Salonul auto de la Detroit NAIAS (North American International Auto Show) îşi va face miercuri revenirea într-o nouă abordare, după doi ani în care a fost trecut pe plan secundar din cauza pandemiei de Covid-19, informează AFP.
Evenimentul se va derula în septembrie, în loc de ianuarie ca până acum, în ideea de a putea fi organizat, parţial, în exterior. În plus, salonul va oferi un loc numeroaselor vehicule electrice, semn al primilor paşi spre o tranziţie lungă a industriei auto americane. Preşedintele Joe Biden intenţionează să viziteze salonul în ziua deschiderii, rezervată mass-media, pentru a promova măsurile adoptate de administraţia sa pentru a încuraja adoptarea vehiculelor electrice.
Cu toate acestea, ambianţa se anunţă una diferită la ediţia din acest an. În zilele sale de glorie, Salonul auto de la Detroit era renumit pentru şampania gratuită distribuită de cei trei mari constructori auto americani din Detroit, dar şi de giganţii internaţionali precum Toyota sau Mercedes care îşi prezentau cele mai noi oferte.
Organizatorii evenimentului, care în mod oficial poartă denumirea de North American International Auto Show, nu vor încerca să reproducă atmosfera din alţi ani, o dovadă a evoluţiilor profunde care au avut loc în societate de la ultimul salon din 2019.
„Nu mai putem să continuăm să facem ceea ce am făcut dintotdeauna. Trebuie să ne asumăm unele riscuri”, este de părere directorul executiv de la Asociaţia concesionarilor din Detroit, Rod Alberts.
Spre deosebire de epoca în care salonul se ţinea iarna, în acest an vizitatorii vor avea şansa de a testa automobilele în centrul Detroitului. În plus, „un salon organizat deasupra salonului” va demonstra soluţiile emergente cu privire la mobilitatea aeriană. Pe de altă parte, vor exista puţine dezvăluiri de noi modele de către producătorii auto, motivul fiind absenţa marilor producători internaţionali.
„Va fi un salon foarte diferit. Zilele în care un salon auto însemna un important eveniment media au apus”, susţine Michelle Krebs, analist la Cox Automotive.
Salonul auto de la Detroit nu este primul care îşi pune o serie de întrebări existenţiale. În Europa, salonul auto de la Geneva a fost anulat pentru al patrulea an consecutiv şi în 2023 se va reloca la Doha, în timp ce salonul auto de la Frankfurt s-a mutat la Munchen şi a fost reconfigurat într-un eveniment consacrat „mobilităţii”. La rândul său, salonul auto de la Paris, programat pentru luna următoare, ar urma să fie mai mic decât în trecut.
Una dintre schimbările principale vizează modul de lansare a noilor modele, constructorii auto descoperind în perioada pandemiei avantajele prezentărilor virtuale, care sunt semnificativ mai ieftine decât un stand la un mare salon internaţional. Un exemplu în acest sens este faptul că gigantul General Motors a decis să îşi dezvăluie online model electric EV Equinox, iar această prezentare a avut loc joi, cu o săptămână înaintea salonului de la Detroit.
În opinia analiştilor, salonul auto de la Detroit va trebui să îşi continue evoluţia, îndepărtându-se de marile spectacole media pentru a reveni la origini şi a se apropia de consumatori.
„Este în continuare important, pentru experienţa consumatorilor, să existe un loc unde, fără presiune, pot să se uite la autovehicule”, apreciază Jessica Caldwell, director executiv la firma de cercetare auto Edmunds.
Chiar şi aşa, salonul auto de la Detroit rămâne un eveniment media important, cu peste 2.000 de jurnalişti acreditaţi proveniţi din 30 de ţări, spune Rod Alberts, potrivit căruia trecerea la automobilele electrice oferă publicului posibilitatea de a înţelege mai bine aceste noi tehnologii pentru a le adopta.
Deşi este dificil de estimat care va fi afluenţa publicului, după doi ani de absenţă din cauza pandemiei, Rod Alberts crede că dacă se va ajunge la 500.000 de vizitatori, evenimentul va fi unul de succes. Comparativ, în zilele sale de glorie salonul auto de la Detroit atrăgea peste 700.000 de vizitatori.