Constructorul de mașini sport premium Porsche susține că va prelungi perioada în care va produce mașini cu motoare termice, ca urmare a cererii ridicate pentru acest tip de propulsie și a scăderii cererii pentru vehicule electrice. Compania are în prezent două modele complet electrice, dar vânzările acestora au frânat puternic în acest an.
Marca Porsche, deținută de grupul german Volkswgen, se confruntă în acest an cu scăderi ale vânzărilor și ale performanțelor financiare, cauzate atât de schimbările de comportament ale clienților din China, cât și de scăderile vânzărilor de autombile electrice.
Directorul financiar al Porsche AG, Lutz Meschke, susține că planurile de electrificare pe care compania și le făcuse vor fi modificate, pentru că există o cerere susținută de mașini cu combustie pe segmentul mașinilor premium.
„Există o tendință clară în segmentul de lux premium în direcția mașinilor cu motor cu combustie, prin urmare vom reacționa în ciclul nostru de produse”, a anunțat Lutz Meschke, CFO al mărcii Porsche, într-o discuție cu presa. Meschke nu a spus explicit că această tendință se observă, în direcția opusă, pe segmentul electric, dar datele pentru primele trei trimestre ale companiei germane arată clar o scădere a ponderii vehiculelor complet electrice în totalul vânzărilor, de la 12%, la puțin peste 7 procente.
Este o tendință care nu permite în niciun caz ca țintele anterioare să fie respectate. Porsche își propusese să ajungă în 2025 la 50% vânzări de mașini electrice și PHEV, cu 80% pentru cele electrice până în 2030.
Cifrele financiare ale Porsche pentru primele nouă luni ale anului au scos în evidență scăderi, între care cele mai mari sunt scăderile vânzărilor din China.
„În China, avem de-a face cu o schimbare structurală a cererii. În plus, transformarea globală către vehicule electrice decurge mai lent decât se presupunea inițial. Din acest motiv, ne revizuim gama de produse și ecosistemul, precum și bugetele și poziția de costuri. Toate cu scopul de a ne crește și mai mult flexibilitatea și rezistența”, spune Lutz Meschke, director financiar al Porsche.
Vânzările Porsche din primele trei trimestre au însumat 226.000 de vehicule, cu 7% mai puțin decât anul trecut. Veniturile au scăzut la 28,5 miliarde, cu 5,2% sub nivelul din 2023, iar profitul operațional a scăzut, de asemenea, cu 5,2% mai redus decât în urmă cu un an. De asemenea, marja operațională a scăzut de la 18,3% la 14,1%.
„Fiecare circuit de curse are secțiuni mai lente și mai rapide. Același lucru este valabil și pentru un exercițiu financiar. În al patrulea sfert, ne așteptăm să putem accelera și să ne îndreptăm spre sprintul final către linie”, spune Lutz Meschke, care spune că în China se constată un comportament al clienților de mașini premium și de lux care nu este orientat foarte mult către mașinile electrice.
Meschke a spus că cumpărătorii de mașini premium și de lux din China nu trec încă la mașini complet electrice în număr mare. „Vedem curbe abrupte de accelerare pentru mașinile electrice din China, dar luxul încă lipsește în cadrul segmentului”, a mai spus Meschke, care a amintit că și Europa se confruntă cu o încetinire a trecerii la propulsia electrică.
Din aceste motive, Porsche se întoarce la mașinile cu motoare termice, iar soluția pe care o ia în calcul este să echipeze cu motoare termice și hibrid modelele care inițial erau proiectate să fie doar electrice.
„În prezent, analizăm posibilitatea ca vehiculele integral electrice planificate inițial să aibă un propulsor hibrid sau un motor cu combustie. Este clar este că rămânem cu motorul cu ardere mult mai mult timp”, a mai spus șeful Porsche, care are și un rol de director operațional al mărcii.
Printre aceste modele s-ar putea afla un viitor SUV, mai mare decât Cayenne, care va fi dezvoltat pe noua platformă SSP.
Având în vedere țintele de vânzări reduse pentru acest an, care s-ar putea menține și în 2025, compania intenționează să-și reducă costurile, pentru a rămâne la un nivel ridicat de profitabilitate, chiar dacă volumele vânzărilor vor fi mai reduse. În 2023, Porsche a vândut 320.000 de automobile, dar pentru viitor mizează pe volume mai mici, de până la 250.000 de vehicule.