Volvo Cars lansează primul pașaport din lume pentru baterii de vehicule electrice care înregistrează originea materiilor prime, a componentelor, conținutul reciclat și amprenta de carbon pentru SUV-ul său emblematic EX90, care este pe cale să înceapă producția, a declarat producătorul auto suedez pentru Reuters.
Pașaportul a fost dezvoltat de Volvo, companie care este deținută de firma chineză Geely, în parteneriat cu start-up-ul britanic Circulor, care folosește tehnologia blockchain pentru a cartografia lanțurile de aprovizionare pentru companii, și a durat peste cinci ani pentru a fi dezvoltat.
Pașapoartele pentru baterii vor fi obligatorii pentru vehiculele electrice (VE) vândute în Uniunea Europeană începând din februarie 2027, indicând compoziția bateriilor, inclusiv originea materialelor cheie, amprenta de carbon a acestora și conținutul reciclat.
Vanessa Butani, șefa departamentului de sustenabilitate globală de la Volvo, a declarat pentru Reuters că introducerea pașaportului cu aproape trei ani înainte de intrarea în vigoare a reglementărilor are ca scop să fie transparentă cu cumpărătorii de automobile, deoarece producătorul auto își propune să producă numai mașini complet electrice până în 2030.
“Este foarte important pentru noi să fim un pionier și un lider”, a spus Butani.
SUV-ul EX90 cu pașaport pentru baterii va începe producția în curând la uzina Volvo din Charleston, Carolina de Sud, și va fi livrat clienților din Europa și America de Nord începând cu a doua jumătate a anului.
Proprietarii Volvo pot accesa o versiune simplificată a pașaportului folosind un cod QR pe partea interioară a portierei șoferului.
Butani a declarat că pașaportul va fi implementat treptat pentru toate vehiculele electrice Volvo.
O versiune a pașaportului cu mai multe date va fi transmisă autorităților de reglementare.
Acesta va include, de asemenea, informații actualizate privind starea de sănătate a bateriei EV – vitală pentru evaluarea valorii EV-urilor uzate – timp de 15 ani și va costa aproximativ 10 dolari pe mașină, a declarat pentru Reuters Douglas Johnson-Poensgen, directorul general al Circulor, Douglas Johnson-Poensgen.
Sistemul Circulor urmărește materialele pentru baterii de la mină până la fiecare mașină în parte, folosindu-se de sistemele de producție ale furnizorilor pentru a urmări materialele de-a lungul lanțului de aprovizionare și verificând facturile lunare de energie ale furnizorilor – și cât de multă energie provine din surse regenerabile pentru a calcula amprenta totală de carbon.
În cazul în care Volvo aduce la bord un furnizor, Circulor va trebui să îl auditeze pentru a menține informațiile la zi, a declarat Johnson-Poensgen.
Pașaportul a necesitat, de asemenea, schimbări în modul în care Volvo urmărește piesele prin procesul de fabricație pentru a înțelege originea fiecărei piese din fiecare vehicul.
Deși nu există o astfel de obligație în Statele Unite, producătorii de autovehicule manifestă interes în această țară, deoarece ar putea avea nevoie să demonstreze că se califică pentru subvențiile pentru vehicule electrice în conformitate cu Legea americană de reducere a inflației, a declarat Johnson-Poensgen.
Johnson-Poensgen a spus că există o grabă în rândul producătorilor de automobile pentru a crea pașapoarte pentru baterii și că, mulți dintre ei ar putea întâmpina dificultăți în respectarea termenului limită din 2027 stabilit de UE.