Unul din doi români ar opta pentru un mijloc de mobilitate mai puțin poluant, cum ar fi vehiculul hibrid sau electric, iar în acest context, 7 din 10 români consideră că motorul electric și bateriile performante vor avea un impact major asupra transportului urban, relevă un studiu de specialitate.
Conform cercetării întocmită de iVox și susținută de CEZ România, patru din 10 respondenți cred că mașinile autonome vor produce schimbări importante asupra mediului, în timp ce jumătate dintre cei intervievați sunt de părere că întreținerea unui autovehicul electric este mai puțin costisitoare decât cea a unui autovehicul cu motor termic.
În privința autonomiei unui autovehicul nepoluant, unul din cinci români au spus că ar prefera să meargă 300 de kilometri, cu bateria mașinii încărcată complet, iar 6 din 10 respondenți preferă o autonomie electrică de peste 500 de kilometri.
‘O explicație ar putea fi dată de constatarea conform căreia 7 din 10 respondenți declară că orașele mari din România nu dispun de suficiente stații de încărcare pentru a menține autonomia autovehiculelor electrice din Romania’, se menționează în concluziile studiului.
De asemenea, mașina reprezintă mijlocul de transport urban preferat de cei mai mulți dintre români (6 din 10 respondenți), în defavoarea bicicletei sau a altor mijloace de locomoție.
În plus, 87% dintre cei chestionați consideră că beneficiul cel mai important al mijloacelor de mobilitate electrice este dat de emisiile poluante reduse. Al doilea beneficiu menționat este că sunt mai silențioase (49,5%).
Totodată, 50% dintre respondenți cred că întreținerea unui autovehicul electric este mai puțin costisitoare decât întreținerea unui autovehicul cu motor termic, iar cei mai mulți realizează că numărul mașinilor electrice va crește, datorită interesului din ce în ce mai ridicat pentru modalități de transport care nu poluează. Astfel, 5 din 10 români estimează costurile de carburant pentru autoturismul propriu la sub 300 lei (plus TVA), iar 4 din 10 cheltuiesc între 300 și 500 de lei/lună pentru carburant.
Mai mult de jumătate dintre români (56%) susțin că circulă zilnic cu mașina, iar 70% dintre ei în oraș.
Pe de altă parte, 7 din 10 români consideră că o altă metodă eficientă de reducere a poluării în orașele mari din România ar fi introducerea autobuzelor electrice, iar 61% cred că bicicleta, tricicleta sau mopedul contribuie la reducerea poluării.
Studiul iVox a fost realizat pe un eșantion de 1.668 respondenți proveniți din orașe mari, cu peste 100.000 locuitori, în perioada 24 — 30 iulie 2017.
În România, vânzările de autovehicule ecologice s-au triplat (+215,75%) în primele șase luni ale anului, ajungând la 982 de unități, de la 311 exemplare consemnate în aceeași perioadă din 2016, conform statisticii Asociației Producătorilor și Importatorilor de Autoturisme (APIA).
În perioada de referință, ponderea autoturismelor „eco” în totalul vânzărilor a fost de 1,7% pe plan local, iar comercializarea de mașini electrice s-a majorat cu 197,1%, în timp ce în cazul celor hibride s-a consemnat o creștere de 218,1%.
Clasamentul celor mai comercializate mărci auto electrice 100% în primele șase luni ale anului are pe primul loc marca Mercedes-Benz, cu 32 de unități, urmată de BMW (29), Renault (12), Audi (8), Volkswagen și Volvo (câte 5 exemplare), Mitsubishi și Porsche (câte 4).
Totodată, cele mai multe mașini hibride vândute în România, din ianuarie până în iunie 2017, au fost înregistrate de Toyota (791 de unități), urmată de Lexus (72), Kia (8) și Mercedes-Benz (2).
În prezent, se derulează o nouă ediție a Programului ‘Rabla Plus’, demarat în data de 10 mai, destinat achiziționării de mașini prietenoase cu mediul.
Prin intermediul programului, valoarea ecotichetului acordat celor care vor să-și achiziționeze un autovehicul nou 100% electric este, în acest an, de 10.000 de euro, iar pentru cele hibrid plug-in de 4.500 euro.