Parlamentul României a adoptat Legea care permite tinerilor să obțină permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani, la solicitarea UNTRR, cel mai mare patronat al transportatorilor din România.
România devine astfel al 18 stat european care stabilește vârsta minimă de 18 ani pentru conducătorii auto profesioniști de camioane conform prevederilor legislației europene, aplicate de mult timp în Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franța, Grecia, Croația, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia și Marea Britanie.
Urmare solicitărilor repetate inițiate de UNTRR încă din 2015 și adresate Guvernului și Parlamentului României, plenul Camerei Deputaților din 13.12.2022 a votat cu 275 voturi pentru și 1 vot abținere adoptarea Legii pentru modificarea și completarea Codului Rutier – respectiv a OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice care permite tinerilor de 18 ani posesori de permis de conducere categoria B să obțină și permisul pentru categoriile C și CE. Prin acest vot, România transpune prevederile DIRECTIVEI nr. 645/2018 prin care tinerii pot obține permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani. Chiar dacă vine cu întârziere, această lege poate să ajute în următorii ani atât industria transporturilor rutiere cât și economia națională.
România este printre țările cele mai afectate de criza de conducători auto profesioniști, deficitul ajungând la 71.000 posturi de conducători auto neocupate potrivit raportului din 2022 al Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutiere – IRU. În ultimii ani, criza conducătorilor auto profesioniști s-a acutizat și amenință competitivitatea industriei transporturilor rutiere, principalul contribuitor la exportul de servicii al României cu o contribuție de cca 6 mld. Euro anual și care doar în ultimii 4 ani a avut o contribuție la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro. Industria transporturilor rutiere semnalează de mult timp nevoia de angajare a tinerilor conducători auto, majoritatea transportatorilor români având în prezent camioane care nu pot fi operate din cauza lipsei acute de personal calificat.
Noua lege adoptată de Parlamentul României facilitează angajarea conducătorilor auto de camion de la vârsta de 18 ani, este totodată o măsură concretă de a reduce rata ridicată a șomajului în rândul tinerilor și de a păstră tinerii doritori sa practice aceasta meserie în țară. Având în vedere că rata șomajului în rândul tinerilor (15-24 ani) a atins cel mai ridicat nivel în septembrie 2022 (21,3%) conform INS, legea adoptată de Parlamentul României oferă o șansă reală tinerilor să se angajeze într-o meserie bine plătită, care îi recompensează mai mult decât orice alta ocupație din România și astfel să rămână în țară, devenind conducători auto profesioniști în transporturile rutiere de mărfuri, sector esențial al economiei românești.
Conform prevederilor noii Legi adoptate de Parlamentul României, tinerii cu varsta de 18 ani posesori ai permisului de conducere categoria B se pot înscrie la școala de șoferi și pot obține categoria C, CE însă nu vor putea să conducă vehicule din această categorie decât după ce vor obține și certificatul de calificare profesională inițială – CPI, prin susținerea unui examen de cunoștințe teoretice şi practice, după ce au urmat cursurile unui centru de pregătire şi perfecționare profesională autorizat de Ministerul Transporturilor. Până la vârsta de 21 de ani, tinerii angajati vor putea conduce vehicule din categoria C, CE numai pe teritoriul României.
În perspectiva adoptării generale la nivel european a vârstei de 18 ani pentru obținerea permisului de conducere categoria C și CE care le va permite tinerilor să conducă camioane și în trafic internațional, România va avea deja pregătită industria și forță de muncă calificată pentru această activitate.