Costurile mari de producție generate de materia primă, dar și problemele de livrare cauzate de criza de semiconductori au condus la creșterea cheltuielilor și la scăderea profitului Toyota, la finalul a două trimestre din acest an fiscal.
Toyota a raportat o scădere a profitului net cu 23,2%, în cele șase luni care au trecut din acest an fiscal, cu un rezultat de 1,17 triliarde de yeni (aproape 8 miliarde euro), pe fondul creșterii veniturilor cu 14,4%. Deși pare un paradox, situația este explicabilă prin mixul de autovehicule vândute, care este format din modele mai scumpe, fără discounturi și cu mai multe opționale, dar cu o creștere alarmantă a costurilor cu circa 2 miliarde de euro, în intervalul analizat. Toyota își menține unele ținte financiare și operaționale, de exemplu cele referitoare la venituri, care urmăresc obținerea a 36 triliarde de yeni, cu 1,5 mai multe decât în urmă cu un an, însă acest lucru se va realiza cu o producție mai mică, estimată la 9,2 milioane de unități, la finalul unei serii lungi de suspendări ale producției, care nu au reușit să schimbe până la un moment dat ținta inițială de 9,7 milioane de unități.
Pentru a contracara toate creșterile de prețuri, constructorul a pregătit creșteri de prețuri pentru mașinile sale, atât în Europa, cât și în SUA, însă în acest punct au apărut deja comentarii referitoare la disponibilitatea clienților de a accepta aceste scumpiri. Masahiro Yamamoto, CFO al Toyota, spune că modificările de preț, care până acum se făceau o dată sau cel mult de două ori pe an, în funcție de fluctuațiile operaționale, vor fi făcute foarte des, pentru a reflecta creșterile de prețuri la materiale, dar și inflația. În ceea ce privește criza de semiconductori, situația nu s-a îmbunătățit radical, spun cei de la Toyota, însă ei sunt de părere că momentele grele au fost depășite. „Din cei proximativ 1000 de semiconductori utilizați într-o mașină, mai sunt destui care sunt dificil de procurat” au explicat reprezentanții Toyota la prezentarea rezultatelor financiare.
Chiar și așa, ținta de producție de 9,2 milioane reprezintă un record pentru companie, dacă va fi atinsă, ea depășind nivelul anterior, de aproape 9,1 milioane vehicule, din 2017. Pentru finalul anului fiscal, Toyota estimează o reducere a profitului de 20%, la circa 16 miliarde euro, cu o reducere a veniturilor nete de 17%.