Echipa de tranziţie a lui Donald Trump recomandă schimbări semnificative ce vizează reducerea sprijinului pentru vehiculele electrice (EV) şi staţiile de încărcare şi noi măsuri pentru blocarea maşinilor, componentelor şi bateriilor provenite din China, conform unui document consultat de Reuters.
Recomandările, care nu au fost discutate până acum, vin într-un moment în care în SUA tranziţia spre mobilitate electrică stagnează, iar industria EC chineză puternic subvenţionată continuă să crească, parţial în urma lanţului bine pus la punct de aprovizionarea cu baterii. În campania electorală, Trump s-a angajat să atenueze reglementările pentru maşinile alimentate cu combustibili fosili şi să reducă sprijinul pentru vehiculele electrice.
De asemenea, echipa de tranziţie recomandă impunerea de taxe vamale la toate materialele pentru baterii pe plan global, o măsură care ar urma să sprijine producţia în SUA, şi apoi să fie negociate excepţii individuale cu aliaţii, se arată în document.
Ar fi o schimbare semnificativă de direcţie faţă de politicile administraţiei Biden, care a căutat să echilibreze încurajarea unui lanţ intern de aprovizionare cu baterii, separat de China, cu o tranziţie rapidă către EV. Conform documentului, echipa de tranziţie vrea redirecţionarea banilor dedicaţi construirii de staţii de încărcare şi construirii unor modele EV accesibile către priorităţile de apărare naţională, inclusiv asigurarea mineralelor pentru producerea bateriilor.
De asemenea, echipa de tranziţie cere eliminarea creditului fiscal de 7.500 dolari pentru consumatorii care achiziţionează EV.
Analiştii avertizează că aceste politici ar reprezenta o lovitură pentru producţia şi vânzările de vehicule electrice în SUA, într-un moment în care producătorii auto vin cu o gamă largă de modele EV.
Reducerea sprijinului guvernamental va afecta şi vânzările Tesla, compania deţinută de Elon Musk, care a cheltuit mai mult de un sfert de miliard de dolari pentru a sprijini realegerea lui Trump. Musk a declarat că tăierea subvenţiilor va afecta mai mult rivalii decât pe Tesla.
Luni, Departamentul american al Energiei a informat că a finalizat împrumutul de 9,63 miliarde de dolari acordat societăţii mixte alcătuită din Ford Motor şi producătorul sud-coreean de baterii SK On, pentru a ajuta la finanţarea construcţiei a trei noi unităţi de producere a bateriilor în Tennessee şi Kentucky, transmite Reuters.
Acest împrumut cu costuri scăzute acordat societăţii mixte BlueOval SK este cel mai mare credit acordat până acum în cadrului programului guvernamental de împrumuturi „Advanced Technology Vehicles Manufacturing”, menit să susţină producţia de vehicule electrice (EV).
SK On este divizia de baterii destinate vehiculelor electrice a grupului energetic SK Innovation.
BlueOval SK va construi unităţi în Kentucky şi Tennessee, producţia anuală de baterii urmând să depăşească 120 gigawaţi oră (GWH).
Până acum, compania a investit în lucrările de construcţii peste 11 miliarde de dolari şi intenţionează să înceapă producţia la fabrica din Kentucky în 2025, iar în Tennessee spre finalul anului viitor.