Parlamentul European susține o versiune mai puțin drastică a normelor Euro 7

Da mai departe!

Comisia de Mediu a Parlamentului European a aprobat o modificare a normelor Euro 7 astfel încât acestea să rămână la nivelul Euro 6 până la 1 iulie 2030. Anterior, reducerea pretențiilor de depoluare a fost aprobată și de Consiliul European.

În urma votului din Consiliul Europei de la finalul lui septembrie 2023, Comisia de Mediu a Parlamentului European a discutat din nou tema normelor de depoluare Euro 7 și a decis să susțină o variantă mai laxă a acestora. Astfel, limitele de emisii rezultate din arderea combustibililor ar urma să fie menținute la nivelul Euro 6 până la 1 iulie 2030 pentru autoturisme și comerciale ușoare și până la 1 iulie 2031 pentru autobuze și camioane.

Propunerea inițială a Comisiei Europene, anunțată în noiembrie 2022, fixase ca dată de trecere la standardele mai stricte Euro 7 vara lui 2025 pentru autoturisme și 2027 pentru camioane.

Noile reglementări au devenit însă rapid un punct de tensiune între puternice industrie auto europeană și politicieni. Producătorii de vehicule au susținut în repetate rânduri că respectarea Euro 7 ar fi o distragere costisitoare de la obiectivul final al trecerii la mașini cu emisii zero.

În acest context, ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile), grupul de lobby al producătorilor de auto, s-a declarat împotriva unor noi standarde, mai drastice, în timp ce asociațiile de ecologiști au cerut norme chiar mai dure decât cele propuse inițial.

Menționând că au luat în calcul argumentele ambelor tabere, oficialii Parlamentului European au declarat acum că a fost stabilit „cu succes un echilibru între obiectivele de mediu și interesele vitale ale producătorilor. (…) Ar fi contraproductiv să implementăm politici de mediu care dăunează atât industriei europene, cât și cetățenilor săi”.

Drept urmare, Parlamentul European, Comisia Europeană și Consiliul European vor începe un proces de reconciliere pentru a elabora o versiune finală a normelor Euro 7 care ar putea fi votată la începutul anului viitor.

Odată cu noua poziție a Parlamentului European, ACEA a anunțat că versiunea din 2023 „reflectă mai bine preocupările industriei” decât propunerea inițială a Comisiei Europene.

Sigrid de Vries, directorul al ACEA, a menționat că „votul Comitetului de Mediu este o îmbunătățire față de propunerea Comisiei, dar este încă insuficient în aspecte cheie”. Asociația producătorilor auto consideră că modalitatea optimă de a reduce poluarea în prezent este înlocuirea vehiculelor vechi cu cele care sunt conforme normelor Euro 6, mai degrabă decât să impună costuri noi pentru „beneficii suplimentare marginale”.

Pe de altă parte, grupul ecologist de lobby Transport & Environment (T&E), a criticat dur votul Parlamentului, declarând că este un „dezastru pentru sănătatea publică” și că va „permite industriei de automobile să «înverzească» mașinile prezentându-le ca vehicule «curate Euro 7”, în timp ce ele încă funcționează cu poluanta tehnologie Euro”.

Este important de menționat că susținătorii depoluării cu orice preț a industriei auto europene au mai primit o lovitură odată cu rediscutarea temei combustibililor sintetici pe care producătorii auto vor să îi utilizeze pe scară largă. Astfel, deși, inițial, din 2035 ar mai fi putut fi comercializate în Europa doar mașini cu motoare electrice sau alimentate cu hidrogen, politicienii europeni par gata să accepte utilizarea combustibililor sintetici, mai puțin poluanți decât cei folosiți în prezent, dar având încă emisii de dioxid de carbon sau oxizi de azot.

În această speță, T&E a prezentat recent un studiu care arată că utilizarea combustibililor sintetici (e-combustibili) ar genera emisii de cinci ori mai mari decât cele produse de mașinile electrice.

Related posts