) nu va ajuta pe nimeni să treacă la electrificare. Care este rostul unui PHEV sau EREV dacă abia poate rula electric și, când motorul pe benzină funcționează, consumă mult combustibil?
Pentru companiile chinezești, această schimbare nu va fi una seismică. Multe sedanuri PHEV populare de la BYD sau Geely îndeplinesc deja pragul de 100 km. Alte modele sunt aproape și ar necesita, probabil, doar modificări minore pentru a atinge obiectivul de 100 km.
Pentru toți ceilalți, însă, aceasta este o sabie cu două tăișuri – mai ales pentru mărcile occidentale care vând în China. Dacă vreun brand occidental vinde încă în țară un PHEV care nu a fost dezvoltat pentru China, va fi nevoie de efort pentru a actualiza mașinile și a se conforma noii reglementări. Având în vedere că reglementarea intră în vigoare la 1 ianuarie, iar documentația de reglementare trebuie depusă până la mijlocul lunii decembrie, nu este mult timp pentru a reingineriza și certifica un model actualizat pentru vânzare în China. Nu ar fi o surpriză dacă puținele PHEV-uri rămase de la mărcile occidentale vândute în China ar fi complet eliminate, accelerând și mai mult exodul mărcilor occidentale care se retrag din China.
În același timp, o tendință ascendentă ridică toate navele: dacă producătorii auto iau în serios creșterea eficienței modelelor lor PHEV, așteptați-vă ca acest lucru să se extindă și pe alte piețe în afara Chinei.
Luați exemplul Volvo: planurile sale pentru o nouă mașină hibridă plug-in vor urma probabil ceea ce am văzut din eforturile Geely la SUV-urile sale PHEV mari orientate spre China, cum ar fi Zeekr 9x sau Lynk & Co 900. Acel PHEV Volvo (sau EREV – nu suntem siguri) ar trebui să ajungă pe piața americană până la sfârșitul deceniului.