Uniunea Europeană a decis marţi să majoreze tarifele la vehiculele electrice construite în China până la 45,3%, la sfârşitul investigaţiei sale de cel mai înalt nivel care a divizat Europa şi a provocat represalii din partea Beijingului, transmite CNBC.
La puţin peste un an de la lansarea anchetei sale anti-subvenţii, Comisia Europeană va stabili tarife suplimentare, variind de la 7,8% pentru Tesla la 35,3% pentru SAIC din China, pe lângă taxa standard de 10% la importul auto valabilă în UE.
Un înalt oficial al UE a declarat că tarifele suplimentare au fost aprobate oficial marţi.
Noile tarife urmează să fie publicate în Jurnalul Oficial al UE mai târziu în cursul zilei sau miercuri. Acestea vor intra în vigoare în ziua următoare.
Comisia, care supraveghează politica comercială a UE, a declarat că tarifele sunt necesare pentru a contracara ceea ce spune că sunt subvenţii neloiale, inclusiv finanţări şi granturi preferenţiale, precum şi terenuri, baterii şi materii prime la preţuri sub piaţă. Se spune că capacitatea de producţie de rezervă a Chinei de trei milioane de vehicule electrice pe an este de două ori mai mare decât piaţa UE.
Având în vedere tarifele de 100% în Statele Unite şi Canada, cea mai evidentă desfacere pentru aceste vehicule electrice este Europa.
Beijingul a numit taxele UE protecţioniste şi dăunătoare relaţiilor UE-China şi lanţurilor de aprovizionare auto şi a lansat propriile investigaţii în acest an cu privire la importurile de brandy, lactate şi produse din carne de porc din UE, ca represalii. De asemenea, a contestat măsurile provizorii ale UE la Organizaţia Mondială a Comerţului.
Producătorii de automobile europeni se confruntă cu un aflux de vehicule electrice cu preţuri mai mici de la rivalii chinezi.
Comisia estimează că cota de piaţă a mărcilor chineze pe piaţa UE a crescut la 8%, de la sub 1% în 2019, şi ar putea ajunge la 15% în 2025. Susţine că preţurile sunt de obicei cu 20% sub cele ale modelelor fabricate în UE.
Poziţia UE faţă de Beijing s-a înăsprit în ultimii cinci ani. UE vede China ca un potenţial partener în unele zone, dar şi ca un concurent şi un rival sistemic, dar membrii UE nu sunt uniţi în privinţa tarifelor pentru vehiculele electrice.
Germania, cea mai mare economie din UE şi mare producător de maşini, s-a opus tarifelor într-un vot la începutul acestei luni, în care 10 membri ai UE le-au susţinut, cinci au votat împotrivă şi 12 s-au abţinut.
Producătorii de maşini germani au criticat puternic măsurile UE, conştienţi de faptul că eventualele taxe de import mai mari din China pentru vehiculele cu motor mare pe benzină i-ar afecta cel mai tare.
Măsurile vin în momentul în care mii de muncitori industriali germani, inclusiv de la producătorii auto, fac grevă pentru salarii mai mari, împreună cu Volkswagen, probabil pe cale să anunţe închiderea unor fabrici germane pentru prima dată în istoria sa de 87 de ani.
Premierul ungar Viktor Orban a declarat că UE se îndreaptă către ”un război rece economic” cu China.
Cu toate acestea, asociaţia auto PFA din Franţa a salutat taxele, adăugând că a sprijinit comerţul liber atâta timp cât a fost echitabil.
Comisia a desfăşurat opt runde de negocieri tehnice cu China pentru a găsi o alternativă la tarife şi a spus că discuţiile pot continua după impunerea tarifelor.
Cele două părţi analizează posibile angajamente privind preţurile minime pentru maşinile importate şi au convenit vineri să organizeze o nouă rundă, deşi Comisia a spus că au rămas ”lacune semnificative”.
Rămâne de văzut ce impact vor avea tarifele asupra preţurilor de consum. Unii producători pot fi capabili să le absoarbă cel puţin parţial. În primele nouă luni ale anului 2024, exporturile de vehicule electrice ale Chinei către UE au scăzut cu 7% faţă de anul precedent, dar au crescut cu mai mult de o treime în august şi septembrie, înaintea tarifelor, potrivit datelor Asociaţiei Chinei pentru Autoturisme.