Un nou studiu privind longevitatea bateriilor clasează Kia EV6 pe primul loc și arată, totodată, că degradarea bateriei s-ar putea să nu fie o problemă atât de mare pe cât se credea.
Un nou studiu a încoronat Kia EV6 drept regele sănătății bateriei. Și modelul Tesla Model Y s-a clasat, de asemenea, foarte bine. Conform studiului, 80% dintre vehiculele electrice (EV) și hibride plug-in (PHEV) rulate și-au păstrat 90% sau mai mult din capacitatea utilizabilă a bateriei. Studiul a mai constatat că utilizarea intensă este mai solicitantă pentru baterie decât vechimea (ani) sau kilometrajul.
Se simte ca ieri când puteai vedea pe rețelele de socializare (Reddit sau Facebook) criticii vehiculelor electrice răspândind panica privind longevitatea bateriei, de parcă EV-urile ar ajunge la fel de nefuncționale ca un iPhone vechi de trei ani. Se pare că această îngrijorare a fost puțin exagerată. Datorită, parțial, tehnologiei bateriilor în evoluție, longevitatea bateriilor EV-urilor surprinde chiar și cercetătorii.
Brokerul suedez de mașini rulate Kvdbil a analizat datele a 1.300 de vehicule electrice și hibride plug-in pentru a determina modul în care bateriile mașinilor au îmbătrânit. Studiul nu doar că a oferit o perspectivă interesantă asupra modului în care se comportă mașinile rulate alimentate cu baterii după câțiva ani, dar a și desemnat un EV anume drept campionul sănătății bateriei: Kia EV6. Iar imediat în spatele său se află și electricul Kia Niro.
Studiul Kvdbil a analizat Starea de Sănătate (SoH – State of Health), care este o modalitate de a măsura câtă capacitate utilizabilă și-a pierdut bateria unui EV în timp. Rezultatele sunt aproape anti-climactice, dar acesta este un lucru bun, deoarece înseamnă că bateriile EV se comportă semnificativ mai bine în lumea reală decât ar fi sperat majoritatea inginerilor.
Pe întreg eșantionul de 1.366 de vehicule (723 EV-uri și 643 PHEV-uri), opt din zece mașini studiate și-au păstrat 90% sau mai mult din capacitatea inițială a bateriei.
În cazul modelului Kia EV6, acesta a înregistrat cea mai mică degradare dintre toate modelele testate. Așadar, după ani de utilizare pe șosea și kilometri mulți, modelul a menținut în mod constant o capacitate de încărcare mai bună decât alte EV-uri studiate.
„Am fost puțin surprinși că au fost atât de multe [vehicule] care s-au comportat atât de bine,” a declarat Martin Reinholdsson, managerul de testare la Kvdbil.
El a continuat, spunând că, deși Kia a dominat studiul, firma a concluzionat că Starea de Sănătate a bateriei (SoH) a fost mai mult legată de utilizarea generală și de factorii de mediu decât de producător: „Nu este legată neapărat de o mașină anume sau de un producător tipic. Este mai degrabă legată de uzură, aceasta este analiza noastră,” a spus Reinholdsson. „Vârsta, clima, stilul de condus și obiceiurile de încărcare: acestea joacă un rol destul de important în uzură.”
Iată clasamentul Top 10 al EV-urilor și PHEV-urilor din studiu, ordonat după SoH (sănătatea bateriei):
| Mărci cu Cel Mai Mare SoH | Modele EV cu Cel Mai Mare SoH | Modele PHEV cu Cel Mai Mare SoH |
| 1. Kia | Kia EV6 | Kia Sportage |
| 2. Audi | Kia e-Niro | Kia Optima |
| 3. Opel | Tesla Model Y | Volvo XC60 |
| 4. Tesla | Opel Mokka-e | Kia Creed |
| 5. Mercedes | Mazda MX-30 | Volvo V60 |
| 6. Peugeot | Audi Q4 e-tron | Peugeot 3008 |
| 7. Volvo | Fiat 500e | BMW 530e |
| 8. BMW | Volvo XC40 Recharge | Volkswagen Passat GTE |
| 9. Volkswagen | Citroen e-C4 | BMW X1 |
| 10. Skoda | Volkswagen ID.4 | BMW 330e |
Sfatul lui Reinholdsson subliniază puncte pe care le-am mai auzit: nu încărcați regulat vehiculul peste 80% (acest lucru se aplică mai mult bateriilor non-LFP), evitați pe cât posibil încărcarea rapidă (DC Fast Charging), feriți-vă de operarea în condiții meteorologice extreme și evitați să lăsați mașina complet încărcată pentru perioade lungi de timp.
Interesant, concluzia Kvdbil privind o pierdere medie de 10% a SoH este identică cu cea a unui alt studiu realizat de dealerul britanic RSEV. Studiul RSEV a constatat că, în medie, mașinile și-au păstrat 90% din capacitatea bateriei după 90.000 de mile (aproximativ 145.000 km).
Pe măsură ce EV-urile îmbătrânesc, devine clar că vechea teamă că bateriile vor fi aruncate din cauza capacității utilizabile reduse este de domeniul trecutului. Și, când în cele din urmă ajung la sfârșitul ciclului de viață, înlocuirea devine mai accesibilă, iar opțiunile de reciclare sunt din ce în ce mai numeroase.
Poate că adevărata problemă aici este una de marketing și educație: producătorii auto nu fac o treabă suficient de bună în a convinge consumatorii că EV-urile pot avea aceeași longevitate ca o veche Honda Accord din 1992. Dacă ar lucra mai mult pentru a prezenta aceste tipuri de studii publicului, poate că oamenii ar fi mai dispuși să cumpere un vehicul electric ca următoarea lor mașină.