După patru ani de absenţă din cauza Covid, Salonul mondial al automobilului a fost inaugurat luni la Porte de Versailles, în sudul Parisului, de către preşedintele francez Emmanuel Macron care a vorbit de un „sprijin puternic şi cât mai rapid posibil” pentru industria auto europeană” în cursa cu China şi SUA, informează AFP.
Ediţia din 2022 a Salonului mondial al automobilului, una la care nu vor participa companii precum Volkswagen, BMW sau Ferrari, este marcată de prezenţa în forţă a producătorilor francezi şi chinezi, într-un moment în care industria este angajată într-o tranziţie istorică spre electricitate şi paralizată de o lipsă de cipuri electronice.
După ce ediţia din luna martie 2020 a trebuit să fie anulată din cauza pandemiei, şi într-un context complicat pentru industria uto, cea de a 89-a ediţie a Salonului mondial al automobilului de la Paris este una cu o amploare redusă. Organizatorii mizează în acest an pe 300.000 până la 400.000 de vizitatori, timp de doar o săptămână, în timp ce la ediţia din 2018 au fost înregistraţi peste un milion de vizitatori pe parcursul a două săptămâni.
„Susţin cu tărie o preferinţă europeană în acest domeniu şi un sprijin puternic pentru industria auto. Americanii cumpără automobile americane şi derulează o strategie foarte ofensivă de ajutoare de stat. Chinezii îşi închid piaţa. Nu putem fi singurul spaţiu, cel mai ambiţios pe planul climatic, care consideră că nu este nevoie de o preferinţă europeană”, a declarat preşedintele Emmanuel Macron.
Grupul Renault este singura marcă care mizează puternic pe Salonul de la Paris, la care va prezenta noul său model electric Renault 4, descendentul faimosului ‘4L’. Noul model va fi un SUV electric care va trona alături de noul Renault 5, la rândul său un automobil electric. În interiorul grupului Renault, mărcile Dacia şi Alpine vor prezenta şi ele mai multe concepte futuriste.
În ceea ce priveşte grupul Stellantis, mărcile Peugeot, Jeep şi DS vor prezenta câteva noi modele, printre care se numără şi primul Jeep electric, în timp ce Citroen şi-a prezentat conceptul durabil Oli în avanpremiera Salonului de la Paris.
Celelalte staruri ale Salonului de la Paris, unde vor avea standuri mari, sunt mărcile chineze şi vietnameze de automobile electrice Ora, BYD sau VinFast, care s-au lansat toate în cucerirea pieţei europene.
În schimb, niciun producător auto german nu a făcut deplasarea la Paris. După ce în 2021 au investit milioane de euro în saloanele auto de la Shanghai şi Munchen, giganţii BMW şi Volkswagen au decis să zică pas, la fel ca şi filialele lor Mini, Seat, Bugatti sau Lamborghini.
Mercedes este singurul constructor german prezent la Paris dar nu în locul unde se desfăşoară Salonul mondial al automobilului. Constructorul de automobile de lux şi-a prezentat noul său SUV electric EQE la muzeul Rodin.
La rândul lor, constructorii auto japonezi şi sud-coreeni se remarcă şi ei prin absenţă. De asemenea, constructorul american Tesla lipseşte şi el, preferând să îşi organizeze propriile sale evenimente sau să îşi expună noutăţile în cadrul unor saloane de tehnologie, precum cel de la Las Vegas.
În acest context, marile nume din industria auto sunt înlocuite la Salonul mondial al automobilului de la Paris de giganţi din industria bancară, precum băncile franceze BNP şi Crédit Aricole, care îşi expun vehiculele pe care le propun pentru închiriere. Alte companii prezente la evenimentul organizat la Porte de Versailles sunt Netflix şi Lego.