Ford negociază intens cu Volkswagen o adâncire a alianţei lor dincolo de vehiculele utilitare, ceea ce ar putea ajuta Ford să-şi reducă pierderile din Europa şi America de Sud şi să împartă costurile cu tehnologia şi cu maşinile mici.
„Avem discuţii extinse privind cum ne putem ajuta unul pe altul pe plan global. Colaborarea nu este limitată în niciun fel, indiferent dacă e vorba de diverse tipuri de tehnologii, segmente de producţie sau geografie”, a afirmat directorul financiar al Ford, Bob Shanks.
Discuţiile cu VW au loc într-un moment cheie pentru Ford. Deşi acţiunile au crescut cu aproape 10% după ce compania a anunţat joi câştiguri peste aşteptări, producătorul auto se restructurează pe plan global. De asemenea, Ford a avertizat că nu-şi va îndeplini precedentul obiectiv anunţat de a obţine o marjă de profit de 8% până în 2020, din cauza costurilor mai ridicate şi a deteriorării afacerilor sale din Europa şi China.
Încheierea unor parteneriate cu firmele rivale ar ajuta Ford să-şi reducă costurile şi să obţină noi tehnologii pentru a-şi extinde gama de modele.
Recent, producătorul auto indian Mahindra & Mahindra Ltd şi Ford au anunţat că explorează formarea unei alianţe strategice. Potenţiala cooperare va include programele de mobilitate, dezvoltarea produselor, distribuţia pe piaţa din India şi pieţele emergente globale.
„Cu VW şi Mahindra, nu am pus condiţii limită pentru colaborarea noastră. Căutăm să analizăm ounctele tari şi slabe ale fiecăruia şi înţelegem cu ne putem mai bine ajuta reciproc”, a explicat Shanks.
Încheierea unor acorduri cu VW şi Mahindra ar putea îmbunătăţi perspectivele Ford, ratingul companiei fiind cu o treaptă deasupra nivelului „junk” (nerecomandat pentru investiţii). Analistul Adam Jonas de la Morgan Stanley previzionează că Ford va înregistra pierderi de 3,6 miliarde de dolari în Europa în perioada 2019 – 2021, devenind producătorul auto cel mai puţin profitabil de pe această piaţă.
În America de Sud, unde este prezent şi VW, Ford a înregistrat din 2012 pierderi de patru miliarde de dolari.
Ford este lider pe piaţa camionetele din SUA, iar pick-up său F-series a fost cel mai vândut vehicul de pe piaţa americană timp de mai multe decenii. La rândul său, Volkswagen, care deţine mărcile de camioane MAN şi Scania în Europa, a anunţat în urmă cu două luni un parteneriat strategic cu producătorul japonez de camioane Hino Motors, divizie a grupului Toyota, în ideea de a deveni mai competitiv în sectorul utilitarelor care trece printr-o transformare de amploare pe fondul normelor de mediu mai stricte şi a dezvoltării tehnologiilor de conducere autonomă. De asemenea, Volkswagen are o alianţă cu Navistar International Corp şi în primăvară s-a declarat dispus să preia o participaţie majoritară la producătorul american de camioane.
Împreună cu Hino şi Navistar, grupul german Volkswagen vrea să concureze mai bine cu rivalii Daimler şi Volvo, principalii doi actori de pe piaţa globală a camioanelor.
Ford pierde bani în Europa, Asia şi America de Sud, singurele operaţiuni profitabile fiind cele din America de Nord, datorită în principal succesului camionetelor F-Series.
Luna aceasta, Ford a anunţat că intenţionează să oprească, din mai 2019, fabricarea maşinilor sale compact Focus în Argentina, în încercarea de a-şi reduce pierderile la operaţiunile din America de Sud. Compania va continua să producă camionetele Ranger la uzina sa din Pacheco (Argentina), care are aproximativ 3.440 de angajaţi.
Odată unul din cele mai populare modele Ford, Focus nu va mai fi produs după 2019 în America, deşi producţia ar urma să continue în China şi Europa, unde au fost lansate versiuni restilizate.
Ford a precizat că o marte a clienţilor săi din America de Sud, ca şi cei din America de Nord, preferă SUV-urile şi crossover-urile în locul automobilelor de pasageri tradiţionale, cum este Focus.
În aprilie, Ford a anunţat accelerarea planului de reducere a costurilor şi de majorare a marjelor de profit, care include renunţarea la modelele sedan tradiţionale din America de Nord, care nu mai sunt populare în rândul clienţilor.
Grupul american intenţionează acum ca, până în 2022, să-şi reducă costurile cu 25,5 miliarde de dolari, faţă de reduceri de 14 miliarde de dolari anunţate în toamnă.
Ford Motor are aproximativ 200.000 de angajaţi şi 67 de fabrici în întreaga lume. Al doilea mare producător auto din SUA, Ford, este prezent şi pe piaţa din România.