Porsche Panamera se întoarce la testele AutoReport.ro într-o variantă mai eco. Este vorba despre varianta e-hybrid, care vine echipată, în plus cu un motor electric.
Noua generație a fost modificată substanțial și a primit și ea această variantă destinată celor care vor să fie atenți la mediu.
Până acum erau oameni care reproșau 2 chestii vechilor generații Panamera: partea spate și lipsa instrumentelor de bord virtuale. Acum Porsche putem spune că a făcut o aroganță: vine cu cea mai frumoasă parte spate din segment. În ceea ce privește tehnologia, vine cu cel mai tehnologizat bord de pe un model de serie.
Noul Porsche Panamera este un Gran Turismo regândit și redesenat care îmbină, mai mult decât oricând, performanța unei mașini sport autentice și confortul unei limuzine de lux. Vizual, conceptul unic al acestui nou model spațios Porsche se reflectă într-un design mai expresiv: un caracter Panamera inconfundabil, o mașină sport performantă – cu proporții lungi și dinamice, aripile față bine conturate, flancurile atletice și o linie a plafonului mult mai dinamică, cu 20 mm mai joasă în partea din spate. Această linie caracteristică Porsche creează o legătură clară cu designul emblematic al modelului 911.
Un punct forte al celei de-a doua generații Panamera este noul display și modul de control prin intermediul variantei standard a Porsche Advanced Cockpit, cu panouri tactile și display-uri configurabile individual. Două ecrane laterale de șapte inci, așezate de o parte și de alta a turometrului analogic, formează cabina de pilotaj interactivă, și, spre deosebire de celelalte versiuni ale modelului de serie, Panamera 4 E-Hybrid dispune de un indicator de baterie adaptat pentru operarea hibridă. Principiul de funcționare intuitivă a afișajului specific mașinilor hibrid este similar cu cel folosit pentru automobilul super sport Porsche 918 Spyder. Indicatorul de încărcare a bateriei furnizează informații cum ar fi cantitatea de energie electrică utilizată în timp real, precum și cea de energie recuperată.
Un ecran tactil de 12,3 inci funcționează drept unitate centrală de control și afișaj PCM. Conducătorul auto poate avea acces la diferite informații specifice automobilului hibrid atât aici, pe ecran, cât și pe panoul de bord. Atât afișajul pentru funcția boost, cât și cel pentru rularea hibridă sunt practice și informative. Afișajul pentru funcția boost arată energia disponibilă pentru accelerări rapide, în timp ce afișajul pentru utilizarea hibridă afișează diferite semnale vizuale pentru administrarea sistemului de propulsie electrică.
Pachetul Sport Chrono, ce include comutatorul de schimbare a modurilor de condus, integrat pe volan, intră în echiparea standard a noii Panamera 4 E-Hybrid. Comutatorul și sistemul Porsche Communication Management servesc la activarea diferitelor moduri de condus. Printre acestea se numără modurile deja familiare ”Sport” și ”Sport Plus”, prezente pe celelalte modele Panamera echipate cu pachetul Sport Chrono, cărora li se alătură modurile de condus specifice noului model hibrid: “E-Power”, “Hybrid Auto”, “E-Hold” și “E-Charge”.
La plecare, Panamera 4 E-Hybrid va porni întotdeauna în modul pur electric “E-Power”. “Hybrid Auto” este un mod de condus complet nou care, atunci când e selectat, combină automat cele două sisteme de propulsie ale mașinii, generând eficiență maximă la condus.
Modul “E-Hold” permite șoferului să conserve nivelul curent al bateriei, astfel încât să poată trece pe modul electric, cu zero emisii, nu pe autorută, ci în apropierea destinației. Prin activarea modului “E-Charge”, bateria se va încărca de la motorul V6; când este activat acest mod, motorul pe benzină va genera o putere mai mare decât cea necesară la condus.
Cel mai ridicat nivel de performanță este atins prin comutarea pe modurile ”Sport” și ”Sport Plus”. Motorul V6 biturbo este permanent în funcțiune în aceste moduri de condus. Pe modul ”Sport”, nivelul de încărcare a bateriei este mereu menținut la minim, pentru a asigura o rezervă de putere suficientă atunci când e nevoie de ea.
”Sport Plus” este modul care asigură nivelul maxim de performanță și permite noului Panamera să atingă viteza maximă de 278km/h. Acest mod permite bateriei să se încarce în cel mai scurt timp posibil, cu ajutorul motorului V6 biturbo.
