Ford Europe este una dintre cele mai importante divizii a companiei americane, una care însă a generat pierderi importante în ultimul deceniu, din cauza schimbărilor majore petrecute în preferințele clienților. După schimbarea conducerii și separarea unităților de business după propulsie, mai multe modele de pe piața din Europa urmează să dispară definitiv, unele despre care s-a vorbit deja, altele pe care compania nu le-a confirmat încă.
O analiză realizată de Automobilwoche, bazată pe informații din interiorul Ford, arată că trecerea companiei americane la propulsia electrică se va face în Europa foarte rapid, prin eliminarea unora dintre cele mai populare automobile ale Ford simultan cu lansarea modelelor bazate pe platforma germană MEB. Mai exact, informațiile neoficiale arată că Focus și Fiesta vor dispărea în scurt timp din gama constructorului american, pentru a face loc noilor modele electrice dezvoltate pe baza platformei MEB de la Volkswagen. Parteneriatul încheiat de cele două companii prevede ca Ford să construiască 1,2 milioane de autoturisme bazate pe această platformă, care vor acoperi segmentele pe care se află astăzi Focus și Fiesta.
Un model comparabil cu ID.3 și unul cu ID.4 vor fi cele două propuneri ale mărcii începând chiar din 2023. Spre deosebire de VW Golf, care are deja asigurată și generația opta, Focus nu va mai primi o nouă generație, iar ieșirea sa din scenă s-ar putea produce în 2024. La fel și Fiesta, care deși se vinde în volume mari, este în continuare neprofitabil. Altfel spus, fiecare mașină vândută generează noi pierderi companiei. Jurnaliștii germani spun că noile modele electrice vor purta numele Explorer E și E Sport, respectiv proiectele cu cod CX740S și CX740L care se află în etape diferite de dezvoltare. Și celelalte modele cu motorizări exclusiv pe benzină sau diesel vor fi retrase din ofertă rând pe rând. Mondeo a fost deja confirmat, la fel monovolumele S-Max și Galaxy, dar și SUV-ul EcoSport, produs la Craiova, care a ajuns de mult la finalul vieții și în acest an va ieși din producție.
Dintre toate modelele existente, singurul care are certitudine de 100% este Puma, un model care este profitabil pentru companie și care a depășit în vânzări toate celelalte modele ale mărcii. Începând din 2024, Puma va avea și o versiune electrică, produsă sub patronajul Ford Otosan, astfel că toate motorizările vor exista în paralel, atât cât legislația o va permite. Alături de Puma va mai rămâne hibridul Kuga, care se bucură și el de succes în Europa.
Așadar, în 2024 Ford va afișa clienților patru autoturisme electrice (Puma, cele două Explorer E și Mustang Mach-E), la care se vor adăuga cele patru vehicule comerciale, Transit și Tourneo, inclusiv două produse în România (Transit Courier și Tourneo Courier). Lângă ele vor mai sta Kuga, noul Mustang și pick-up-ul Ranger. Este ușor de văzut, în aceste condiții, că uzina din Craiova va reprezenta unul dintre cei doi piloni ai Ford în Europa, pentru tranziția la propulsia electrică și la profitabilitate.
Dincolo de contractul în derulare cu VW (semnat în urmă cu trei ani de doi șefi care nu se mai află niciunul în funcție, Herbert Diess și James Hacket), care implică utilizarea platformei MEB, la schimb cu producția de pickup-uri și alte vehicule comerciale, Ford își dezvoltă deja în SUA propria platformă de vehicule electrice care va fi folosită pentru următoarele modele ce vor fi lansate. Numită GE2.1, aceasta reprezintă o evoluție consistentă a platformei de pe Mustang Mach-E. Aceasta va înlocui treptat MEB, considerată prea costisitoare de noii șefi ai Ford.