Ministerul Securității Publice din China a elaborat un proiect de noi standarde naționale de siguranță pentru vehiculele cu motor, care include restricții semnificative asupra capacităților de accelerare și măsuri sporite de siguranță pentru vehiculele electrice (VE).
Proiectul de reglementare, intitulat „Condiții Tehnice pentru Siguranța în Operarea Vehiculelor cu Motor”, propune ca autoturismele să revină la o setare implicită în care accelerația de la 0 la 100 km/h să dureze nu mai puțin de 5 secunde. Această măsură urmărește reducerea riscurilor de siguranță asociate performanțelor excesive de accelerare.
Notă redacțională: Noua reglementare nu interzice complet mașinilor să atingă 100 km/h în mai puțin de 5 secunde. Aceasta stipulează că timpul implicit de accelerare la pornire nu poate fi mai mic de cinci secunde, ceea ce înseamnă că utilizatorii pot obține timpi de accelerație mai rapizi prin operațiuni suplimentare.
Măsuri de Siguranță Speciale pentru Vehiculele Electrice
Pentru vehiculele pur electrice și cele plug-in hibrid, proiectul include multiple prevederi de siguranță specifice:
- Prevenirea Accelerării Neintenționate: Vehiculele trebuie echipate cu tehnologie de suprimare a aplicării greșite a pedalei, care să poată detecta și restricționa puterea de ieșire atunci când vehiculul staționează sau se deplasează lent, oferind șoferilor avertismente audio-vizuale clare.
- Decuplarea Automată a Circuitului: Vehiculele pur electrice și plug-in hibrid trebuie să poată decupla automat circuitele de alimentare în situații specifice. Acestea includ schimbări de viteză de 25 km/h sau mai mult în decurs de 150 de milisecunde (pe direcție longitudinală sau laterală) sau atunci când se declanșează dispozitive de reținere ireversibile (cum ar fi airbag-urile).
Siguranța Bateriei și a Pasagerilor
Securitatea bateriilor este tratată în mod proeminent:
- Monitorizare și Avertizare: Vehiculele electrice trebuie să monitorizeze starea bateriei și să ofere detecție automată, înregistrare și avertizare timpurie a condițiilor anormale. Când sunt detectate probleme termice, ocupanții trebuie alertați prin semnale audio-vizuale evidente.
- Evacuarea de Urgență (Autobuze): Bateriile trebuie să fie echipate cu dispozitive de eliberare a presiunii cu direcționare specifică, care să nu pună în pericol ocupanții. Pentru autobuzele pur electrice și plug-in hibrid cu lungimea de minimum 6 metri, compartimentul bateriei nu trebuie să ia foc sau să explodeze timp de cel puțin 5 minute după o alarmă a bateriei, oferind pasagerilor timp adecvat pentru evacuare.
Restricții pentru Sistemele de Asistență și Divertisment
Noile reglementări vizează și tehnologia din interiorul cabinei:
- Instruire Șofer: Vehiculele cu sisteme de asistență pentru șofer (ADAS) trebuie să verifice, prin recunoaștere biometrică sau autentificare, dacă șoferii au finalizat o pregătire adecvată înainte de a permite operarea continuă a sistemelor.
- Monitorizarea Atenției: Pentru sistemele combinate de asistență la condus, atunci când sunt activate la viteze de peste 10 km/h, vehiculul trebuie să monitorizeze continuu angajamentul șoferului utilizând cel puțin două metode: detectarea scoaterii mâinilor de pe volan și monitorizarea privirii.
- Divertisment la Bord: Funcțiile de redare video și jocuri pe afișajele de pe bord trebuie dezactivate atunci când viteza vehiculului depășește 10 km/h, pentru a preveni distragerea atenției.
Siguranța Ușilor și a Vizibilității
Alte aspecte legate de siguranța fizică sunt abordate pentru a preveni accidentele cauzate de defecțiuni sau design:
- Ieșiri Multiple: Fiecare ocupant trebuie să poată ieși din vehicul prin cel puțin două uși diferite. Toate ușile (cu excepția portbagajului) trebuie să aibă mânere de deblocare mecanice atât la interior, cât și la exterior.
- Deblocare în Criză: Pentru vehiculele cu sisteme electronice de blocare a ușilor, ușile laterale fără impact trebuie să se deblocheze automat în cazul declanșării airbag-urilor sau a apariției unor evenimente termice la baterie.
- Vizibilitate: Proiectul interzice foliile de geam reflectorizante și cere ca zonele de vizibilitate ale șoferului să mențină o transmisie a luminii vizibile de cel puțin 70%. Geamurile de ieșire de urgență nu pot avea folie solară aplicată, fiind necesar să utilizeze sticlă securizată nu mai groasă de 5 mm, pentru a putea fi sparte ușor în caz de urgență.
Proiectul se află în prezent în faza de consultare publică. Dacă va fi implementată, această reglementare va schimba modul în care unele mărci auto, precum Xiaomi și Zeekr, își pot promova performanțele fulgerătoare pe piața chineză.