Performanțele motoarelor au fost îmbunătățite, acest lucru este valabil și pentru mașina testată de noi. Noul Panamera 4 E-Hybrid se bazează pe o strategie nemaiîntâlnită pe acest segment – o strategie bazată pe 918 Spyder. Puterea de 100 kW (136 CP) și cuplul de 400 Nm ale motorului electric de pe noul Panamera sunt generate imediat după ce șoferul atinge pedala de accelerație. La modelul precedent, pedala trebuia apăsată la cel puțin 80% pentru a elibera puterea adițională a motorului electric. Acum, motorul electric și cel pe benzină acționează în perfectă armonie, încă de la început. Asemenea modelului 918 Spyder, motorul electric poate genera oricând un plus de putere. Acest fapt, alături de performanțele noului motor V6 biturbo de 2,9 litri (243 kW/330 CP/450 Nm), generează o accelerare extraordinară, bazată pe motorul electric și turbocompresoare.
La noul Panamera 4 E-Hybrid, energia electrică contribuie și la creșterea vitezei maxime. La Porsche, credem că acest nou tip de ”E-Performance” – mai multă putere, mai multă plăcere la condus și un consum mai redus de combustibil – este etalonul de performanță al viitorului. Noul modul hibrid și sistemul PDK în opt trepte, cu schimbare rapidă a vitezelor
Ca si pe celelalte modele ale celei de-a doua generații Panamera, și pe acesta s-a folosit o cutie automată cu dublu ambreiaj nouă (PDK), în opt trepte, care permite schimbarea mai rapidă și mai eficientă a vitezelor, pentru a transmite puterea către tracțiunea integrală. Avem, astfel un sedan sport cu ADN de supercar, iar acest lucru se vede la accelerație. Deși conduceam un sedan eco, ne simțeam ca într-o mașină sport, mai precis… ca într-un Porsche.
Motorul electric este alimentat cu energie cu ajutorul unei baterii litiu-ion, răcită cu lichid. Și, deși capacitatea bateriei (care este integrată sub portbagaj) a crescut de la 9,4 la 14,1 kWh, greutatea acesteia a rămas aceeași. Acumulatorului de înaltă tensiune îi trebuie numai 5,8 ore pentru a fi complet încărcat la o priză de 230-V, 10-A. În cazul în care conducătorul auto alege să utilizeze încărcătorul opțional de 7,2 kW de la bordul automobilului și o sursă de curent de 230-V, 32-A în loc de încărcătorul standard de 3,6 kW de pe Panamera, bateria se încarcă complet în doar 3,6 ore. Procesul de încărcare poate fi pornit cu ajutorul unui cronometru, prin intermediul Porsche Communication Management (PCM) sau al aplicației Porsche Car Connect (disponibilă pentru smartphone-uri și Apple Watch). Mai mult, Panamera 4 E-Hybrid este echipată în standard cu aer condiționat auxiliar, pentru a răci sau încălzi habitaclul în timpul încărcării.
Noul model este echipat cu mai multe sisteme de asistență standard și opționale. Printre acestea, se află asistența pentru vederea pe timp de noapte, care utilizează o camera cu imagini termice pentru a detecta persoane și animale mari, caz în care se aprinde un indicator de avertizare în panoul de bord. Atunci când sunt acționate farurile noi cu matrice de LED-uri, opționale, cu 84 de puncte de imagine, persoanele care se află în afara ariei vizuale a fazei scurte sunt iluminate pentru scurt timp, numai dacă acestea se află în coridorul traseului calculat.
Cu opțiunea Porsche InnoDrive, care include controlul adaptativ al vitezei de croazieră, restul drumul devine mult mai ușor de parcurs. Pe baza informațiilor obținute de sistemul de navigație și a semnalelor radar sau senzorilor video, sistemul Porsche InnoDrive calculează și stabilește accelerația optimă, dar și momentele de decelerare, adaptând automobilul la treapta de viteză corespunzătoare, pentru următorii trei kilometri. În plus, co-pilotul electronic ține cont de toate manevrele folosite la virare, de pante sau de limitările de viteză.
Porsche Panamera 4 e-Hybrid
0-100 km/h: 4,6 secunde
Viteza maximă: 278 km/h
Cilindree (cmc): 2.894
Putere (CP): 462 la 6.000 rpm (combinată)
Cuplu maxim: 700 Nm la 1.750 rpm
L/l/î: 5.049 / 1.937 / 1.423
Masă proprie: 2.245 kg
Volum portbagaj (l): 405
Consum mediu: 4 l/100 km (urban)
Cutie de viteze: automată, 8 trepte