Producătorii europeni vor lansa peste 100 de modele noi de mașini electrice în acest an și peste 70 anul viitor, la prețuri mai mici, ceea ce va duce la un război al prețurilor între producătorii din UE și China, o așa numită „iarnă a mașinilor electrice”, scrie Financial Times.
Uniunea Europeană a impus noi obiective în materie de emisii de carbon astfel încât producătorii de mașini electrice sunt nevoiți să vândă automobilele electrice la prețuri reduse. Obiectivele noi impun producătorilor de automobile să reducă emisiile de carbon din flotele lor prin creșterea proporției de vehicule electrice și hibride sau să se confrunte cu amenzi mari. Un alt factor esențial este și concurența acerbă din partea Chinei care face ca numărul vânzărilor de vehicule electrice europene să fie într-o continuă scădere.
Se anunță astfel o „iarnă a mașinilor electrice” din cauza celor doi factori. Drept urmare, anul viitor zeci de mașini electrice vor fi vândute la prețuri mult mai accesibile.
Printre numeroasele vehicule electrice noi planificate de producători se numără vehiculul electric concept Estafette FlexEVan de la Renault, care a fost prezentat la târgul de transport IAA din Hanovra, Germania, luna trecută. Producătorii europeni de automobile, știind că vor fi presați să vândă modele mai ieftine în 2025, în consecință anul acestea s-au concentrat pe segmentul mai scump al pieței.
Renault este singurul mare producător auto european care nu a emis recent un avertisment de profit. Volkswagen, Stellantis, BMW și Mercedes-Benz și-au redus toate previziunile de profit din cauza problemelor pe mai multe fronturi, de la concurența intensă la cererea slabă din Europa și creșterea stocurilor în SUA.
Acest lucru i-a făcut mai puțin capabili să concureze cu companii precum BYD și Xpeng din China, care au un preț de 20.000 de euro pentru unele modele – aproximativ jumătate din prețul mediu al unui vehicul electric în Europa, potrivit ONG-ului Transport & Environment.
„Ar putea exista un război al prețurilor, dar nu sunt sigur că europenii sunt cel mai bun loc pentru a-l câștiga”, a declarat Alexandre Marian de la AlixPartners.
Vehiculele electrice sunt deja mai puțin profitabile pentru producătorii de automobile înainte de orice nouă reducere de preț de anul viitor. În întreaga industrie, marjele brute sunt cu aproximativ 15 puncte procentuale mai mici decât pentru modelele cu motor cu combustie, potrivit Barclays.
Unele modele mai ieftine vor fi expuse la salonul auto. Expoziția va include și o mașină sub 20.000 de euro produsă de Leapmotor, partenerul chinez al Stellantis.
Renault preia deja comenzi pentru modelul electric R5, la un preț de aproximativ 25.000 euro. În timp ce Citroën, o altă marcă Stellantis, va prezenta modele, inclusiv SUV-ul compact C3 Aircross, deși doar versiunile neelectrice au un preț de aproximativ 20.000 euro.
Conform cercetărilor Renault, producătorii auto din UE ar avea nevoie de o cotă de piață de 20-22% pentru a se conforma noilor obiective. În prezent, însă, acestea sunt blocate la mai puțin de 15%. Analiștii spun că obiectivele sunt realizabile dacă producătorii auto cumpără credite de emisii de la grupurile concurente care vând vehicule mai puțin poluante. Însă costurile implicate atrag în cazul companiilor precum Volkswagen și Ford, cu cel mai mare grad de întârziere legată de îndeplinirea obiectivelor, o scădere considerabilă în cazul profiturilor. Luc Chatel, șeful lobby-ului auto francez PFA, a tras un semnal de alarmă cu privire la „pericolul grav” pentru această industrie: „Consumatorii nu ne mai urmăresc. Acest lucru înseamnă că producătorii vor trebui fără îndoială să plătească amenzi europene anul viitor, ceea ce este destul de suprarealist.”
Producătorii europeni nu renunță la luptă
Înainte de Salonul Auto de la Paris din această săptămână, marii producători europeni presați de scăderea cererii aleg să se concentreze pe recuperarea cotei de piață pierdute cu vehicule noi.
„Suntem aici pentru a lupta”, a declarat directorul general al Renault, Luca de Meo, la începutul acestei luni, când a prezentat un proiect de reciclare a bateriilor și planuri de sprijinire a activității de vehicule electrice a companiei. „Avem provocări peste tot. Nu este o plimbare în parc, dar vedem o mulțime de potențial.”
Presiunea asupra industriei va crește din nou anul viitor, când vor intra în vigoare noile obiective UE privind emisiile de carbon. Consumatorii au devenit mai atenți la costuri, iar subvențiile au fost reduse pe piețele mari, cum ar fi Germania ceea ce a făcut ca îndeplinirea obiectivelor să nu fie deloc simplă.
Unii producători auto, mai puțin Stellantis, au solicitat ca obiectivele să fie atenuate sau amânate, pentru a evita amenzile care s-ar putea ridica la un total de 51 de miliarde de euro până în 2030, potrivit companiei de consultanță AlixPartners.
Adresându-se unei comisii parlamentare italiene, directorul general al Stellantis, Carlos Tavares, a declarat că trecerea la vehiculele electrice, cerută de norme, ar adăuga costuri semnificative pentru producătorii de automobile.
„Într-un sistem care nu poate absorbi un preț mai mare, deoarece consumatorul nu dorește să plătească mai mult, noi introducem un cost cu 40% mai mare”, a spus el.
Henning Cosman, analist la Barclays, estimează că producătorii auto mondiali vor lansa peste 100 de modele EV în acest an în Europa și aproximativ 70 în 2025, dar prețurile mai mici necesare pentru a realiza vânzări ar putea provoca o „iarnă a vehiculelor electrice”, a adăugat el.