Un raport al Federației Europene pentru Transport și Mediu (T&E) arată că vehiculele electrice fabricate în China vor acapara un sfert din piața europeană a acestor mașini în acest an.
Conform grupului de lobby Transport & Environment, cu mare influență la Bruxelles, cota de piață a meșinilor produse în China din piața europeană a vehiculelor electrice va crește de la 19,5% în 2023 la circa 25% la finalul lui 2024. Și asta în ciuda așteptatelor taxe vamale majorate pentru importurile din acest stat.
„19,5% din totalul mașinilor electrice vândute în UE anul trecut, adică 300 000 de unități, au fost asamblate în China. În Franța și Spania, aproape fiecare al treilea model electric vândut în 2023 a fost fabricat acolo”, se arată în studiul T&E.
Conform oficialilor T&E, creșterea tarifelor pentru mașinile electrice asamblate în China la un nivel de 25% ar face ca sedanurile și SUV-urile de dimensiuni medii provenite de acolo să fie mai scumpe decât modelele europene corespunzătoare, dar SUV-urile compacte vor fi în continuare ușor mai ieftine.
Asta pentru că prețurile celulelor pentru bateriile bateriilor litiu-ion produse în China sunt cu „cel puțin cu 20%” mai mici decât în Europa, iar producătorii chinezi de baterii au dezvoltat tehnologii și lanțuri de aprovizionare mai avansate.
În plus, majorarea taxelor nu va proteja pentru mult timp producători auto europeni deoarece concurenții lor chinezi au început deja să își construiască fabrici în Europa.
În timp ce mărci europene sau americane precum Dacia, BMW sau Tesla au fost principalii importatori ai acestor vehicule electrice în Europa anul trecut, mărcile 100% chinezești sunt pe cale să acapareze 11% din piața europeană de vehicule electrice în 2024.
„Mai mult de jumătate dintre mașinile electrice din China (n.n. – vândute în Europa) aparțin unor constructori auto occidentali. 28% dintre toate BEV-urile (n.n. – mașini 100% electrice) fabricate în China au fost importate de Tesla, iar marca Dacia a grupului Renault a reprezentat încă 20%. (…) Mărcile autohtone chinezești au urcat și ele de la 0,4% din piața mașinilor electrice în 2019 la 7,9% în 2023. T&E estimează că mărci precum BYD, MG și altele ar putea ajunge la 20% din piața BEV până în 2027”, se mai arată în raport.
În acest context, chiar și acest grup de lobby ecologist a ajuns la concluzia că singura soluție a menținerii competitivității produselor europene este subvenționarea producției de baterii. Aceasta este „singura modalitate prin care constructorii auto din UE pot concura cu mărcile chinezești”, notează oficialii T&E.
Mai mult decât atât, autorii studiului „To raise or not to raise = How Europe can use tariffs as part of an industrial strategy” (A crește sau nu = Cum poate Europa folosi taxele ca parte a unei strategii industriale) sunt de părere că „ar trebui luate în considerare taxe mari și pentru celulele de baterii. În comparație cu SUA și China, UE are în prezent cele mai mici taxe” pentru astfel de produse.