Invazia Rusiei în Ucraina i-a determinat observatorii din industria auto să îşi reducă previziunile de producţie şi vânzări pentru următorii doi ani, din cauza deficitului de materiale şi piese şi a preţurilor mai mari, precum şi a pierderii acestor pieţe de desfacere, relatează CNBC.
Criza a dus la închiderea de fabrici din Europa de Est şi a provocat creşteri ale preţurilor materiilor prime deja ridicate.
Unele fabrici din Ucraina au încercat să îşi continue activităţile pe fondul invaziei, iar muncitorii au fost nevoiţi să întrerupă lucrul pentru a fugi de atacurile cu rachete.
În martie, S&P Global Mobility, fosta IHS Markit, şi-a redus estimarea privind producţia auto globală cu 2,6 milioane de vehicule atât în 2022, cât şi în 2023, din cauza conflictului.
Cel mai rău scenariu însumează o producţie pierdută de până la 4 milioane de vehicule.
Producţia auto europeană este de aşteptat să scadă cu aproximativ 9% – aproximativ 1 milion de maşini. O parte din acest declin va fi provucat în mod direct de pierderea vânzărilor de maşini în Rusia şi Ucraina, dar aceste ţări împreună formează o cotă mică din piaţa auto globală – aproximativ 2% din total în 2021.
Îngrijorarea mai mare este lipsa de materiale şi piese, care afectează deja producătorii de automobile europeni şi, avertizează raportul, s-ar putea răspândi pe alte pieţe dacă războiul va continua.
Separat, analiştii S&P Global Ratings prognozează, de asemenea, că în 2022 vânzările globale de maşini vor scădea cu 2% faţă de nivelul din 2021.
Acesta este o scădere semnificativă faţă de creşterea cu 4%-6% a vânzărilor pentru 2022, pe care grupul o anticipase ultima dată în octombrie 2021.
Raportul a evidenţiat întreruperi ale aprovizionării cu piese auto critice din regiune, în special cablaje din Ucraina.
De asemenea, producătorii sunt expuşi riscului lipsei unor materii prime – Rusia produce aproximativ 40% din paladiul brut din lume – care este folosit pentru curăţarea eşapamentului vehiculelor.
Regiunea este, de asemenea, un producător de nichel, care este folosit în bateriile vehiculelor electrice.
Chiar şi mineralele şi metalele comune, cum ar fi fierul, sunt afectate. Toate acestea sunt materiale cheie folosite la fabricarea maşinilor.