Producătorii auto europeni se pregătesc să lanseze în 2025 mai multe modele de mașini electrice noi decât competitorii lor chinezi, care i-au surclasat în acest an, conform FT.
Un număr de modele noi vor fi lansate încă din această toamnă, iar altele în 2025, dar adevărata miză o reprezintă modelele cu prețuri accesibile, capabile să concureze cu ofertele chinezilor de la BYD și Xpeng, care au adus în UE mașini cu prețuri de circa 20 de mii de euro.
Una peste alta, producătorii europeni vor însuma în 2024 și 2025 peste 50 de modele electrice noi. Chiar dacă chinezii vor avea probabil peste 60 de modele, pentru anul viitor sunt prevăzute mai puțin de 20 de lansări.
FT remarcă faptul că Volkswagen, Stellantis, BMW și Mercedes-Benz și-au redus previziunile de profit pentru acest an, iar Renault este singurul mare producător auto european care nu a emis un astfel de avertisment. Companiile europene au nu numai probleme de concurență acasă, dar înregistrează și stocuri în creștere în SUA, care anticipează o reducere a vânzărilor și acolo.
Presiunea asupra industriei auto va crește suplimentar din 2025, când noile obiective UE privind emisiile vor intra în vigoare. Acestea impun producătorilor de automobile să reducă cantitatea de emisii pe vehicul vândut, indiferent că acesta este electric sau cu motor termic. Reducerea sau tăierea subvențiilor pentru EV din acest an a crescut implicit media emisiilor pentru mașinile cu motoare termice, ceea ce ridică mari semne de întrebare inclusiv legat de vânzările acestora.
Analistul Barclays Henning Cosman arată însă că prețurile mai mici pentru vehiculele electrice ar putea provoca “o iarnă EV”: “Dacă utilizați astăzi un vehicul electric nu aveți cum să nu vă gândiți că s-ar putea să fi făcut o greșeală, deoarece știți că, în curând s-ar putea să fie disponibil unul mai ieftin, cu o autonomie mai mare și tehnologie mai nouă. Aceasta este o spirală descendentă”, a adăugat el, arătând că producătorii de automobile europeni vor fi sub o mare presiune în 2025 să vândă modele mai ieftine.
Pentru producătorii auto, un vehicul electric are deja o marjă de profit mai mică cu circa 15% decât unul pe carburație, potrivit Barclays.