Gill Pratt, director executiv al Toyota Research Institute, a avertizat înaintea summit-ului G7 din Japonia că trecerea prea rapidă la vehicule electrice ar putea determina șoferii să păstreze mașinile mai vechi alimentate cu benzină.
Unul dintre cei mai respectați oameni de știință ai Toyota Research Institute, membru executiv al departamentului de cercetare al Toyota Motor Corporation și consilier executiv al Toyota Central R&D Labs, consideră că o trecerea accelerată la vehicule electrice, la nivel mondial, este imposibilă.
Justificarea cercetătorului pentru această declarație este legată de faptul că „timp de mulți ani nu vom avea suficiente materii prime pentru baterii și resurse regenerabile pentru reîncărcarea vehiculelor BEV (n.n. – Battery Electric Vehicles)”.
Cu toate acestea, Gill Prat consideră că „în cele din urmă, limitările resurselor se vor încheia. (…) Materialele pentru baterii și infrastructura de încărcare din surse regenerabile vor fi în cele din urmă din belșug. Dar va dura zeci de ani pentru ca minele care extrag materii prime pentru baterii, instalațiile de generare a energiei regenerabile, liniile de transport și instalațiile de stocare temporară a energiei să se extindă.”
În plus, el consideră și că subvențiile și restricțiile care vizează anumite sisteme de propulsie ar putea face vehiculele electrice atractive pentru clienții care și le permit, dar pentru alții ar putea avea efectul opus. În acest caz cei din a doua categorie vor continua să folosească ani mulți mașinile pe care deja le dețin.
Declarația cercetătorului Toyota vine în contextul în care, între 19 și 21 mai are loc la Hiroshima, în Japonia, summit-ul G7, organizație a statelor dezvoltate – Canada, Franța, Germania, Italia, Japonia, Marea Britanie și SUA – care a stabilit ca obiectiv reducerea emisiilor de C02 ale autovehiculelor cu cel puţin 50% până în 2035, comparativ cu nivelurile din 2000. Acest proiect este mai puțin ambițios decât cel al UE, blocul comunitar stabilind pentru 2035 scoaterea din vânzare a tuturor mașinilor cu motoare termice, mai puțin cele care utilizează e-combustibili.
Argumentele aduse de Gill Prat în sprijinul ideilor Toyota sunt considerate de mulți doar o scuză pentru întârzierea cu care gigantul nipon, dar și alți producători japonezi de automobile, avansează în domeniul propulsiei 100% electrice.
Deși chiar președintele Toyota, Akio Toyoda, este de părere că vehiculele electrice „sunt o opțiune extrem de importantă”, compania nu are în plan să scoată prea curând din producție vehiculele cu motoare termice, încercând mai degrabă să le transforme în mașini cu sisteme hibride.
Ca urmare a acestei stări de fapt, Toyota a vândut doar 38.000 de vehicule 100% electrice în anul fiscal care s-a încheiat în martie. Conform lui Yoichi Miyazaki, directorul financiar Toyota, această cifră va ajunge la 200.000 în anul fiscal curent, iar Toyota este gata să demareze construcția unei uzine dedicată vehiculelor 100% electrice, proiect în valoare de 22,5 miliarde de dolari.
În acest context, Koji Sato, noul CEO Toyota, care a preluat conducerea companiei în aprilie, a declarat la nivelul anului 2026, firma niponă va comercializa 1,5 milioane de mașini electrice.